Час по изкуствен интелект, уроци във виртуална реалност, физика на 3D вдигат оценките (Видео, обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7182744 www.24chasa.bg
Министърът на образованието и науката Красимир Велчев откри форума. СНИМКА: Десислава Кулелиева, Йордан Симеонов

Десетки интересни реформи, които гонят скуката от класната стая, представиха на първия форум за иновации в образованието

Дискусията събра 800 представители на училища, бизнес и родители 

Тръгва национална програма, по която училищата взаимно ще се вдъхновяват за новости

Обърната класна стая - тази иновация, при която учениците първо се подготвят по дадена тема, а после в час я обсъждат с учителя, вече присъства в българските училища.

Нов учебен предмет - изкуствен интелект, имат в МГ “Кирил Попов” в Пловдив.

Във Втора английска гимназия “Томас Джеферсън” в София се гордеят с виртуална STEM лаборатория (STEM е термин, който обобщава математика, технологии, природни науки - б.р.).

Още нещо ново и интересно, което навлиза в класните стаи, е учене чрез преживяване или чрез съпреживяване (емпатия).

Лични хигиена, готварство,

съставяне на

семеен бюджет,

градинарство, или тъй нареченото учене чрез правене, е иновацията в основното училище “Никола Вапцаров” във варненското село Селановци.

С 3D изображения на планетите и спътниците уроците по физика стават интересни и забавни за децата в пернишкото ОУ “Св. Иван Рилски”. учениците имат комбинирани уроци по химия, физика и биология, за да могат по-лесно да усвояват материала чрез иновациите - тоест микро- и макро- Космоса

- от клетката

към планетите

Така те проследяват на живо фотосинтезата или пък правят опити и си обясняват процесите свързано, а не на части.

Театър сменя зубренето на факти и дати по история в ОУ “Иван Вазов” в Смолян. Там децата сами правят реквизита и пишат сценария за постановките си в час. А за да задържат децата в клас, в СУ “Св. Паисий Хилендарски” във Върбица пък има училищен парламент и ментори - ученици. Така децата се учат да изразяват позиции и да са активни граждани още от училище.

Това са част от промените в български иновативни училища, представени на първия национален форум за иновации в образованието вчера. Форумът бе организиран от Министерството на образованието и науката, а “24 часа” е медиен партньор.

Повече от 800 представители на училищата, университетите, бизнеса, родителските организации препълниха зала “Джон Атанасов” в “София Тех парк”. В паралелни дискусии

учители от

десетки училища

представиха

кой какво е въвел

в класната стая и образователния процес. Бяха анализирани резултатите от провеждането на програмата за иновативните училища и бъдещото ѝ развитие.

Оказва се, че иновативните училища имат средно по-високи оценки на всички изпити от националното външно оценяване след 4-и и 7-и клас и на държавните зрелостни изпити.

“МОН трябва повече да стимулира и подкрепя училищните политики, не само да контролира и санкционира - заяви пред тях министърът на образованието Красимир Вълчев.

В обърнатата

пирамида

на развитие основната задача на директорите на училищата е да налагат културата на креативност и иновации и да подкрепят креативните учители. Основен актьор в обърната система е креативният учител. Той е най-важната и най-ценната иновация, цялата система трябва да го подпомага. За да реализираме тази промяна, всички по веригата трябва да си променим чипа. Законът за предучилищното и училищното образование ни дава концепцията, а ние трябва да я реализираме”.

Министърът съобщи, че се създава национална електронна платформа за споделяне на иновации в образованието, която да се превърне в своеобразен форум за иновации.

“Ще стартираме и национална програма за популяризиране на добрите иновации, която да финансира посещения в училищата, партньорство за иновации, създаването на мрежа от иновативни училища, обучение и обмяна на опит - нещо като национална програма “Еразъм” за иновации”, каза още министър Красимир Вълчев. Средствата ще са минимум 1,5 млн. лв. (Още от речта му пред форума виж долу).

Боян Захариев от институт “Отворено общество” съобщи, че в българското училище вече има 56 вида иновации.

