С толтакси малък камион плаща до морето 28 лв., тирът - 132 лв.

https://www.24chasa.bg/novini/article/7390058 www.24chasa.bg
Толтаксите зависят от големината на превозното средство и от евростандарта му. СНИМКА: СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

75% от приходите за ползване на пътищата ще дойдат от камиони, 25% - от колите

Ако днес един камион тръгне от София за Бургас (360 км), при сегашната система с дневна винетка той ще плати 23 лв. При новата толсистема и с предложените тарифи толтаксата ще зависи от големината на камиона и евростандарта и би варирала от 28 лв. за малък камион до 12 т с висок евростандарт до 323 лв. (над 12 тона с 4+ оси с най-ниския евростандарт).Това показват изчисления на Института за пазарна икономика.

Дори при най-лош евростандарт малък камион (до 12 тона) би заплатил 56 лв., или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) с евростандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Дали тази прогресивна скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи, питат от института.

Предложената тол такса за малките камиони е ниска в сравнение с други примери в ЕС - това са въпросните около 10 ст. на км (от 8 до 15 ст. в зависимост от евростандарта), които са чувствително под таксата в Австрия (скъп пример) и с малко под таксите в Полша (евтин пример).

При по-големите камиони - за тези над 12 т с 2-3 оси, таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни - и там тежките плащат повече, но разликата не е в пъти.

Дори при тази стръмна прогресивност да се е целяло да се таксуват повече транзитните камиони и да се облекчат местните, то едва ли всички са под 12 т.

Толтаксуването цели да обърне пирамидата на приходите - по-голямата тежест да се носи от камионите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. и запазване на тези от винетките за леките коли, съотношението е - 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили.

Предложената тарифа, в търсене на над 1 млрд. лв., залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони.

Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи, заключват от института.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Чаровната синоптичка Нора Шопова отмаря след изнурителен работен ден с половинката си пред широкия екран, видя "България Днес". В изискани тоалети Нора и приятелят й изгледаха един филм в киното на столичен мол, след което се отдадоха на интимна вечеря и сладки приказки в ресторант в търговския център.

С мощно лъскаво БМВ и любов към вестниците събра очите на шофьори на столична бензиностанция Минко Герджиков. Новият силен човек във футболният "Левски" явно се интересува какво пишат медиите за него след повторното му завръщане на "Герена" и дали някой ще припомни "Златния скункс", който му бе връчен заради проблема с презонирането на София и

Войната между нападателя на "Бетис" Хесе Родригес и бившата му половинка Аура Руис няма спирка. Двамата не спират да се плюят в медиите и да си правят мръсни номера след раздялата. Сега Хесе предприе нова стъпка във "военнните действия". Той даде майката на сина си на прокуратурата на Лас Палмас. Нападателят се жалва,