400 чакат за книжки всеки ден по 2-3 ч на 5 гишета в КАТ

https://www.24chasa.bg/novini/article/7401132 www.24chasa.bg
Столичани чакат търпеливо пред информационното табло, което показва кога да се явят на гишето.

Опашките са за подаване на документи, за получаване се минава за 15 минути

Средно по 400 души чакат всеки ден в сградата на Пътна полиция - София, за да подадат документи за шофьорски книжки, показа проверка на “24 часа”.

Три гишета обслужват бъдещите шофьори или тези, които ще си подновяват свидетелството. Хората минават през гишетата 2-3 часа след като са изтеглили билетче от системата на входа.

След няколко сигнала на граждани за опашки в Пътна полиция репортер на “24 часа” провери на място какво се случва в три произволно избрани дни от седмицата и различни часови зони.

Отегчени физиономии в двора, лутащи се хора с наръч документи и продавачът на най-вкусните гевреци все още са там.

Хаоса от миналото и скандалите между чакащите вече ги няма, защото работят системата с теглене на билетчета с номера и информационните табла за всяко гише, които показват кой трябва да се яви, за да бъде обслужен. Пътните полицаи в салона не отказват съвет на гражданите, дежурният офицер също приема хора със заплетени казуси.

Мъже и жени от всички възрасти са се разположили на удобните червени столчета в чакалнята. Повечето са

навели глави

към мобилните

си телефони

и от време на време поглеждат към информационните табла, за да не изпуснат реда си. Навън също има граждани, отскочили за кафе, докато светне техният номер. Най-много чакат за подаване на документи за шофьорски книжки.

21 март, 14,34 ч. Теглим билетче от машината. То е с пореден номер 337 за деня. На билетчето коректно е написан броят на чакащите - 128. Наоколо най-много са тийнейджъри, които са изкарали шофьорските курсове и тръпнат да седнат законно зад волана с документи в ръка. Те могат да си вземат такива само в отдел “Пътна полиция”. Същото важи и за старите шофьори, които са добавили нова категория към книжките си.

Повече са чакащите за подаване на документи за книжка на следващия ден. В 10,46 ч те бяха 148 души. Само 72 минути по-рано обаче опашката пак е била внушителна, но доста по-малка. На нея са били 96 души.

“Изгубих документите си, а за нова книжка от районното ми казаха да дойда тук”, обясни жена на 45 г. Минути преди 12 ч пред нея чакаха още 40. “Дано успея да мина, защото съм на работа от 12,30 ч, а най-късно мога да отида в 13”, каза жената. Заради натрупването на хора издаването на талончетата бе временно спряно в 12,10 ч, а чакащите бяха 164-ма.

И в двата дни опашки за получаване на книжки нямаше. Репортер на “24 часа” си изтегли талонче в 15,10 ч в четвъртък, а номерът му светна след 4 мин. В петък сутринта мераклиите да вземат готовите си книжки бяха 25-ма в 10,46 часа. В 11,19 ч дойде и нашият ред. 

Подновяване и получаване на книжка може да се случи и в районните управления по местоживеене. Това обаче невинаги гарантира по-малко ядове. 30-годишен софиянец решил да поднови изтичащата си книжка в 9-о РУ. Подал документи на 20 февруари. Месец по-късно отишъл да я вземе, но се оказало, че

на 12 март е

сниман с

превишена

скорост

“Поисках да си платя веднага, но се оказа, че трябва да отида в КАТ”, разказа той. От МВР обясниха пред “24 часа”, че служителят греши и мъжът е можел да свърши работа и в районното.

На 21 март той изтегли талончето си за получаване на електронен фиш за скорост в 15,13 ч. Редът му дойде след 27 мин. “Снимали са ме да карам с между 21 и 30 км/ч превишение на скоростта и дължа 100 лв.”, обясни той. “Ще платя веднага не толкова заради отстъпката от 30%, а за да си взема по-бързо книжката”, разказа мъжът.

Подобна преференция получава всеки, който заплати санкцията си в 14-дневен срок след връчването на електронен фиш. Отне му точно 2 мин. “За книжката обаче ще трябва да се върна до 9-о РУ”, каза той.

Опашките за връчване на наказателни постановления, за пускане и спиране от движение, както и тази за транзитна регистрация вървяха бързо и в двата дни. Никой не чакаше повече от 15 минути. Хората пък бяха категорични, че проблемът не е толкова в КАТ, колкото в огромния човекопоток, който е в столицата.

Главен инспектор Калоян Драганов, началник на “Административно обслужване” в отдел “Пътна полиция” към СДВР:

Ще назначим още 30 души. Има идея да работим по 12 ч, включително и в събота 

- Главен инспектор Драганов, потоците от хора в столичната Пътна полиция са огромни. Какво правите, за да става по-бързо подаването на документи за издаване и подновяване на шофьорски книжки, където са най-големите опашки?