От общо 2383 училища в 294 вече се преподава по модерен и иновативен начин. Директорите са кандидатствали по над 350 проекта, като голяма част от тях са одобрени. 1/3 от профилираните гимназии вече са станали иновативни, следват средните, докато началните и основните изостават във въвеждането на технологиите в час. Назад в класирането са и професионалните гимназии.

В иновативните

училища и

родителите

са по-активни,

там са и по-добре представящите се ученици и с по-висок социален статус.

Как математиката става по-интересна със скокове

Най-често споменаваните иновации:

- интерактивно обучение

- игрови подходи

- създаване на връзки между учебните предмети, включително създаването на нови учебни предмети.

И още: връстници помагат на връстници (взаимното учене), приобщаване на учениците и родителите в управлението.

60-минутен час по кавал, гъдулка, тамбура и народно пеене гонят агресията и правят децата толерантни в ОУ “Георги Бенковски” в ловешкото село Черни Вит.

Здравословно училище пък са въвели в 119-о СУ “Михаил Арнаудов”. Там родителите избират онлайн купоните на децата за хранене в стола.

Със скачане и минаване през препятствия децата от I до V клас в столичното 97-о СУ “Братя Миладинови” решават задачи по математика. Те рядко използват скучните учебници, а се състезават за правилен отговор в дигитална среда.

Какво да правим със старите батерии, пък ще ви кажат учениците от 40-о СУ “Луи Пастьор”. Там учениците изготвят планове за енергийна ефективност в домовете. 

Красимир Вълчев: Иновативните училища ще променят системата

“Едно от посланията, които искам да отправим с днешната конференция, е, че иновативните училища и креативните училища са тези, които ще променят образователната система, не Министерството на образованието и науката, нито Регионалното управление на образованието. Драмата на днешното образование е, че е от времето на масовото производство, с характеристики на производствена система и доминираща култура на стандартизация”, каза министърът на образованието Красимир Вълчев.

Иновациите са това, което ще промени системата. Системата може да отговори на предизвикателствата на времето само ако се променя от долу на горе чрез инициативнността и креативността на образователните институции. Сумарната енергия на училището и детските градини да променят системата е хиляда пъти по-голяма от тази на Министерството на образованието и сто пъти по-голяма от РУО.

В кибернетиката има един принцип, че пропускливостта на всяка една система зависи от пропускливостта на най-тясното ѝ място. В случая тясното място в системата на образованието е на върха на Министерството на образованието и науката. Всичко това означава

да обърнем

пирамидата

на развитие,

да осъзнаем, че системата ще се променя и развива от образователните институции, а не от горе на долу. Това е първата и задължителна точка и от нея следват останалите да сменим модела на регулиране. Образователните стандарти трябва в по-голяма степен да насочват и да дават общи цели, а не само да приписват.

Според Красимир Вълчев всички училища и детски градини трябва да бъдат насърчавани да правят нововъведения. Иновациите обаче

не трябва да

са самоцелни

Те трябва да бъдат насочени към подобряване на образователните резултати и приобщаване на всяко едно дете.

“Основата на иновациите е креативността. След години, но не толкова далеч, изкуственият интелект ще е заменил човешкия труд, който не изисква творчество и основният капитал на хората ще остане креативността. Училището на бъдещето трябва да учи, да провокира креативност, но няма как да го прави, ако самото то не е креативно. Ако учителите спазват инструкции и това е основното, за което ги проверяват. Каквото е днес училището - такова ще е обществото утре”, каза още министърът.

“Много пъти са ме питали дали ще финансирам проект за иновации. Иновациите имат нужда от допълнително финансиране, но не трябва да създаваме стимули да се вкарват иновации единствено заради финансирането.

Иновативни

трябва

да бъдат всички

училища

и днес има училища, които не са кандидатствали с проект, не са определени като иновативни, но в тях има работещи иновативни практики. Всички училища и детски градини трябва да бъдат насърчени да правят иновации, в това число и финансово подкрепени”, категоричен е Красимир Вълчев.

