С толтакси малък камион плаща до морето 28 лв., тирът - 132 лв.

https://www.24chasa.bg/novini/article/7390058 www.24chasa.bg
Толтаксите зависят от големината на превозното средство и от евростандарта му. СНИМКА: СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

75% от приходите за ползване на пътищата ще дойдат от камиони, 25% - от колите

Ако днес един камион тръгне от София за Бургас (360 км), при сегашната система с дневна винетка той ще плати 23 лв. При новата толсистема и с предложените тарифи толтаксата ще зависи от големината на камиона и евростандарта и би варирала от 28 лв. за малък камион до 12 т с висок евростандарт до 323 лв. (над 12 тона с 4+ оси с най-ниския евростандарт).Това показват изчисления на Института за пазарна икономика.

Дори при най-лош евростандарт малък камион (до 12 тона) би заплатил 56 лв., или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) с евростандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Дали тази прогресивна скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи, питат от института.

Предложената тол такса за малките камиони е ниска в сравнение с други примери в ЕС - това са въпросните около 10 ст. на км (от 8 до 15 ст. в зависимост от евростандарта), които са чувствително под таксата в Австрия (скъп пример) и с малко под таксите в Полша (евтин пример).

При по-големите камиони - за тези над 12 т с 2-3 оси, таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни - и там тежките плащат повече, но разликата не е в пъти.

Дори при тази стръмна прогресивност да се е целяло да се таксуват повече транзитните камиони и да се облекчат местните, то едва ли всички са под 12 т.

Толтаксуването цели да обърне пирамидата на приходите - по-голямата тежест да се носи от камионите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. и запазване на тези от винетките за леките коли, съотношението е - 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили.

Предложената тарифа, в търсене на над 1 млрд. лв., залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони.

Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи, заключват от института.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Репликата "Има Господ" стана един от мотивите на съда да отстрани от поста му шефа на НОИ в Силистра Милен Пенчев! Думите са изречени от съпругата на Пенчев - Силвия, майка на поп звездата Тита. Религиозната констатация е отправена от Силвия към служителката Костадинка Андонова на работното й място в края на март и е чута от други чиновници.

Иван Бандаловски се прояви като прилежен гражданин, събирайки грижливо в найлоново пликче отпадъците си и изхвърляйки ги в контейнер, видя "България Днес". Облечен спортно и с повдигнат крачол, вероятно за да се вижда по-ясно една от татуировките на крака му, футболистът чинно отиде до кофата за смет.

Бившият нападател на "Барселона" и "Челси" Самуел Ето'О често попада в светлината на прожекторите. Не само с виртуозните си изпълнения на терена, но и с бурния си личен живот. Камерунецът, който в момента играе за "Катарски спортен клуб", ще се завърне в Испания днес. Причината не е никак приятна за него.