България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

https://www.24chasa.bg/novini/article/7351378 www.24chasa.bg
Финален тест на поточна линия на VW в основния им завод във Волфсбург. В момента концернът търси място за 42-ия си завод. СНИМКА: СНИМКА: РОЙТЕРС

Крайният срок за решението на немския гигант е през май

Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере по-добрата от тях.

Четирите държави са България, Сърбия, Румъния и Турция, като в момента лек превес има България, съобщиха пред “24 часа” запознати с изборния процес.

Инвестицията е за 1,4 милиарда евро и отваря 5000 работни места. Първите автомобили ще излязат от новия завод през 2023 година. Най-вероятно това ще са модели на шкода и сеат.

Основните критерии при подбора са три: цена и квалификация на работната ръка, цена на енергията и инфраструктура.

Унгария и Полша са отпаднали още при предишните проучвания. Причината е, че там работната ръка е по-скъпа. Подобен проблем има и Румъния. Тя е членка на ЕС, има опит в автомобилостроенето, но няма подходяща инфраструктура. В страната липсват магистрали. Работната ръка също не се намира лесно - квалифицираните кадри са в процъфтяващи региони като Тимишоара и Клуж, като за тях се състезават десетки фирми. В по-изостанали региони като Яш има работна ръка, но няма инфраструктура.

Турция не е член на ЕС, а вс е по-опънатите отношения между ЕС и Анкара, особено между Берлин и Анкара, са охладили доста интереса на германците.

Сърбия и дори Македония са по-предпочитани от Турция и Румъния. Основният недостатък на Сърбия е, че не е член на ЕС, и това усложнява малко повече износа на коли. От друга страна фактът, че не са членки, им дава друго предимство - държавата може да подсигури инвестицията с финансови гаранции, за които няма таван. Сърбия е по-близо до Германия от България и има опит в автомобилостроенето.

Предимствата на България са перфектното място за завод на мястото на “Кремиковци”, който е точно до летището. Магистралите и ниските работни заплати са друг плюс. Също и фактът, че като член на ЕС страната е част от общия пазар и няма никакви пречки пред производство, внос и износ с другите страни членки. България има и много тесни търговски връзки с Германия, немският език е популярен и се говори от немалко българи, в София се стичат квалифицираните кадри от цялата страна. Освен Кремиковци кандидат за завод е и преживяващият икономически бум Пловдив.

“24 часа” вече писа за двата терена, които са оглеждани в България, но в началото на годината се знаеше, че решението ще се вземе през април. Отлагането с един месец най-вероятно е заради договарянето с Брюксел на допустимата държавна помощ, която страните членки имат право да договарят със стратегически инвеститори.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца

Тузар с лъскава лимузина го раздава футболистът на ЦСКА Кристиян Малинов, видя "България Днес". Странно защо играчът шофираше своя баварец с ушанка на главата. Дали се крие от някой, студено ли му е или е някаква своего рода мода - само той си знае. След дербито с "Левски" играчът на сините Симеон Cлaвчeв пуcнa cнимкa от мача

Кримигероят Божидар Кузманов, познат като Божо Кравата, явно не се страхува от отмъщение от Митьо Очите и броди безстрашно из столичните булеварди. Припомняме, че Кравата е подсъдим за стрелбата в ресторант в Слънчев бряг преди 2 години, където по същото време се е намирал и Очите. Двамата са смъртни врагове