“Другите неща, които трябва да направим, за да насърчим иновациите, са нормативно да разширим възможностите за иновации. В Закона за преучилищното и училищното образование ни се дава възможност за законово ниво за това. Но на подзаконово ниво бихме могли да разширим допълнителните възможности за иновации. Надявам се, че днешният форум ще ни помогне да реализираме необходимите промени в нормативната уредба. 

Томислав Дончев: Създателите и високите специалисти с 5 пъти по-високи заплати

Създателите на дигитални платформи, иноваторите и високите специалисти - инженери, финансисти и икономисти, ще получат пет пъти по-високи заплати в бъдеще. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев на първия национален форум за иновации.

Обясни, че част от образователната матрица изглежда като преди 100 г. Чиновете са наредени като във фабрика, а, за съжаление, образователният процес не се е променил много, даде за пример Дончев. Категоричен бе, че живеем в нов дигитален свят и е абсолютно безсмислено да натъпчем още информация в главите на учениците. Причината е, че голяма част от информацията е на един клик с мишката. “Далеч по-важно е да се научим да отсяваме информацията”, каза вицепремиерът.

Антропологът Харалан Александров: Виждаме уникална за образованието ни покана училищата да се трансформират

Изключително похвална е инициативата на министерството на образованието. За първи път, откакто изследвам развитията в образователната сфера, имаме ситуация, в която ръководството на образователното министерство освобождава училищата от задължението да бъдат дисциплинарни институции, прилагащи стриктно разпоредбите на министерството под зоркия контрол на инспекторатите. Вместо това отправя към тях покана да се трансформират в учещи се организации от иновативен тип. На това предизвикателство стотици представители на училищната мрежа у нас реагират с много широк набор от идеи и проекти. Някои сред тях са много вдъхновяващи, други - колкото да се отбие номерът.

Предстои да се изработи стандарт за това какво означава иновация в образованието. Този въпрос беше поставен много директно и многократно. Но радостното е, че има автентична мотивация и енергия да се направи нещо различно и като че ли поне 1/3 от участниците гледат на тази покана на министерството сериозно, а не като на допълнителна тегоба, за която трябва да се отчетат.

Онова, което липсва в културата на българското образование, е способността да се свържеш с незнанието и некомпетентността и да удържиш тревогата, която тази несигурност поражда. Нарича се негативна способност.

Много бързо се опитваме да дадем отговорите на нашата образователна система, много бързо запълваме всичко с думи. Според мен е необходимо да останем по-дълго с въпросите, с несигурността. Да останем малко повече в мълчание, да се вслушаме в онова, което става в нас и около нас, защото в несигурността и в мълчанието през незнанието се ражда новото. Иновацията и креативността е в отговор на нашето незнание как да се справим в един много сложен и несигурен свят, а не на самодоволното предлагане на готови решения, заимствани отвън.

Много се надявам след успешната първа стъпка тази инициатива да продължи и в нея да се включат и още училища.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

След доцент Деси Бакърджиева става професор Лили АНГЕЛОВА снимки: Пламен КОДРОВ Над 200 симпатични и пищящи фенки на Наум Шопов-младши дойдоха на прожекцията на сериала "Откраднат живот" в столично кино, видя "България Днес". "По-полека, една след друга", радваха се фотографите на интереса, който предизвика синът на Христо Шопов

Служители на почистващите фирми в София миха вчера булеварди и улици. Общо 788 дка улици са измити за първите два месеца на годината в София. По-топлата зима позволява общината да предприеме подобни действия, които са част от мерките за по-чист въздух. През януари машинно са измити 406 дка улици, а до 17 февруари - още 382 дка

Той може да е озвучавал най-известния скъперник на света - Ебенизър Скрудж, но не пести пари да празнува щедро с приятели рождения си ден. С тези мисли как да прекара празника си навръх 3 март топпапараците на "България Днес" изловиха театралната звезда Георги Новаков. Дългогодишният глас зад кадър се разхождаше умислен по улиците и умуваше как да