Учени: Земните организми са могли да се движат преди 2,1 милиарда години

https://www.24chasa.bg/novini/article/7293995 www.24chasa.bg
Снимка: Pixabay

Учени са открили в черни шисти на 2,1 милиарда години от каменоломна в Габон най-ранното свидетелство за революционно подобрение в историята на земния живот - способността на организмите да се придвижват самостоятелно от едно място на друго, съобщават Ройтерс и Франс прес, позовавайки се на публикация в сп. "Протоколи на Американската академия на науките".

Авторите на изследването от университета в Поатие, Франция, описват идеално запазени фосили на дребни тръбообразни структури, оставени от неизвестни организми, които са се придвижвали в меката тиня в търсене на храна в една спокойна и плитка морска екосистема. Вкаменелостите датират от времето, когато Земята е била богата на кислород и е предлагала по-благоприятни условия за простите форми да еволюират в по-сложни.

Самоличността на тези древни "пионери" остава загадка. Фосилите не съдържат самите организми, а само следи, свидетелстващи за способността им да се придвижват. Учените допускат, че тръбообразните структури с дължина 170 милиметра са оставени или от многоклетъчен организъм, или от струпване на едноклетъчни организми, подобно на плужекоподобния организъм, формиран при скупчване на амеби, които в оскъдни времена се придвижват колективно в търсена на по-гостоприемна среда.

Животът се заражда в земните морета преди около 3,5-4 милиарда години под формата на едноклетъчни бактериални организми. Най-ранните форми на живот обаче не притежават способността да се движат самостоятелно.

Откритите в Габон фосили са с приблизително 1,5 милиарда години по-стари от досегашните най-ранни свидетелства за мобилност, датиращи отпреди 570 милиона години.

За сравнение - първите гръбначни се появяват на Земята преди 525 милиона година, динозаврите - преди 230 милиона години, а Хомо сапиенс - преди около 300 000 години.

Габонските шистови отлагания представляват истинска "съкровищница" за находки. В тях са открити и фосили на най-ранните известни многоклетъчни организми.

Звездата на "Ливърпул" Мохамед Салах не се продава! Това обявиха категорично от клуба, съобщават британските медии. Египетският национал със сигурност остава дългосрочно на "Анфийлд". Така той ще може да е изцяло съсредоточен върху днешния суперсблъсък в Шампионската лига срещу "Байерн" (М). Дербито е довечера, а домакини са "мърсисайдци".

Нито една любовна връзка не е окончателно приключила в дигиталната ера на XXI век! Това вече е добре известно на Никол Шерцингер, която преди стане гадже с Григор Димитров, преживява бурен роман с пилота от Формула 1 Люис Хамилтън. Еротично видео, на което американската певица и британският спортист се целуват и гушкат в леглото,

Един от новите играчи на "Ботев" (Пд) Лазар Марин ще пропусне мача с "Лудогорец". Двубоят е от 15,00 ч. в Разград. Защитникът е с контузия от мача със "Славия" (2:0). Той е с пукната кост на предмишницата. Лечението на травмата ще отнеме повече от седмица и бекът ще пропусне следващите две срещи на "канарчетата".