Кийгън Скот: В моите часове шумната класна стая не е проблем

https://www.24chasa.bg/novini/article/7360170 www.24chasa.bg

Хората в Гълъбово са гостоприемни, градът ми напомня за родното ми място в Охайо, казва преподавателят по английски език

- Как попаднахте в България, г-н Скот?

- Преди две години работих в Грузия, а преди това учих в Унгария, така че се интересувах от Източна Европа. Желанието ми обаче беше да отида в Турция. Кандидатствах за програмата на Фулбрайт в Турция, но тя беше отменена. В същото време се отвори възможност за позиция, спонсорирана от “КонтурГлобал” в България (ТЕЦ “КонтурГлобал Марица-изток 3” изцяло спонсорира участието на учител по английски с майчин език в двете училища в град Гълъбово - бел. ред.). Помислих си: Защо не? Кандидатствах, след седмица имах интервю и буквално на другия ден ми се обадиха, че съм одобрен. Бях много щастлив и ето ме тук.

- Защо избрахте Гълъбово, а не някой голям град?

- Когато ми предложиха позицията, ми обясниха, че ще работя в Гълъбово, което е малко градче в Горнотракийската низина. Дотогава бях в Грузия, градчето, в което работих, се казва Чиатура. Близо до него се добива манганова руда. Беше индустриално градче, в много аспекти подобно на Гълъбово. Освен това Гълъбово ми напомня и на моя роден град в Охайо. Ние също имаме стоманодобивен завод наблизо, така че това ми напомни за вкъщи в определен смисъл.

- Какви са впечатленията ви от града - имат ли хората обществен живот, чувстват ли се добре?

- В първия ми работен ден в Гълъбово отивах към училището, тъй като обичам да ходя пеша. Няколко човека спряха автомобилите си да ме попитат дали искам да ме закарат. Бяха толкова гостоприемни. Виждам го постоянно в различни аспекти.

Хората имат връзка

един с друг

Накараха ме да се чувствам много добре дошъл. Постоянно ме поздравяват на улицата и ми дават подаръци.

- Получавали сте лютеница, може би?

- Домашна, разбира се. Туршия. Ракия. Домашно вино. Това е прекрасен начин да накараш някого да се чувства добре дошъл. И на мен ми е много приятно.

- Имаше ли интерес към английския език от учениците?

- Аз преподавам и в двете училища в Гълъбово – в основното и в професионалната гимназия. В началото учениците бяха много уплашени. За мен английският е майчин език и те се притесняваха да не правят грешки. Мисля, че предизвикателството беше точно това – да ги накарам да се отпуснат. Не че не се интересуваха. Напротив, те много добре знаеха важността да учат английски. Още в първия ми урок им казах – така се учиш, като правиш грешки. И те постепенно се отпуснаха и сега използват езика много по-гладко и уверено. Според мен е по-добре в началото да правиш грешки, но да говориш и да използваш езика и да си уверен, отколкото да си безгрешен, но неуверен и да не смееш да говориш гладко.

- Как успяхте да привлечете интереса на младите хора да учат чужд език?

- Аз имам късмет, защото децата са много любопитни и проактивни. Когато казвам нови думи, те често ме питат след часа: Кийган, какво е това? И аз им обяснявам.

Има ученици, които идват в клуба ми по готвене. Тази седмица ще правим смутита с различни плодове. Предишния път направихме версия на една известна американска рецепта - доматена супа с тост с чедър. Само го видоизменихме “по български” и заменихме доматената супа с лютеница. Правя го, защото вярвам, че децата трябва и да се хранят здравословно. Освен това практикуваме английски. Говорим си през цялото време на английски.

- Имат ли място иновативните форми на обучение в образованието?

- Днес обучението, фокусирано към ученика, е много гореща тема. Трудно е да се определи какво точно означава това. Много от моите занимания в клас са базирани на информационни дупки. Идеята е, че

ученикът трябва

да открие отговора

Любимият ми пример е един урок за ЕС. Поставих на стената снимките на всяка европейска страна – валутата, официалния език и столицата. Дадох на учениците карта. И ги накарах да мислят.

Разделих учениците на 6-7 групи от по 3-4 човека и им дадох 15 ключа. Казах им, че са на ваканция и ще пътуват. Всеки един от тях водеше до следващия и всеки ключ беше за конкретна страна. Те трябваше да използват информацията да открият ключа към всяка от 15-те загадки, като използват картата, и да намерят верния отговор.

По този начин ги провокирах да четат.

Когато направиш

състезание и ги

стимулираш да

мислят, те се

наслаждават

на процеса

Правил съм такива уроци в различни класове – за 6-и, както и за 10-и и 11-и.

Правя също загадки и пъзели, които ангажират и логиката, критичното мислене. Нещо като логически задачи на английски. Така се активират едновременно различни части на мозъка – не само тази, която отговаря за езиците, но и за логиката и критичното мислене

- Вие какви методи използвате?

