Карминените рози на Карабах

https://www.24chasa.bg/novini/article/7321015 www.24chasa.bg
Дрехите на дизайнерката Саида Ализади са вдъхновени от розите на килима.

Колекционер върна в Баку килим, вдъхновил създаването на пиеса

В наши дни политическите конфликти не се ограничават с нахлуването на чужди територии. Не по-малко опасна инвазия е нарушаването на културните граници, когато един народ присвоява или унищожава определени елементи от културата на друг народ. Азербайджан напълно изпита върху себе си горчивината на този процес по време на арменско-азербайджанския конфликт.

По окупираните територии на Азербайджан са разрушени над 600 исторически и архитектурни паметници, включително 22 музея. Особено ценни са експонатите на историко-краеведчески музеи в Келбаджар и Лачън, където са съхранявани паметници от различни исторически епохи още от неолита. И двата музея бяха разграбени, а колекциите им са изнесени предимно в Армения. Освен това, напълно е разрушен музеят на хляба в Агдам. Сред неговите експонати е

рядкост като

вкаменените образци

на пшеница,

открити при разкопки близо до Агдам, възрастта на които е 7 хиляди години.

Но не само музейните ценности в окупираните територии на Азербайджан бяха изнесени или унищожени – същата съдба сполетя и образците на нашата култура, които бяха у частници. Един от тези предмети– килим, изтъкан от карабахска килимарка през миналия век, бе застигнат от невероятна съдба, за която искам да ви разкажа сега.

Всичко започна с великодушния жест на Елшад Таиров, нашия сънародник, живеещ в Лос Анджелис, САЩ. Неговото хоби е да колекционира азербайджански килими и книги за работата на Латиф Каримов, известен учен и килимар, основател на азербайджанското килимарство.

През 2017 г. Елшад Таиров на уебсайта за виртуална търговия с предмети на изкуството видял карабахски килим, което привлякло вниманието му. Този килим беше представен на търга като арменски, въпреки че в изображението му ясно се четял надпис на азербайджански език на кирилица, който гласял: “На 1 януари 1971 г., подарък за Сарвар за рождения му ден, за спомен от майка му”.

Колекционерът разбрал, че този килим е изнесен от Азербайджан от арменските окупатори.

Той купил този килим

и го изпратил в Баку,

в нашия музей,

надявайки се да намери собственика му. Въпреки това търсенето, в което взеха участие много организации, не беше увенчано с успех...

В резултат на това първият азербайджански килим, който се върнал от чужда земя към родината му, беше дарен от мецената на нашия музей и сега украсява експозицията на Шушинския филиал. Между другото, съдбата на този филиал на музея за килими в Азербайджан сама по себе си е ярко, макар и мълчаливо свидетелство на арменското варварство в окупираните територии. Открит е през 1985 г. в Шуша, в сградата на старото имение на Мехмандаров. Там са показани образци от народното изкуство на Карабах – килими, килимарски изделия (ковровые изделия), бродерия, национални носии, бижута и медни изделия. Но през 1992 г., когато Карабах е окупиран от Армения, нашият Шушински филиал за малко не последва трагичната съдба на други музеи в този регион. Само благодарение на усилията на тогавашния директор на музея става възможно повечето от експонатите на Шушинския филиал да бъдат изнесени в Баку. Оттогава експозицията на този филиал се намира в сградата на самия музей. Но ми се иска да вярвам, че един ден тя отново ще заеме своето законно място в Шуша, освободена от арменските окупатори.

Но нека се върнем към килима, който Елшад Таиров подари на нашия музей. Това е килимът от Карабахска група, който представлява традиционната композиция “Бахчада гюлляр”. Името на тази композиция буквално означава “Цветя в градината”. Наистина, върху килима с ярки цветове цъфтят огромни карминови рози. Контрастът им с черния фон създава тревожен колорит, сякаш предвещава по-нататъшната съдба на този килим. Драматичният червен нюанс на тези рози, който въплъщава силата на майчината любов, буквално изключително дълбоко вълнува. Не е изненадващо, че това произведение, с необичайната си съдба, вълнува съзнанието на творческите хора.

Преди известно време реших да включа историята за този килим в поредица от лекции по изкуство, които редовно се провеждат в нашия музей. Много хора посещават тези лекции, включително деятели на изкуството. С чувство на дълбока гордост искам да отбележа, че тази лекция, както и по-нататъшното популяризиране на историята на килима “Бахчада гюлляр”, донесоха плодове. Вдъхновен от нея, режисьорът на Азербайджанския държавен пантомимен театър, заслужилият артист Бахруз Ахмедлъ постави спектакъл “От майката” - както виждате, дори надписът от килима е цитиран в заглавието на тази пиеса. 

Сюжетът на пиесата

е необичайната съдба

на този карабахски

килим,

която се разкрива пред зрителя подобно на орнамента на килима – възел след възел.

Друг пример за творческо вдъхновение, което музеят може да подари на художника, е колекцията от дрехи на дизайнера Саида Ализаде, вдъхновена от историята на този килим. В колекцията са използвани изображения на рози от килима, както и надписът “1 януари 1971 г., подарък за спомен от майката за рождения ден на Сарвар”. Заслужава да се отбележи, че тази колекция носи същото име, както и пиесата на пантомимния театър - “От майката”.

Карабах е нашата обща болка, затова хората на изкуството отново и отново се обръщат към тази тема. Мисля, че историята на килима “Бахчада гюлляр” ще вдъхнови още много хора за нови творчески постижения.

*Авторката е доктор по философия в областта на изкуствознанието, директор на Азербайджанския музей на килимите и президент на Международния съвет на музеите (ИКОМ) - Азербайджан

 

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Мащабна акция на полицията в София за контрол на спазването на мерките за извънредното положение заради разпространението на коронавируса, предаде националното радио. Към 21 часа са спецчсти на полиция и жандармерия бликираха столичните ромски гета в кварталите - "Христо Ботев", "Факултето" и част от "Орландовци" Изграждат се

Места за оставяне на храна за нуждаещи се появиха и по дърветата в морската столица Варна. Благородната инициатива, която вече подеха няколко града продължава да набира все повече последователи навсякъде в странaта. Снимка: Facebook / Забелязно във

Въпреки всички призиви на Националния оперативен щаб за борба с Коронавируса за спазване на социална дистанция непрекъснато се публикуват снимки показващи струпвания на хора, които се събират против всички предписания. Учениците се оказват една от най-проблемните групи, които системно нарушват всички противоепидемичните мерки