Евгени Крусев, който лично даде главата си да я търкалят по “Граф Игнатиев”

https://www.24chasa.bg/novini/article/7191765 www.24chasa.bg
Евгени Крусев

Стана зам.-кмет едва на 27 години, ръководи транспорта в София 29 месеца, само тази година направи 40 ремонта и пусна нощни автобуси

29-годишният Евгени Крусев отговаря точно 29 месеца за транспорта на София.

Той подаде оставка във вторник, след като прокуратурата го привлече като обвиняем по проверка за ремонта на ул. “Граф Игнатиев”.

Иначе през лятото на 2016 г. Крусев стана известен с това, че пое един от най-тежките ресори в управлението на столицата и стана зам.-кмет по транспорта едва на 27 години.

Крусев дойде в общината, след като предшественикът му Любомир Христов подаде оставка заради скандал с обществена поръчка за 60 спирки на градския транспорт.

Предложението да стане част от екипа на кмета Йорданка Фандъкова дошло изненадващо и за самия Крусев - по време на представяне на проекти, по които работи като експерт в транспортната дирекция на общината. На следващия ден дошла поканата от кмета. Имал ден и половина да каже става ли зам.-кмет по транспорта или не. Решил да не пропуска даденият му шанс и да докаже с работа, че възрастта и липсата на солиден опит не е проблем да се справи с отговорната задача.

И Крусев повече от 2 години работеше с хъс и амбиция и обикаляше постоянно по обектите, макар това да не намали критиките за качеството на ремонтите в столицата. Вероятно липсата на опит обаче все пак му изигра лоша шега, смятат запознати.

Като зам.-кмет по транспорта приоритет в работата му бяха модернизацията на градския транспорт, ремонта на трамвайните линии, метрото и формиране на нов тип култура на мобилност в София с акцент върху пешеходния начин на придвижване, велотранспорта, обществения транспорт и електромобилите. А резултатите за малко повече от 2 години, в които заемаше поста са 172 нови автобуса за градския транспорт и първите 20 електробуса, които предстои да бъдат пуснати в движение до дни. Така през 2019 г. 90% от автобусите в столичния градски транспорт ще са нови.

Той подготви и конкурс за първите публични зарядни станции за електромобили. Процедурата предстои да бъде обявена.

По негово време - през тази година столицата се сдоби и с нощен градски транспорт. Макар и експериментален, макар и само с 4 линии.

Друга иновация е идеята за обособени трасета на градския транспорт, за да се даде предимство и да се намалят закъсненията на линиите.

Иначе през тази година Крусев ръководи 40 ремонта. Освен този по ул. “Граф Игнатиев”, той отговаряше за реконструкциите на първия участък от бул. “България”, бул. “В. Левски”, бул. “Арсеналски”, бул. “Хр. Колумб”, бул. “Монтевидео”, разширението на бул. “Т. Каблешков”, Източна тангента и др.

През 2017 г. пък Крусев контролираше ремонтите на булевардите “Черни връх”, “Овча купел”, “Прага”, “Дондуков” и др. Заради последния отново имаше критики към работата му.

Неодобрение срещна и новата велоалея по ул. “Г. С. Раковски”. Иначе самият Крусев е фен на велосипедите и кара често на Витоша.

Той е завършил магистратура в университета в Единбург по “Транспортно планиране и инженерство” в Единбург, а преди това - обществени комуникации в УНСС. Като студент дори за кратко работи като редактор в транспортен сайт.

Интересът му към транспорта започва още в детството му. Редовно карал баба си да се возят от първата до последната спирка и обратно по близките до дома му линии. После в тийнейджърските години интересът прераснал в хоби, а то в страст. С приятели основава първия интернет форум за обществен транспорт у нас - gtsofia.info.

Без да подозира, че един ден ще му се наложи да отговаря на въпроси на граждани, той самият е изпращал питания за маршрутите на градския транспорт на общината и предлагал алтернативи как да се подобри обслужването. На 12-13 години попитал вече несъществуващата Столична компания за градски транспорт защо пред дома му не спира автобус. Получил и отговор, който започвал с обръщението: “Уважаеми г-н Крусев, във връзка с ваше запитване направихме следното проучване...”. После порастнал и разбрал, че няма как автобусите да имат спирки пред всеки блок.