- В моите часове шумната класна стая не е проблем. Аз преподавам английски, когато много хора говорят английски едновременно. Понякога ги карам да се движат в стаята. Единственото, което ограничавам, са мобилните телефони. По принцип вземам телефоните преди началото на часа. Но в някои случаи им позволявам да ги ползват, за да търсят информация. Трябва да има време децата да играят, да се смеят и това може да бъде част от урока.

- Направили сте и постановка на мюзикъл. Как успяхте да привлечете учениците?

- Това е един от любимите ми проекти в България. Направихме го заедно с психолога на основното училище в Гълъбово. Говорихме с местното читалище да използваме тяхната сцена. Обсъдих го с учениците и те се влюбиха в идеята. Направихме прослушване. Имаше голям интерес. За по-малките роли използвахме малки ученици – 5-и, 6-и, 7-и клас. Беше много работа. Трябваше да направим сцените, да репетираме. Направихме си костюми. Нямахме никакъв бюджет, но бяхме много изобретателни. Аз дори използвах моята завеса в банята, картонени кутии от местните магазини и домакинско фолио.

Накрая беше невероятно. Беше безупречно. Пиесата беше “Магьосникът от Оз”. Не пяхме, но всички реплики бяха на английски. И сега искат да направя още една. Освен това сме поканени да представим пиесата в град Шипка.

- Децата споделят ли ви как си представят бъдещето – в Гълъбово или извън него?

- Много е различно. Децата познават “КонтурГлобал” и знаят, че

компанията подкрепя

икономиката и

обществения живот,

че тя е основен спонсор на моята работа с тях, че изгражда паркове, спортна зала. Разбират какво значи това. Много от тях са били на стаж в централата по линия на професионалната гимназия. Някои искат да се развиват и като електроинженери, било то в ТЕЦ или възобновяеми източници, други имат роднини в чужбина или искат да пътуват. Но за тези 2 години аз имах 2-ма ученици, които отидоха в чужбина и после се върнаха. Така че за тях е много важно да знаят, че имат различни възможности да са навън, но и добра алтернатива в родното си място.

- Преди да дойдете в България, сте преподавали в Грузия. Можете ли да сравните двете страни?

- Двете страни имат много подобни елементи в исторически план. И двете са били под влиянието на Османската империя или Съветския съюз. Мисля, че имайки това предвид, когато дойдох в България, бях изумен и го казах на познатите си – това място е толкова модерно, космополитно. Българските ми приятели не ме взеха на сериозно, но аз наистина го вярвам. Защото Грузия е много традиционна и много по-изолирана от България. Мисля, че хората тук имат много по-висок стандарт на живот. Това е мое лично мнение и усещане, тъй като съм посещавал къщи на обикновени хора и в двете държави и правя разлика. Тук много домове се отопляват централно – с електричество или централно парно, докато там не е така. Имате гъста мрежа от влакове и магистрали и транспортни връзки. Струва ми се, че България е около 30 години по-напред от Грузия.

Кийган Скот е на 24 години и в последните 2 от тях преподава английски в Гълъбово, област Стара Загора. Пътят му от родния Охайо в САЩ до Тракийската низина минава през програмата за международен образователен обмен “Фулбрайт” и става възможен, благодарение на финансовата подкрепа на ТЕЦ “КонтурГлобал Марица-изток 3”. Компанията изцяло спонсорира образователния проект и работата на младия учител – “КонтурГлобал Марица-изток 3” е първият бизнес спонсор на програмата и така дава възможност на едно професионално училище да предложи качеството на обучение, сравнимо с утвърдените езикови гимназии.

Освен в Професионалната гимназия по енергетика и електротехника, Кийган доброволно поема и допълнителни часове по английски език за децата от основното училище в града. С идването му много неща се случват за първи път в Гълъбово – уроци по тракийски хора за чужденци, готварски сбирки на английски език, клуб за речи и дебати и дори първата англоезична постановка – в ролите на мюзикъла “Магьосникът от Оз” с усмивки влизат деца от 5-и до 11-и

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Английският футболен клуб "Нюкасъл" все пак ще бъде продаден, при това скоро, съобщава "Сън". Основен кандидат да закупи "свраките" отново е Аманда Стейвли, която имаше интерес към сделката и през 2017 г. Този път дамата си е осигурила сериозна подкрепа в лицето на саудитския принц Мохамед бин Салман

Кубрат Пулев не влиза в плановете на световния шампион Антъни Джошуа за 2020 година. Уж сигурният мач е на път да пропадне заради разминавания между двете страни. В такъв случай британецът трябва да се откаже от титлата си в IBF и Пулев ще трябва да се бие с друг противник. Основният проблем за мач между Кобрата и Джошуа е твърдото желание на

Привърженици на лондонския "Арсенал", недоволни от представянето на отбора си под ръководството на фамилия Крьонки, основаха нов клуб, алтернатива на "топчиите". В Северен Лондон е регистриран "Дайъл Скуеър", пишат в Англия. "Арсенал" е основан през 1886 година с името "Дайъл Скуеър" от работници. През 1893-а името на клуба е променено на