- Ние сме единствената структура в България от звезната “Пътна полиция” в страната, която започва работа в 7,30 ч. Целта е хората да идват при нас и да си подават заявленията, за да ги обслужим преди работа. Имаме 5 гишета за услугата. Първите 3 започват работа в 7,30 и до 8,30 часа се пълнят всичките.

- Хората се ядосват, че виждат още 3 гишета.

- Те са подготвени, но към момента няма хора за тях. Тече процедура за назначаването на 30 души. Догодина изтича валидността на документи и ще има наплив. Затова ще напълним всичките 8 гишета и очакваме да минем на 12-часов работен ден – от 7 до 19 ч. Може би ще работим и в събота, но ще го преценим с ръководството.

- По колко души чакат за подаване на документи за шофьорските книжки?

- Около 400. Книжките, които се издават при нас, са първо свидетелство за правоуправление, подновяване, при изгубени документи, при промяна на данните на лицето, при добавяне на категория, при подмяна на чуждестранно свидетелство и увредено такова.

- А какво може да се свърши и в районното?

- Само когато изтича срокът на валидност. Твърде малко е. Затова инициираме законодателна промяна и районните управления да могат да поемат по-голяма част от работата, която е при подаване на заявления.

- А колко време отнема самото подаване?

- Около 15 мин на човек. Всяко заявление се попълна от автоматична система. Човек само сравнява дали данните му са правилни. В това време излиза от гишето, а след като е готов – влиза. Не се тегли ново билетче, само се изчаква човекът, който е вътре, и след него влиза веднага.

- Как решавате да спрете системата за опашки?

- Системата се спира, когато не можем да обслужим гражданите. Правим го, за да избегнем напрежението, защото хората идват и казват, че са изтеглили билети, а не могат да бъдат обслужени в работното време. Затова се преценява дали да бъде спряна, или не.

- Има ли часове с по-малко чакащи?

- Не, всеки ден е различен и необясним. Забелязал съм, че когато децата са във ваканция, тук има по-малко опашки. При промяна на регистрациите на автомобилите е натоварено сутрин и преди празниците. При издаване и подновяване на книжките е по същия начин – всеки иска в последния ден, бърза, изнервен е.

- Колко услуги извършвате на ден?

- Административни – около 2500. Сигурно сме единствената администрация в България, която приема толкова много граждани на ден. Около 700-800 са автомобилите, по 400 са за подаване на документи и вземане на книжка, другото са наказателни постановления, протоколи, електронни фишове и други.

- Кое върви бързо?

- При получаването отивате с една лична карта, един документ се разпечатва и готово.

- Имате ли наблюдения как е по другите дирекции?

- Натоварването там е в пъти по-малко. При нас има най-много водачи и превозни средства на отчет. Според анализите ни от последните 5 г. работата се е увеличила 2 пъти.

- Мнозина се оплакват, че са платили глобите си, а им излизат неплатени в системата. Откъде идва проблемът?

- Точното изписване на основанието за плащане е много важно. Ако някъде се сложи точка, празно разстояние или друга промяна, автоматичната система не може да разпознае плащането. Друг проблем е, че човек например плаща 2 фиша с едно платежно нареждане. Ние ги виждаме, но системата не може да ги различи и затова остава като неплатено. Трябва да се платят с отделни нареждания. За да се оправи проблемът, човек трябва да пусне разяснение, че иска да се поправи грешката, като приложи доказателство, че е платил. Това може да стане и с мейл. В него човек трябва да посочи ЕГН-то си и платежния документ.

- Мнозина се притесняват, че за нарушение в Плевен трябва да отидат да платят там. Разяснете как се плащат глобите?

- Може да се плати във всяко едно звено на МВР. Има и опция за електронно плащане в сайта на МВР, в секцията е-услуги. Там се визуализира точно документът. На гишетата в Пътна полиция също има ПОС терминали. Може да се плати и във всяка една банка. В сайта на МВР вие с ЕГН-то си викате точната глоба и се разнася нататък. За мен това е най-доброто плащане.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Не успя да подкрепи каузата за промени в закона Ще нарежа убиеца на Криси с бръснарско ножче, заканва се баба Милка на протест за справедливо наказание Влошено здраве спря майката на зверски изнасилените и убити сестри Росица и Христина Белнейски да се включи в протест срещу намаляване на присъдите на жестоките престъпници срещу самопризнания.

Осъдителната присъда на бившия моден шеф Росен Чолов-Чолата се сгромоляса! Апелативният спецсъд откри пропуски в решението и върна процеса за ново разглеждане от първа инстанция, научи "България Днес". През януари т.г. спецсъдът даде на Чолата и студентката Полина Иванова по 3 години условно за сводничество.

Сексапилната дъщеря на аржентинската легенда Клаудио Каниджа - Шарлот, стана жертва на пишман коафьор. Тя остана без перука на сцената пред очите на милиони зрители. Мадамата, която е известна с голи снимки и скандално поведение, участва в танцувалното шоу "Байландо" в родината си. Заедно с партньора й, който е професионалист,