Заради страстта си към транспорта през 2011 г. обиколил пеша тунелите на метрото, докато се строят, след като получил изрично разрешение. Като зам.-кмет вече искаше да обиколи тунелите на третата линия, първите осем станции, от които ще са готови догодина.

БИВШ ШЕФ

“Благодаря на г-н Крусев за енергията, с която работеше, и затова, че постъпи достойно и мъжки при възникнал проблем. Тези черти на характера не зависят от възрастта. И последно, заради многото ирония у политиците, която чух, ще кажа: Аз съм човек, който вярва на младите хора - в тяхното желание за промяна, в смелите им идеи и в хъса им за работа. И ще продължа да го правя. Защото в края на краищата този град е техен”. Така столичният кмет Йорданка Фандъкова защити Крусев преди няколко дни.

РЕМОНТ

Софийската улица “Граф Игнатиев” е дълга 1550 м. Наречена е на руския дипломат, генерал и министър граф Николай Павлович Игнатиев, изиграл важна роля като посланик на Русия в Цариград за подготовката на Руско-турската война и сключването на Санстефанския договор. Около Освобождението носи името Самоковска улица. От 2007 г. улицата е пешеходна зона с движение на трамваи.

ПОДЛОЖКА

Заради подмяната на вида на виброизолационните подложки прокуратурата привлече като обвиняем Евгени Крусев. При ремонта трамвайното трасе се подсилва с еластични профили и е изолирано от околната среда с еластична подложка. Виброизолационната система трябва да изолира шума, предизвикан от преминаващите трамваи и да осигури трайност на релсите.

ОПОЗИЦИЯТА

“Оставката на Евгени Крусев е закъсняла. Изненадан съм от изявлението на столичния кмет за отговорността на г-н Крусев като пряк възложител, защото той е част от екипа на Фандъкова, която го посочи преди 2 г. за свой заместник и му възложи този тежък ресор, въпреки че всички знаехме, че този млад човек няма нужните компетенции и опит, за да го поеме. Очаквам г-жа Фандъкова да каже: “Да, излъгах се в качествата на този човек”, коментира оставката председателят на групата на БСП в СОС Калоян Паргов.

Повдигат му обвинение утре

Очаква се утре прокуратурата да повдигне обвинения на вече бившия зам.-кмет по транспорта на София Евгени Крусев. Проверката е по сигнал на “Спаси София” за нарушение на обществената поръчка за ремонта на ул. “Граф Игнатиев”. Причината е отстраняването на кандидат от процедурата заради вида виброизолационна подложка, който предлага. Впоследствие същите материали се използват при реконструкцията. Те са били заложени в идейния проект на проектанта, но в в работния той променя материалите. В хода на ремонта обаче се установява, че в проекта има пропуски и предложените от него подложки не са подходящи за трасето. Експертен съвет от 29 души решава да се използват първоначално заложените в идейния проект материали.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Треньорът на "Левски" Петър Хубчев от години е определян като върл почитател на дефанзивния футбол. Фактите показват друго, откакто е начело на "сините". Футболистите му имат най-добрата голова разлика в Първа лига "+13". В деветте кръга досега те са отбелязали 20 попадения. Получили са 7. Единственият отбор, който се е разписвал повече пъти,

Футболният национал Георги Костадинов показа доста лош вкус при посещението си в прочутия музей Ермитаж в Санкт Петербург. Играчът на руския "Арсенал" (Тула) се показа край някои от най-ценните произведения на изкуството в света с опърпани дънки, сиутшърт "Долче и Габана" и маратонки. За да бъде контрастът пълен,

Сексапилната родна тенисистка Юлия Стаматова показа секси цепка на дупето. Тя отвори "касичката" на обяд, след като преди това направи преход в планината. Стаматова катери баирите по Витоша, преди да заснеме поредната си порция снимки. Тенисистката се слави като една най-красивите в спорта, но за съжаление успехите й на корта не са големи.