България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

https://www.24chasa.bg/novini/article/7351378 www.24chasa.bg
Финален тест на поточна линия на VW в основния им завод във Волфсбург. В момента концернът търси място за 42-ия си завод. СНИМКА: СНИМКА: РОЙТЕРС

Крайният срок за решението на немския гигант е през май

Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере по-добрата от тях.

Четирите държави са България, Сърбия, Румъния и Турция, като в момента лек превес има България, съобщиха пред “24 часа” запознати с изборния процес.

Инвестицията е за 1,4 милиарда евро и отваря 5000 работни места. Първите автомобили ще излязат от новия завод през 2023 година. Най-вероятно това ще са модели на шкода и сеат.

Основните критерии при подбора са три: цена и квалификация на работната ръка, цена на енергията и инфраструктура.

Унгария и Полша са отпаднали още при предишните проучвания. Причината е, че там работната ръка е по-скъпа. Подобен проблем има и Румъния. Тя е членка на ЕС, има опит в автомобилостроенето, но няма подходяща инфраструктура. В страната липсват магистрали. Работната ръка също не се намира лесно - квалифицираните кадри са в процъфтяващи региони като Тимишоара и Клуж, като за тях се състезават десетки фирми. В по-изостанали региони като Яш има работна ръка, но няма инфраструктура.

Турция не е член на ЕС, а вс е по-опънатите отношения между ЕС и Анкара, особено между Берлин и Анкара, са охладили доста интереса на германците.

Сърбия и дори Македония са по-предпочитани от Турция и Румъния. Основният недостатък на Сърбия е, че не е член на ЕС, и това усложнява малко повече износа на коли. От друга страна фактът, че не са членки, им дава друго предимство - държавата може да подсигури инвестицията с финансови гаранции, за които няма таван. Сърбия е по-близо до Германия от България и има опит в автомобилостроенето.

Предимствата на България са перфектното място за завод на мястото на “Кремиковци”, който е точно до летището. Магистралите и ниските работни заплати са друг плюс. Също и фактът, че като член на ЕС страната е част от общия пазар и няма никакви пречки пред производство, внос и износ с другите страни членки. България има и много тесни търговски връзки с Германия, немският език е популярен и се говори от немалко българи, в София се стичат квалифицираните кадри от цялата страна. Освен Кремиковци кандидат за завод е и преживяващият икономически бум Пловдив.

“24 часа” вече писа за двата терена, които са оглеждани в България, но в началото на годината се знаеше, че решението ще се вземе през април. Отлагането с един месец най-вероятно е заради договарянето с Брюксел на допустимата държавна помощ, която страните членки имат право да договарят със стратегически инвеститори.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Известният блус музикант Буги Барабата е починал тази нощ! Скръбната вест съобщиха негови колеги от радио "Z Rock". Не се съобщават причините за кончината на 58-годишния музикант. Той бе една от най-колоритните фигури в българския блус и рок. Истинското му име е Марио Събев. Той е роден на 24 декември 1960 г.

На дюнери и цигари кара през последно време режисьорът Нидал Алгафари, видяха топпапараците на "България Днес". Видимо наедрял от нездравословните закуски, Нидал бе изловен на улицата с поредната покупка на арабски сандвич. В другата ръка нагизденият в бяла риза бивш пиар стискаше димящ фас. Нездравословно!

Шеф-готвачът Дани Спартак не е изкусен майстор само в кухнята. Бива го и в механиката! Победителят от първия сезон на "Хелс Китчън" бе уловен от папараците на "България Днес" да поправя кола пред столичен ресторант. Спартак излезе директно от кухнята, като даже нямаше време да махне престилката си, с която забърква гурме ястията.