На национална конференция на “24 часа” и Vivacom
“Образование 4.0” деца, родители и педагози са обединени
- Министърът на образованието Красимир Вълчев събра 7 страници с конкретни предложения за промени в образованието
- Искаме българските ученици да са на върха, затова инвестираме в дигитално образование, каза изпълнителният директор на телекома Атанас Добрев
Да има пътна карта за стъпките, които да направят българското образование модерно дигитално - това обедини учители, родители и ученицина национална конференция по инициативата на “24 часа” и Vivacom “Образование 4.0” в НДК.
Министърът на образованието Красимир Вълчев изслуша предложенията на трите групи в образователния процес, обединени в специален меморандум. Можем да се обединим около платформа за дигитализация на образованието, тя има нужда от обществена, финансова и институционална подкрепа, каза Красимир Вълчев.
Подготвя се нов стандарт за физическата среда в училищата и ще бъдат разчупени дори видът и подредбата на класните стаи, съобщи той.
Според него
трябва да се
префокусира
образователната
система
върху креативността на учителите, а дигиталната медийна грамотност да се учи в клас от по-ранна възраст.
На националната конференция бяха и кметът на София Йорданка Фандъкова, Атанас Добрев, главен изпълнителен директор на Vivacom, Гергана Паси, председател на Дигитална национална коалиция, Дарин Маджаров, основател на платформата “Уча.се”. Зала 6 в НДК
бе препълнена
от повече от 200
ученици, учители
и родители
Много енергия за промяна се усети на дискусията, а на финала ѝ министърът на образованието събра седем страници въпроси и предложения от деца и учители как да се подобри училищното образование и да бъдат използвани дигиталните технологии.
“Думите, които най-често се чуваха, бяха за
свободата,
доверието,
креативните учители и креативните ученици”, обобщи на края на събитието Венелина Гочева, издател на в. “24 часа”.
Националната конференция се проведе след
поредица от
3 кръгли маси,
на които Vivacom и “24 часа” събраха последователно учители, ученици и родители, за да се чуе тяхната гледна точка за дигиталното образование.
Исканията на учениците бяха за дигитални материали, видеоуроци и тестове, платформи, комисия от ученици, които да оценяват учебниците, разчупена атмосфера в стаята, използване на телефоните в час.
Учителите поискаха използване на таблети и различни устройства, обучения по компютърно моделиране, масово въвеждане на електронни дневници, платформа за споделяне на добри практики и промени в наредба 9 за компютърно обучение.
Исканията на родителите бяха за баланс между дигиталното и класическото образование, но и повече видеуроци, защото децата разбират по-добре материята с тях.
Програмата за дигитално образование е важна за Vivacom, защото колкото и нескромно да звучи, искаме България да стане по-добро място за живеене. За да стане това, има четири прости неща - знания, умения, свобода и законност. Това каза главният изпълнителен директор на Vivacom Атанас Добрев.
“Светът е и ще бъде цифров. Уменията да се намира, обработва, разбира и използва тази информация е умение, без което няма да можете да сте над средното ниво, а ще сте на дъното. Ние не искаме това, искаме да сте на върха на обществото,
искаме България
да е над
средното ниво
в Европа
Затова инвестираме в дигиталното образование. С “24 часа” даваме платформа за обмен на идеи”, каза Добрев.
ДОКУМЕНТ
5 стъпки в
меморандума
От меморандума, който обобщава предложенията на учители, ученици и родители на три кръгли маси, проведени преди вчерашната конференция. Документът бе коментиран на форума вчера.
Дигитални паралелки са тези, в които се използват следните инструменти:
– защитена интернет среда
– електронен дневник
– електронен бележник
– електронни учебници
– дигитални канали за комуникация – e-mail, Facebook групи, чатове, Viber комуникация
– интерактивни учебни дъски
– виртуални уроци и тестове за изпитване
– дигитални демонстрации и преподаване чрез дискусии
– използване на облачно пространство за обмяна и съвместна работа (домашни, доклади и пр.).
Участниците в дискусиите се обединиха около мнението, че дигиталните паралелки не са самоцел, а средство за осъществяване на дългосрочните цели в дигитализацията на образованието.
– нов тип ангажиращо, атрактивно, практично и полезно преподаване и обучение в условията на глобална дигитална среда
– насочване на децата към високите технологии и професионална ориентация с висока добавена стойност с оглед професионална ориентация, качество на живот и конкурентоспособност в глобална дигитална среда
– преодоляване на порочни непродуктивни практики като частните уроци
– преодоляване на функционалната неграмотност сред учениците
– умения за безопасно използване на интернет и разграничаване на реална от фалшива информация
– равни възможности за образование и достъп до информация за всички.
С оглед на изпълнение на дългосрочните цели на инициативата “Образование 4.0” бяха набелязани конкретни стъпки, които да залегнат в пътната карта за дигитализация на образованието.
– свободен достъп до интернет за учебни цели във всички училища до края на 2019 г.
– национална платформа за обмяна на добри практики в сферата на иновациите в образованието до края на 2019 г.
– ефективно използване на облачно пространство до края на 2020 г.
– създаване на стандарт за оборудване на класни стаи с технологии
– въвеждане на дигитално съдържание при преподаване в училището.
12-класникът Звездин: Отличниците
от състезания - с по-свободен режим
Имам идея на се създаде алтернативна форма на обучение, тя да се нарича състезателна. Това предложи на дискусията 12-класникът Звездин Бесарабов от Националната природо-математическа гимназия.
Тази форма на обучение трябва да важи за лауреати на международни състезания по математика, физика и информатика например. Според ученика те трябва да бъдат освободени от часове по предмети, които те са надхвърлили многократно необходимото да се научи.
“Най-лесно е да се обърнем към международните олимпиади по физика. Какво се случва с тези ученици. Има в страната много организации извън училището, които подпомагат тези ученици да се развиват и да получат тези изключително полезни умения. Проблемът е, че в училищната среда те няма какво повече да попият, те са на много по-високо ниво в своята специалност. Няма много голям смисъл да посещават часовете по математика, ако вече са спечелили международна олимпиада”, коментира още Звезди.
Момчето решило да създдаде документ, който да регламентира новата форма на обучение. Ще го внесе и в министерството на образованието. За целта той помоли за мейл министъра на образованието Красимир Вълчев. “Предстои да го коментираме с директора на Националната природо-математическа гимнази Ивайло Ушагелов. В края на месеца или в началото на март ще го внеса в министерството”, каза още 12-класникът.
“В нашата страна имаме много възможности за извънучилищнто развитие в STEM сферата. По линията на някой влиятелен учител или член на семейството разбират за тези възможности и някои стават изключително добри. Тези възможности са за развитие без граници. Когато това стане, идва конфликт с образователната система. Защото ученикът е задължен по всеки предмет да инвестира определено време. А той има изключителни постижения в информатиката например. И все пак трябва да стои в училище и да се движи със същата скорост, по която вземат материала останалите, което е изключително скучно и неефективно”, каза още Звездин Бесарабов. Според него трябва да се даде повече свобода на тези, които са доказали на национални или международни конкурси. Останалите ученици пък щели да бъдат мотивирани да покрият същите резултати и да могат да попаднат в състезателната форма на обучение.