Превозвачи: 7% от пътищата в Германия са обложени с толтакса, в България те са 82%

https://www.24chasa.bg/novini/article/7403639 www.24chasa.bg
СНИМКА: Архив

От 18 филийки в хляба - три ще отиват за толтакса, а четири - за ДДС. Останалото за разходи и печалба на производителя. Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена и поскъпване на стоките, затова искаме да се отложи въвеждане на толсистемата у нас. Това обясниха пред Нова телевизия Миролюб Столарски и Илиян Филипов от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

Толсистемата трябва да започне да функционира от средата на годината за камиони от над 3,5 тона. Вчера обаче от КРИБ също излязоха с призив тя да се въведе от 2020 г. Причината да се реагира по този начин сега е, че превозвачите са получили информация за цените на толсистемата едва в началото на април.

„Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена. По договор трябва да има 6-месечен тестов период, който да покаже, че тя работи и отчита коректно”, обясни Илиян Филипов, председател на асоциацията.

Миролюб Столарски обясни, че австрийска фирма изгражда системата и трябва да я предаде на АПИ. От АПИ обаче молели същата фирма да помага за обслужването на тази винетна система.

„По договор това е собственост на държавата, тоест на АПИ. Трябваше да бъдат създадени около 100 чисто нови пунктове. Не е направена връзката между митниците и АПИ, както и между НАП и АПИ. Ще стане така, че транзитният трафик ще минава безплатно. На митницата няма как да ги контролират. Системата изобщо не е изградена. В момента с една винетка минават 3 турски камиона”, заяви Столарски.

„Всички сме „за” системата. Но нито една държава не таксува 2-ри, трети клас пътища”, заяви Столарски. Той е категоричен, че няма как един превозвач да избере път, по който да не плати, например по третокласен.

В същото време едва 7% от пътищата в Германия били обложени с толтакса, а в България те са 82%, допълни Филипов. „Всички тези пари ще бъдат платени от българския потребител, а те никак не са малко. Това е разход, който ще вземем от нашия клиент, а той ще я вземе от вас, от стоката, която си купувате”, заяви той и даде пример със собствения си бизнес.

"Аз имам 50 камиона, с които зареждам две големи фирми. Сега те ми плащат 68 000 лв. за винетки. След като влезе толсистемата, тази сума ще нарастне до 4,120 млн. лв."

Филипов каза, че са разговаряли с АПИ и са предупредили, че с тези такси няма да се съгласят и ако трябва, ще преминат към протестни действия.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Иван Бандаловски се прояви като прилежен гражданин, събирайки грижливо в найлоново пликче отпадъците си и изхвърляйки ги в контейнер, видя "България Днес". Облечен спортно и с повдигнат крачол, вероятно за да се вижда по-ясно една от татуировките на крака му, футболистът чинно отиде до кофата за смет.

Бившият нападател на "Барселона" и "Челси" Самуел Ето'О често попада в светлината на прожекторите. Не само с виртуозните си изпълнения на терена, но и с бурния си личен живот. Камерунецът, който в момента играе за "Катарски спортен клуб", ще се завърне в Испания днес. Причината не е никак приятна за него.

Все по-видимо побелява Трайчо Трайков, видя "България Днес". Както най-често може да бъде видян на улицата - забързан, с телефон на ухото и облечен в елегантен и марков костюм, бившият енергиен министър крачеше с мощна крачка към поредния ангажимент. Дали откакто антикорупционната комисия го погна с иск за конфискуване на имущество за 2,4 млн. лв.