Шофьорските изпити поскъпват с новите програми

https://www.24chasa.bg/novini/article/7400745 www.24chasa.bg
Йонко Иванов, председател на Управителния съвет на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка СНИМКА: Ваньо Стоилов

Ще учат любителите как се кара на магистрала и в тапа

С приемането на новите програми за обучение на шофьори курсовете ще поскъпнат, прогнозира днес в старозагорското село Ягода председателят на УС на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. На национално съвещание там колегите му обсъдиха предлаганите промени, които скоро ще бъдат подложени на широко обществено обсъждане.

Себестойността на един учебен час, която сега е между 20 и 30 лв., се запазва, но се променя броят на часовете. Инструкторите смятат, че сегашните 31 часа по практика за най-масовата категория Б - любители шофьори, са малко, те ще се вдигнат до 40-50 часа за курс, най-вероятно - на 44 часа. "Занапред ще се наблегне на шофирането на магистрала и в тапи - ситуации, за които днешните водачи не са подготвени. Трябват повече часове за междуградско шофиране, както и за нощно шофиране, което сега не е задължително. Практиката днес е масово инструкторите да учат курсистите си само по маршрутите, където се провеждат изпитите", смята Иванов.

В същото време часовете по теория могат да бъдат намалени от 40 на 20-28 часа, тъй като сега се учели ненужни неща като устройството на автомобила или административните мерки срещу нарушенията. "Така караме хората да наизустяват теорията, вместо да мислят, или по-лошо - да си купуван изпитите, щом разберат, че им е трудно. Достатъчно е да знаят за какви опасности им сигнализират светлините от арматурното табло", коментира още Йонко Иванов. Занапред трябвало да се наблегне на уязвимите точки на пътя, например да се подготвят клипове за реакцията на шофьорите при внезапната поява на пешеходци или велосипедисти на пътя.

"За да няма злоупотреби и сива икономика в бранша, е добре държавата да определи реалната цена на шофьорските курсове, но тя бяга от това. Вместо това има фирми, които предлагат обучение за 250-300 лева, а след това избиват цената с вътрешни изпити и допълнителни часове", каза още шефът на преподавателите по авто-мото подготовка.

Инструкторите са на мнение, че полигоните в предишния им вид са отживелица, нужни били съвременни полигони за подготовка на водачите, върху които реално да се симулират ситуации като каране върху лед или мокър участък, с разлято върху асфалта масло и при аквапланинг. "У нас няма такива полигони, а не са скъпи", рисува ситуацията Иванов.

Преподавателите по авто-мото подготавка са и за въвеждането на "обучението за цял живот". Безопасност на движението трябва да се учи в училище до 10 клас, а след 65-годишна възраст например шофьорите при подмяна на свидетелствата им за управление могат да преминат и през кратък курс по опресняване на знанията им. "Не е задължително да плащат от джоба си, разходите за този курс може да поеме и фондът за пътна безопасност.

Инструкторите настояват още МВР най-сетне да даде екпертиза за причините за катастрофите с жертви, станали на завои. Не било ясно дали причината е във водачите, в превишената скорост, в сцеплението на гумите с пътя, в качеството на настилката или дори в клоните на крайпътните дървета, които пречат на видимостта.

Новите учебни програми при подготовката на всички категории шофьори и мотористи са в отговор на директива на ЕК, която цели до 2030 г. да намали жертвите по пътищата на Европа с 30 процента, а до 2050 г. да ги сведе до нула.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

С плаж и майтапи преминаваше лагерът ни, но не и с тренировки! Скандалните разкрития направи пред съда футболист, участвал в уговорени мачове в родната "Б" група! Смелчагата, дръзнал да проговори за далаверите в първенството, е Християн Гачев. Той бе привикан в спецсъда, за да разкаже за шашмите със спортни срещи,

Легенди се носят за съдбата на митичния снайперист Красимир Станчев-Легионера. Версиите са десетки. От предположение, че е станал наемник на грузинската мафия, до слух, че е убит и трупът му е положен в безименен гроб в полите на Витоша. Вече 15 години родната полиция издирва Легионера по подозрение,

Вдовицата на Георги Илиев-Главния Мая тихомълком се е отървала от скандалния хотел „Дюн“ в курорта Слънчев бряг, показа проверка на "България Днес". Сделката е част от трансформацията на страховитата в миналото групировка ВИС-2. Тя стартира преди около две години с мащабно закриване на фирми и разпродажба на имоти,