3,8% ръст на рекламата през 2019 г., 6,9% - за България

https://www.24chasa.bg/novini/article/7253785 www.24chasa.bg
Рекламата, получавана на мобилни устройства, все повече ще се увеличава. СНИМКА: PIXABAY

Дигиталните медии отново най-важни за глобалните рекламни инвестиции

Два пъти по-голям ръст на рекламата в България, отколкото по света - това предвиждат пазарни анализатори за 2019 г. Звучи оптимистично, макар че очакваната прогноза е, че растежът ще е по-малък, отколкото е бил през 2018 г.

Рекламните инвестиции в световен мащаб се очаква да се увеличат с 3,8% тази година в сравнение с 4,1% през миналата, показва прогнозата на глобалната комуникационна група Dentsu Aegis Network. Въпреки лекия спад индустрията ще остане стабилна, а

през 2020 г. ще възстанови и ускори ръста си

до 4,3%

според

прогнозните

данни на

компанията

В България нарастването на рекламата през 2019 г. ще е два пъти по-голямо от световното - до 6,9%. Разликата се дължи по-скоро на инфлацията, макар че помага и икономическият растеж през последните години у нас, смятат рекламни специалисти. Тенденцията за спад обаче присъства и за българския рекламен пазар, който през 2018 г. е нараснал с 9,1%.

Рекламният победител през тази година ще са дигиталните медии. В световен мащаб приходите от реклама в тях ще се увеличат с 12% на годишна база и ще достигнат 41% от общите рекламни инвестиции. Впрочем на два пазара - Китай и Великобритания, те вече заемат над 60% от парите, които компаниите там дават за реклама.

У нас тенденцията е в същата посока - онлайн рекламата се увеличава, макар и не така стремително, и се очаква да спечели близо една четвърт от общите рекламни инвестиции през 2019 г. Делът на телевизията остава висок - 53,8%, но по същество спада непрекъснато. На практика рекламните разходи се преразпределят плавно от телевизията към дигиталните медии с 1-1,5% на година. Най-вероятно така ще бъде и през 2020 г., когато онлайн инвестициите се очаква да достигнат дял от 27%.

Големият ръст в дигиталните медии ще дойде от мобилната реклама и от видеосъдържание онлайн, прогнозират специалистите. Обосновават се с нарастващия навик на потребителите да гледат онлайн видеосъдържание през мобилните си устройство и увеличаващата се популярност на стрийминг услугите. Точно затова близо 1/3 от глобалните онлайн инвестиции ще бъдат през мобилна реклама. У нас за втора поредна година тя ще задмине рекламата, предназначена за десктоп версиите, като така ще достигне над 46% от общите дигитални инвестиции. Година по-късно - през 2020-а, тя ще надмине 50% от онлайн рекламата изобщо.

Какво

предстои?

- Глобалните медийни инвестиции ще достигнат 625 милиарда щатски долара, което се равнява на ръст от 3,8% за 2019 г.

- Темпът на нарастване на рекламата ще се забави в сравнение с 2018 г., през която има ръст от 4,1%. Това е тенденция в 32 от 59-те изследвани пазара, но прогнозата е глобалният растеж отново да се ускори до 4,3% през 2020 г.

- Телевизията вероятно ще получи малко над една трета от глобалната реклама. Това ще бъде най-ниският дял, отбелязван досега от началото на прогнозните изследвания на пазара през 2000 г. до днес.

- През 2019 г. дигиталната реклама в света за първи път ще премине бариерата от 40-процентов дял в общите рекламни инвестиции.

- В САЩ се очаква

разходите за

дигитална

реклама за

първи път да

задминат тези

за телевизия

- Мобилната реклама ще продължи да е най-бързо развиващият се сектор с прогнозен ръст от 19,2% за 2019 г. в глобален мащаб.

- Очаква се разходите за онлайн видеореклама да нараснат с една пета през тази година. Така ще превърнат този канал в най-бързо растящата дигитална категория.

- В Китай се предвижда мобилната реклама за първи път да привлече над три-четвърти от дигиталните инвестиции на компаниите.

- Въпреки политическата несигурност около Брекзит Великобритания повиши прогнозата си за ръст на рекламните разходи от 4,7% на 6,1% през 2019 г. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Не съм доволен нито от резултата, нито от играта, казва треньорът на "сините" Петър Хубчев "Левски" ще зимува на втората позиция във временното класиране, след като завърши 0:0 с прекия си преследвач "Локомотив" насред Пловдив. "Сините" играха половин час с човек повече, но така и не успяха да стигнат до трите точки.

Гаджето на вратаря на "Бешикташ" Лорис Кариус - София Томала, определено си пада по нестандартните начинания. Няма как иначе да се обясни новата инвестиция на моделката. Тя реши да вложи пари в компания, която доставя строителни материали. И набързо спести един разход на фирмата - за рекламно лице. София сама застана пред фотообективите за

Оскверниха образа на Христо Ботев в Пловдив! Това е поредната вандалска проява върху лика на революционера за последните няколко месеца. Патриотичната рисунка, намираща се на булевард "Христо Ботев", е надраскана с червена боя. След всяка вандалщина графитът е обновяван и почистван, но само след дни боята отново се появява на лицето на