Специалисти откриха гени, свързани с риска от преждевременна смърт

https://www.24chasa.bg/novini/article/7277595 www.24chasa.bg
Снимка: Pixabay

Учени от Русия, Великобритания и Холандия откриха гени, които допринасят за развитие на заболявания и преждевременна смърт, съобщи Юрик алърт.

Били анализирани генетични данни за над 300 хиляди пациенти на възраст между 37 и 73 години и историята на заболяванията им. Оказало се, че ракови болести, диабет, хронични обструктивни белодробни заболявания, инсулти, деменция са предизвикани от механизми, които са в основата на стареенето. При това рискът от заболяване нараства след 40-годишна възраст и се удвоява на всеки 8 години. Това съответства на т.нар. закон на Гомперц за връзката на смъртността с възрастта, предаде БТА.

Специалистите открили 12 локуса - участъци от ДНК, които съответстват на разположението на определени гени и влияят върху очакваната продължителност на здравословния живот. При предишни проучвания бе установено, че три от тях - HLA-DBQ, LPA и CDKN2B, са свързани с дълголетието. Новото изследване разкри, че първият ген определя риска от хронична обструктивна белодробна болест, диабет, рак и деменция. Вариации в района на гена, който кодира ензима тирозиназа, са свързани с вероятността от преждевременна смърт и дегенерация на макулата. Учените освен това открили 5 еднонуклеотидни замени, свързани с рак на кожата и коронарна болест на сърцето, с цвета на кожата, очите и косата, със загара, луничките, нивото на холестерола и кръвната захар, индекса на телесна маса и диабет тип 2. Много от тези признаци са свързани с продължителността на здравословния живот.

Един от най-известните певци в Сърбия и легенда на югофолка Шабан Шаулич е загинал в катастрофа в Германия тази сутрин. Информацията бе потвърдена от зетя на певеца Бата Миркович. 67-годишният Шаулич е пътувал с лек автомобил към международното летище в Дортмунд, а катастрофата е станала край град Билефелд. Певецът не е шофирал колата.

Приближен на сочения за наркобос Виктор Боцев-Джуката отърва панделата! Георги Златков призна, че е участвал в бандата на Джуката за разпространение на дрога, сключи споразумение с прокуратурата и се размина с 2 години условно с 4-годишен изпитателен срок, научи "България Днес". Според прокуратурата Виктор Джуката е ръководил бандата между май и

Силвия Кацарова е съвестен сметкоплатец! Естрадната певицата стриктно следи плащането на задълженията си. Преди дни беше забелязана в офиса на мобилен оператор да се издължава за телефон, интернет и телевизия. Кацарова бе една от малкото клиентки, които си тръгнаха с усмивка, след като джобовете й олекнаха.