Гърците търсят нови коли от нисък клас или втора ръка, но в добро състояние

https://www.24chasa.bg/novini/article/7156909 www.24chasa.bg
Из улиците на Атина. В момента паркът на коли в Гърция е на средна възраст 15-16 години. СНИМКА: РОЙТЕРС

В южната ни съседка се напълниха с дизелови коли, купени от България

Дългите години на криза промениха не само начина на живот на гърците, но и пазара на коли. Премина модата на дизеловите автомобили. Само допреди няколко години потенциалните купувачи търсеха или кола на дизел, или нищо друго. Вносителите се ориентираха бързо и започнаха масово да се продават дизелови автомобили, предимно втора употреба. Така паркът се напълни с морално остарели автомобили, хиляди от тях бяха закупени от България. Сега паркът на коли в Гърция е на средна възраст 15-16 години.

Причините са преди всичко финансови. От началото на кризата гърците едва смогват да си платят данъците, мнозина

останаха без работа

и средствата

не достигат

за нова кола

Но поуките от модата на дизела се виждат и предпочитанията се промениха. Само за миналата година в Гърция са продадени 21 718 дизелови коли и 38 хиляди бензинови. Дизеловите автомобили вече формират 34% от продажбите, а тенденцията е делът им да намалява. Влияние оказва и фактът, че в много европейски страни дизеловите коли са на прицел и се очаква да бъдат забранени.

Сега се търсят бензинови коли от нисък клас въпреки скъпия бензин. Цената на горивата доведе до ограничаване на използването на личните автомобили.

С 40% е спаднало

търсенето на горива

в страната. Гърците не се отказват все още от коли втора употреба, но произведени след 2010 г., ако е възможно при цена до 7000 евро. Според собствениците на автомобилни къщи това са най-търсените коли на гръцкия пазар в момента.

В предпочитанията доминират традиционно водещите на пазара германски премиум марки, но подходящи се оказват също френските и японските модели.

Промени се философията на купувачите. Сега водещо е “търся сигурна кола, а не много бърза”. В първите години на кризата продажбата на нови автомобили рязко спадна. Тази ситуация вече се променя.

Нови автомобили

Силно се увеличи интересът към нови коли от нисък клас. Тази година се очаква да се продадат над 100 хиляди нови автомобила, което не се беше случвало от години. Само за първите пет месеца продажбата на нови автомобили в Гърция се е увеличила с 24%.

Според председателя на съюза на вносителите на коли Димитрис Пациос причините са три.

Силният туризъм дава възможност на фирмите за коли под наем да обновят парка си. Купуват се все повече коли, защото през лятото по островите е много трудно за туристите да наемат кола в желания диапазон и като време, и като клас. Банките постепенно започват да отпускат кредити за нови автомобили. Гърците също търсят нова кола, но още не могат да си позволят скъпа марка и висок клас.

Коли на лизинг

В Гърция предимно фирми и компании използват коли на лизинг. Масовият потребител избягва този начин, защото не е сигурен дали месечният му доход ще е постоянен. По традиция гърците предпочитат да карат собствена кола. Затова теглят банков кредит, въпреки че тази процедура е много по-тромава от закупуването на кола на лизинг.

И по-малки фирми все повече се обръщат към тази форма, защото колите не влизат в баланса на дружеството и разходите по тях се приспадат, а и не се занимават с поддръжка. В Гърция много рядко ще срещнете модел комби. Предпочитат се джипове и кросоувъри. Това е тенденция в европейския пазар, която постепенно навлиза и в Гърция.

Електромобили

Все още ползването на електроавтомобили е в рамките на пожеланията. В Гърция се движат не повече от 800 такива коли, а от началото на годината са продадени само 43.

Специалистите правят паралел с Норвегия, където при почти същото население са продадени 20 хиляди автомобила. Според Георгиос Агеридис от Центъра за възобновяеми източници преди всичко трябва да се промени законодателството и да се дадат стимули за закупуване на електромобил. “Ако държавната администрация подмени парка си с електромобили, едва тогава гърците ще започнат да си купуват от тях”, коментират фирмите вносители.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Пребитият служител на "Левски" Цветан Вълчев е получавал заплахи отдавна, научи "България Днес". Те са били отправени от определена фенска групировка заради работата му в клуба. Първите подобни атаки към него са отпреди повече от година и половина, когато собственик беше Спас Русев. В основата са продажбата на рекламни продукти на "Левски".

С присъда заради неизпълнен договор се е уредила фирма на героя от ъндърграунда Димитър Вучев-Демби, показа проверка на "България Днес". С решение на Пловдивския районен съд Демби се задължава да изплати принудително 5398,09 лева главница заедно с натрупаните лихви и съдебни разноски за още над хиляда лева на местно транспортно дружество.

Ексхумация на тялото на легендарния банков обирждия Джон Дилинджър ще бъде направена през септември. Трупът му ще бъде изровен, за да се установи неговата самоличност. Гангстерът е направен на решето през 1934 г., след като влюбената в него българка Анна Акълиева го предава. До ден днешен се носят легенди за истината около смъртта му.