53 стотинки на месец ще е увеличението за 31-годишен Опел “Корса”
Всички общини в България стоят твърдо зад промяната на данъчната ставка и увеличението на налога за цапащите коли. Затова Националното сдружение на общините (НСОРБ) настоява за среща с президента Румен Радев, за да му обяснят защо се въвежда екологичен компонент и какви ще са последиците, ако това не се случи, заявиха членове на управителния съвет на сдружението.
“През лятото направихме анкета сред всички кметове на общини в България. Независимо от това коя партия ги е подкрепила на изборите, всички те бяха единодушни, че такава поправка трябва да има. Направихме обществено обсъждане и предадохме забележките си на финансовото министерство. Повечето от тях бяха отразени”, каза председателят на НСОРБ Даниел Панов, кмет на Велико Търново.
“За тази промяна
се борим от
дълго време
и тя в никакъв случай не е била много желана от правителството. Но ние се превърнахме в автогробището на Европа. Ако днес не вземем мерки и оставим популизмът да ни победи, обричаме бъдещето на децата си”, каза кметът на Стара Загора Живко Тодоров.
Кметът на Димитровград Иво Димов припомни, че кметовете подлежат на персонални глоби от 5 до 10 хил. лв., ако не вземат мерки за чистотата на въздуха. Увеличението на данъка върху най-старите коли е една от тези мерки, каза той.
“В момента
над 70% от
общините са
избрали средна
ставка
от параметрите, които дава законът. При останалите 30% е под средната, или над нея. Най-вероятно и занапред общинските съвети ще се придържат към средното”, обясни кметът на Димитровград.
Според колегата му Живко Тодоров най-вероятно там, където има по-големи екологични проблеми, ще се гласува по-висок компонент. Изчисленията на НСОРБ показват, че онези,
които карат
най-старите коли,
няма да бъдат
засегнати
особено силно
“Ако се вземе минималното увеличение, за 31-годишен опел “Корса” увеличението е с 6,30 лв. т.е. по 53 ст. на месец”, каза Даниел Панов (виж графиката). За сметка на това промените в закона спират възможността мощни леки автомобили да се регистрират като товарни и така да избягват плащането на висок данък.
Кметовете призоваха депутатите да не се поддават на натиск и да приемат промяната в закона.
Радев атакува четири данъчни промени, не били справедливи
Вето върху 4 данъчни промени наложи президентът Румен Радев. Той атакува нови текстове в Закона за корпоративното подоходно облагане.
Държавният глава не е съгласен с данъка върху моторните превозни средства, в чието определяне от догодина се вмъква екокомпонент. Той оспорва и по-високите данъчни ставки за имотите в курортите, а също и промените в Закона за митниците, с които те се превръщат в териториални поделения на Агенция “Митници”. Във ветото се отправя и критика към поредното отлагане на реформата при определянето на такса смет, което се оставя за след 2022 г.
“Състоянието на превозните средства в една страна е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея.
Приетите правила ще стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес”, пише в мотивите на ветото.
Според Радев при тези правила не се отчита нито колко често се използва една кола, нито наличието на катализатор, нито видът на горивото. Освен това нямало никакви гаранции, че събраните допълнителни средства ще се използват от местната власт за екологични цели. “Замърсяването на въздуха не се дължи на наличието на превозното средство, а на неговото използване”, смята президентът. (Коментар на финансовия министър виж в карето отдолу.)
Той не е съгласен и с въвеждането на по-високи данъчни ставки върху имотите в националните курорти, когато те не са основно жилище, не са отдадени под наем и не са регистрирани като места за настаняване.
Целта на тази промяна бе да се ограничи сивият сектор в предлагането на апартаменти за почивка, за които в момента не се плащат никакви данъци. Според държавния глава обаче новият по-висок налог е нарушение на конституцията, защото имотният данък е имуществен и не трябва да зависи от това за какво точно се използва въпросният имот.
Връщането на промяната в митническия закон Радев обяснява със страха си от политически уволнения, тъй като се предвижда служителите на митниците да се освободят от работа и след това да се преназначат в новите териториални поделения.
Поредното отлагане на промяната на начина, по който се определя такса смет, е обяснено от него така: “Несправедливо е сроковете за гражданите и бизнеса да са винаги задължителни независимо от тяхната готовност, а за държавата немотивирано да се отлагат”.
Горанов за ветото на президента: Нови и скъпи самолети да купуваме може, а нови коли - не
От една страна, президентът Радев казва, че трябва да купим нови скъпи самолети, а от друга - да не си взимаме нови коли. Така финансовият министър Владислав Горанов коментира президентското вето по Би Ти Ви.
“Макар и съвсем минимално, с промените в закона искаме да стимулираме купуването на нови автомобили, това за президента Румен Радев явно е грешно”, добави той.
Застраховката “Гражданска отговорност” трябва да е на автомобила, иначе би трябвало да я плаща всеки, който има шофьорска книжка, каза още Горанов по повод въвеждането на системата “Бонус-малус”.
