Специалисти откриха гени, свързани с риска от преждевременна смърт

https://www.24chasa.bg/novini/article/7277595 www.24chasa.bg
Снимка: Pixabay

Учени от Русия, Великобритания и Холандия откриха гени, които допринасят за развитие на заболявания и преждевременна смърт, съобщи Юрик алърт.

Били анализирани генетични данни за над 300 хиляди пациенти на възраст между 37 и 73 години и историята на заболяванията им. Оказало се, че ракови болести, диабет, хронични обструктивни белодробни заболявания, инсулти, деменция са предизвикани от механизми, които са в основата на стареенето. При това рискът от заболяване нараства след 40-годишна възраст и се удвоява на всеки 8 години. Това съответства на т.нар. закон на Гомперц за връзката на смъртността с възрастта, предаде БТА.

Специалистите открили 12 локуса - участъци от ДНК, които съответстват на разположението на определени гени и влияят върху очакваната продължителност на здравословния живот. При предишни проучвания бе установено, че три от тях - HLA-DBQ, LPA и CDKN2B, са свързани с дълголетието. Новото изследване разкри, че първият ген определя риска от хронична обструктивна белодробна болест, диабет, рак и деменция. Вариации в района на гена, който кодира ензима тирозиназа, са свързани с вероятността от преждевременна смърт и дегенерация на макулата. Учените освен това открили 5 еднонуклеотидни замени, свързани с рак на кожата и коронарна болест на сърцето, с цвета на кожата, очите и косата, със загара, луничките, нивото на холестерола и кръвната захар, индекса на телесна маса и диабет тип 2. Много от тези признаци са свързани с продължителността на здравословния живот.

Късо съединение в електрически стълб в столицата на бул. България предизвика временно блокиране на движението в посока центъра. В отстраняването на аварията се включиха екипи на енергото и

Аверът на сина на Йоско Костинбродския - Иван Йосифов, влиза в пандиза, научи "България Днес"! Петко Стоянов-Пендака е спряган като един от тарторите на банда за наркоразпространение и опити за покушения над магистрати заедно с Малък Йоско. Преди броени дни Пендака призна вината си и сключи сделка със спецпрокуратурата да лежи 4 години в панделата.

Световният и олимпийски шампион по вдигане на тежести Гълъбин Боевски изплува от нелегалност, за да даде показания по делото за бардака в столичния хотел "Шератон", научи "България Днес"! Процесът се точи на втора инстанция, след като на първа аверите на Боевски бяха оправдани. Неясно защо спецпрокуратурата нито обвини Боевски за вертепа,