7 страници с искания за промени в образованието събра Вълчев - свободни класни стаи, учители-творци, дигитални платформи

https://www.24chasa.bg/novini/article/7309836 www.24chasa.bg
Евгени Коларов има своя концепция как да се учи изцяло дигитално и децата да не ходят на училище и да тормозят учителите. Снимки: Десислава Кулелиева

Седем страници въпроси и предложения от деца и учители как да се подобри училищното образование и да бъдат използвани дигиталните технологии събра образователният министър Красимир Вълчев на националната конференция за дигитално образование в България “Образование 4.0”,която е съвместен проект на “Виваком” и в. “24 часа” .

Децата поискаха свобода в красната стая, платформи, повече видеоуроци и виртуални класни стаи. Учителите пък - обучения, стандарти и баланс между дигитализацията и критичното мислене. Но всички гости на мащабния форум се обединиха върху едно- бъдещето е в дигитализацията.

"Всеки има компютър, лаптоп или смартфон и вместо да се ходи до училището, защо уроците не се преподават виртуално. Има програми, които позволяват малки групи от 10-12 ученика да учат с един учител, за час-два и после два часа почивка. Така и учителите няма да се изнервят с простотиите на учениците.", предложи Евгений Коларов, от 119-о СУ и предизвика бурни овации от учениците.

Звездин Бесарабов, ученик от НПМГ и вече преподавател в софтуерния университет пък поиска специален режим за добрите ученици, който да им позволява да се развиват все повече. "Учениците с медали от международни състезания няма какво повече да попият в училищната среда. Не може ли да се създаде алтернативна форма на обучение за медалистите от национални и международни състезания. В тази форма ученикът ще бъде освободен от занятията по даден предмет по оценка на преподавателят. Така децата ще влагат в развитието си вместо да киснат напразно в час. За останалите ученици ще е стимул да преследват успехи, за да получат специални възможности за развитие", обясни тезата си Звездин.

Залата на конференцията бе препълнена с ученици, учители и родители.

В нашето училище имаше ремонти, обновявания, интереактивни дъски, учим с помощта на клипчета. Признавам, че е много интересно. В час по математика направихме 3D призма. От друга страна час от учителите и ученици не знаят всички функции на дигиталните дъски, каза Ира Стоичкова от 18-о СУ.

Звездин предложи специален режим за много добрите ученици.

Биляна от 35-о СУ пък попита защо трябва да се плащат стотина лева за кариерно ориентиране и обясни, че все още частните уроци са единствената възможност да се подготвиш за университет.

Повече млади учители поиска Елица от първа английска

Как смятате да предотвратите отрицателния ефект от технологиите върху здравето?, попита Гергана Вардарова от Италианския лицей.  Всяко нещо с което се прекалява има отрицателен ефект, каза главният изпълнителен директор на "Виваком" Атанас Добрев. Обясни, че технологиите са бъдещето, но е важен и баланса между тях и критичното мислене. Един от вредните ефекти на технологиите при децата е и писането на СМС-и под възглавницата нощем, даде за пример Добрев.

Акцентът трябва да не е върху технологията, а върху работата на учителите да развиват критично и творческо мислене в учениците. Целите в момента са създаването на платформа за дигитално съдържание, но по-важно е как то се използва, обясни Петър Кънчев от Националния център за безопасен интернет. 

Мая Бобева от Асоциация българска книга обърна внимание, че съдържанието на учебниците трябва да е различно. Имаме дигитални деца, но старото съдържание ще предизвиква същият ефект. В момента децата се отегчават, обясни тя..

Трябва да имаме дигитално мислещи учители. Това не са учители, които работят с техниката, а говорим за персонализация на обучението. Учителят да създава сам ресурси, да използва свободно ресурси. Обърнатата класна стая – учителят да предостави ресурси на учениците, а не да ги остави сами в морето от информация, каза Цветан Цветански от  Център за образователни инициативи. 

Защо няма млади учители?, попита Елица Иванова, Първа АЕГ . Според момичето средната възраст на учителите е изключително висока, а част от тях били закостенели. 

Да мислим за хората, бъдещето и децата. Преди 30 г. са завършвали перфектните машинописки и стенографки. Каква е гаранцията че след 30 г. ще има нужда от програмисти. Децата трябва да пеят, да са щастливи, да опознават света, взе думата и един от родителите - Димитър Димитров.

В края на дебата в него се включи и столичната кметица Йорданка Фандъкова, която по професия е учителка. "Дигиталните продукти са още един инструмент с който учениците могат да се обучават по-добре. Въвличането на учителите в процеса на дигитализацията за мен остава най-важното. Учителят, който е мениджър на класната стая и на класа, трябва да следи за мярата и хигиенните норми при ползването на екрани", заяви тя.

Повече от час продължи събирането на въпроси и препоръки от залата към министър Вълчев. И министърът опита да отговори на повечето.

"Най-важното е да въведем компетентностния подход при преподаването. Голямата промяна е да префокусираме системата върху креативния учител. Трябва да сменим чипа по цялата верига – МОН, инспекторатите, директорите, родителите.

Няма как да усвоим уменията на 21 век, да подобрим грамотността ако учителят продължава да е лектор, а не лидер на образованието", каза Вълчев и призна, че все още в училищата липсват нови методи на преподаване.

Още тази година ще финансираме училищата за е-дневници, но задължително трябва да има модул за връзка с родителите, каза още Вълчев.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Млади художници използваха хубавото време днес преди обед за да потърсят вдъхновение за своите творби в центъра на София около църквата "Св.

Притежаваният от Ветко Арабаджиев хотел "Пампорово" в едноименният курорт е запечатан напълно легално от НАП. Това става ясно от решение на Административен съд – Пловдив, от миналата седмица. Повод за произнасянето на магистратите е жалба от управляващата хотела фирма "Виктория туристик", която е част от туристическата империя на обвинения в

Сладко, сладко си похапва отец Дионисий в столична сладкарница. Архимандритът реши да поглези душата и тялото си със сочен десерт, видяха папараците на "България Днес". Духовното лице дори махна калимявката си от уважение към храната. След като се облажи с вкусния сладкиш, Дионисий се наслади на следобедното си кафе и продължи да движи църковните