5000 лв. таван на обезщетение за далечни роднини на умрял на пътя
Остава предложението за таван до 5000 лв. на обезщетение за неимуществени вреди за убит при катастрофа за роднини и познати извън кръга на родители, съпрузи и деца, които са загубили близък на пътя. Това обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.
Тя посочи, че така се ограничава възможността да има голяма претенция, която да повлияе на “Гражданска отговорност”.
“Ако предложението бъде изтеглено или не се приеме, цената на застраховката би могла да се увеличи двойно, тройно и дори повече”, допълни тя.
Преди седмица Стоянова внесе промяна в застрахователния кодекс, с които се предлагаше лимит от 20 хил. лв. за неимуществени щети. Той е за децата, съпрузите, както и за лица, живели на семейни начала с жертвата. Тогава Стоянова посочи, че предложенията са били нужни след тълкувателното решение на ВКС, което разшири кръга от лица с право на неимуществено обезщетение.
“Няма да има таван на обезщетенията за неимуществени вреди на деца, родители и съпрузи на починалия. До момента те получаваха обезщетения средно по 118 хил. лв. и това вече е намерило своето финансово отражение в застрахователната премия”, каза тя.
“За разлика от Европа, в България почти не се водят дела за имуществени обезщетения, а всички отиват през неимуществени, т.е. за болки и страдания”, заяви Стоянова.
“Ако на дете почине родител, то трябва да получи имуществено обезщетение за загубения доход от него - всичко, което би му осигурил неговият родител. Но адвокатите не искат да правят тези изчисления, защото е много по-лесно да питаш колко те боли от 1 до 10”, каза тя. И допълни, че адвокатите били сред най-големите противници на предложенията, защото взимат неправомерно и нелегално по 30-40% комисиона от подобни дела. Нормално адвокатският хонорар е 4% от присъдено обезщетение.
Менда Стоянова заяви, че заедно с финансовия министър Владислав Горанов са поискали среща с президента Румен Радев, за да му обяснят характера на промените в застрахователния кодекс.
Ако искат да обясняват нещо на някого, първо трябва да е на българския народ, отговори Радев.
Старите дизели вън от Париж от лятото на 2019 г.
В Париж и околностите му ще бъде забранено движението на стари дизелови коли от следващото лято и целият район ще стане зона с ниски въглеродни емисии, съобщи Ройтерс.
Решението взе късно в понеделник общинският съвет на Голям Париж. Той обяви в туитър, че е гласувал да се забранят дизеловите автомобили, регистрирани преди 31 декември 2000 г. в район, попадащ в рамките на втория околовръстен път А86 на френската столица. Той включва Париж и 79 общини около града с население от 5,61 милиона жители.
Ограниченията за центъра на Париж влязоха в сила още от юли 2017 г.
Забраната ще използва новата френска система за винетки Crit’Air, която идентифицира възрастта на автомобилите и нивото на замърсяване с цветни стикери.
Колите, които имат стикер Crit’Air 5 (дизели, регистрирани от 1997 до 2000 г.), както и онези без стикери ще бъдат забранени за движение.
Общинският съвет планира постепенно да затегне изискванията, за да разреши само движението на електрически коли и автомобили на водородно гориво по пътищата на Голям Париж от 2030 г.
15 големи града във Франция, включително Лион, Ница, Марсилия и Тулуза, решиха миналия месец да въведат или да затегнат зони с ниски емисии до 2020 година.
Правителството в Париж се надява, че това ще предотврати санкции от ЕС за неспазване на европейските стандарти за качество на въздуха.
Цветан Цветанов: Ясно е, че червените стоят зад протеста
Между първо и второ четене на бюджета БСП ще внесе искане да се промени решението на мнозинството, взето миналата седмица, за облагане на старите коли с по-висок данък и да отпадне текстът от Закона за корпоративното подоходно облагане. Това обяви соцлидерката Корнелия Нинова вчера.
Червените настояват още правителството да оттегли законопроекта си за екотакса на дрехи и обувки втора употреба.
“Проблемите, които хората поставят на протестите от няколко дни, имат решение - в Народното събрание и чрез законите. Предприехме действия тези искания да намерят своето решение в парламента”, каза Нинова. И обясни, че БСП вече втори месец внася тези искания под формата на законодателни промени, а управляващите ги отхвърлят.
Не инициираме протестите, но ги подкрепяме, категорична бе Нинова. Тя обясни, че протестът е срещу неравенствата, защото с всички политики, провеждани дотук, те не се решавали, а се задълбочавали.
“БСП категорично стои зад тези протести. Има и други политически формации извън парламента, които искат предсрочни парламентарни избори. Има и немалка част от хората, които се самоорганизират”. Това заяви шефът на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов пред bTV.
С тази цена на горивото през 2013 г. с 316 лв. минимална заплата е можело да се купи много по-малко количество, но днес с 510 лв. може да се купи повече, заяви Цветанов.
Данъците за “мръсните коли” също няма да се увеличат толкова, заяви той и даде пример със стар “Голф”, за който вече ще се дължат 60 лв. А на президента припомни, че данъкът на старите коли е тема от 5 г., от 30 август пък проектът е качен за обществено обсъждане. Къде беше Румен Радев?, попита Цветанов.