Видеа на таблети и телефони запалват учениците да учат
Родители искат учителите да поощряват технологиите в обучението и да има устройства за всеки в горните класове
Дигиталните уроци помагат за създаване на уменията за XXI век, които ще направят децата успешни. Това са
* критичната работа с информация,
* умението за комуникация,
* разрешаването на проблеми,
* творческото мислене
* умението за безопасност. Това каза Петър Кънчев, експерт в Националния център за безопасен интернет. Той говори в началото на дискусията “Родители за дигитално образование” - третата от инициативата “Образование 4.0” на “24 часа” и “Виваком”.
В кръглата маса взеха участие над 80 родители от повече от 20 училища.
Миналата есен се проведе дискусия с учители от цялата страна, за да се чуе тяхната гледна точка за предизвикателствата пред въвеждането на технологично образование. Месец по-късно кръглата маса беше с ученици, които дадоха своите предложения.
“На децата им трябват личностни качества, които да използват в живота. Трябват им вдъхновяващи хора и ментори. В двете училища, в които са децата ми, има много млади преподаватели.
Младите дават
повече шанс
да се научи нещо през телефона и по игрови начин”, каза Галина Чолакова, майка на ученици от Първа английска гимназия и от Испанската гимназия в София.
“Видеоуроците запалват интереса. Децата виждат нещо на клипче и вече искат да го направят”, каза Елена Димитрова, чиито две деца са ученици в столичното 51-о училище “Елисавета Багряна”. В същото училище учат и децата на Латинка Дучева. Там учениците са с таблети. Откакто всъщност въвели мобилното устройство, синът ѝ се влюбил в математиката. “Мамо, аз уча математика на XXI век, досега бях калкулатор”, казвало детето и очите му светели от ентусиазъм.
“Трябва да направим така, че
обучението да бъде
под формата на игра,
а не играта да бъде образователна с помощта на технологиите”, коментира Адриан Георгиев, родител от 51-о училище и университетски преподавател.
Ана Абджиева, родител от Националната природо-математическа гимназия, която преподава във Факултета по математика и информатика в Софийския университет, беше категорична, че “математиката се учи на лист”. Според нея децата трябва да могат да пишат на ръка, не само да ползват таблети. Директорът на 51-о училище Асен Александров обаче ѝ опонира, като обясни, че платформата GeoGebra е незаменима, когато става дума за
чертаене на
сложни фигури
и за изследване свойствата на функции чрез техните графики. Родителите предложиха да има индивидуални устройства за учениците в горните класове.
Трябва да отидем при децата, човечеството нямаше да е тук сега, ако родителите не са до децата си, включи се Дарина Василева, майка на ученици от 3-и и 10-и клас в 18-о училище “Уилям Гладстон”.
“Кауза пердута е, ако се изправим срещу дигитализацията. Въпросът е как да я осигурим в училищата, защото е недопустимо 3 деца да работят на 1 компютър”, каза Кирил Алексиев, родител от 30-о училище. Леда Григорова, майка на 9-класничка от 18-о училище и учителка по немски език, благодари на сайта “Уча.се”.
“Лесно, достъпно, полезно са направени уроците. Такива видеа са полезни, интересни, учителите трябва да бъдат инициативни и да съветват учениците да ги гледат, за да бъде по-ясно всичко по различните предмети”, допълни Григорова. Таблети да заменят тежките хартиени учебници. Създателят на сайта “Уча.се” Дарин Маджаров, който води дискусията с учениците, припомни на родителите какви са исканията на малките. Сред тях са уроците и домашните да са в облачно пространство и достъпни за всеки, а самите уроци да бъдат направени интересни и да са полезни за живота, а също така и най-сетне написани на достъпен език.
Таня Михайлова: Технологиите намират решение в проблемна ситуация
Таня Михайлова, заместник-министър на образованието, разказа как дъщеря ѝ успяла да поправи телефона ѝ след “консултация” с видеоклипче.
Супер беше
клипчето,
а си упражних и
френския,
казало момичето. “Целта е да се развият умения. С технологиите се намира решение в проблемна ситуация.
Технологиите са инструмент и трябва да се използва по предназначение”, обобщи Таня Михайлова. Министерството на образованието инвестирало в квалификация на учителите.