Катастрофата край Своге, която отне 20 живота, станала и заради лошо качество на асфалта (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7409739 www.24chasa.bg
Експерти взимат проби от асфалта дни след катастрофата

Фирмата строител вместо едър трошен

камък слагала в настилката варовик.

Седем души, сред които бивши директори

на АПИ и шефът на “Трейс-София”, с обвинения

Изключително лошото качество на пътя е допринесло за катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души, а 8 пострадаха тежко.

Заключението е на австрийски експерти 8 месеца след трагедията, станала на 25 август миналата година. Новите факти доведоха и до нови обвинения.

7 души бяха привлечени под наказателна отговорност, защото вместо да изградят добър път с качествен асфалт, те нарушили десетки нормативни актове и преправяли документи.

“Неспазването

на служебните

задължения

е довело

до смъртта

на 20 души”,

обяви в четвъртък говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.

Обвинени са бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов, шефът на “Трейс - София” Бисер Иванов, шефът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов и още трима. 

До момента обвинение имаше само шофьорът на автобуса Григор Григоров. 

Експертизата, направена в Австрия, показала, че има значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължало на лошото му качество.

Вместо едър трошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50, в горния слой на асфалта бил сложен трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране бил 28. “Трошеният варовик е много по-евтин”, отбеляза Арнаудова.

“Липсата на едър скален материал обаче довела до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка”, посочват експертите.

Заниженият

коефициент

на сцепление има

причинно-

следствена

връзка с

катастрофата, убедени са прокурорите. Те установили, че съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.

В същото време обаче по документи се водело, че в горния слой на асфалта има едър трошен камък.

В асфалтовата база

издавали

документи

с невярно

съдържане

“Нищо от онова, което е описано в документите, не отговаря на истината”, обяви говорителят на главния прокурор. В хода на разследването били направени и почеркови експертизи.

Оказало се също, че в проектната документация дори няма предвидено поставяне на стоманена мантинела. Еластичната преграда, която след трагедията бе сравнена с вафла, била поставена от строителите допълнително. Друга експертиза показала, че сложената мантинела не може да задържи автобус на платното.

Изискването на закона обаче било пътят да е обезопасен със стоманени огради, защото движението по него е много интензивно, и то с камиони.

“Строителният надзор е бил длъжен да контролира, но нищо не е направил”, каза Арнаудова. Затова в понеделник обвинение ще получи и шефът на дирекцията в АПИ, чието пряко задължение е контролът.

Без резултат

останали и

сигналите,

изпращани до АПИ

за лошото качество на пътя. Това е и причината да се повдигнат обвинения на бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов.

През 2017 г. на същия път станали 7 катастрофи, за щастие, без жертви. Началникът на Районното управление в Своге подал сигнал до АПИ за лошия път.

Първият сигнал бил на 23 юни 2017 г. и бил докладван на Глосов.

Вместо да свика заседание на Управителния съвет на АПИ, да се направи инспекция на пътя и да се задължи “Трейс - Своге”, фирмата, пряко ангажирана с пътя, да го ремонтира за своя сметка с гаранцията от 2 млн. евро, Глосов пратил писмо до фирмата. (позиция на “Трейс груп” виж долу) По това време гаранцията от 2 млн. евро все още била валидна, отбеляза Арнаудова.

На 14 юли 2017 г. от фирмата изпратили своя отговор и се

позовали на

заключенията

с невярно

съдържание,

че пътят е изряден.

Според прокуратурата Дончо Атанасов и Светослав Глосов като членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дирекции “Управление на стратегически инфраструктурни проекти” и “Поддържане на пътната инфраструктура”, не са изпълнили служебните си задължения.

Затова и са привлечени под наказателна отговорност за престъпление по служба, от което са настъпили вредни последици и е бил

застрашен

животът на

всички участници

в движението

край Своге

За тях рискът от катастрофи бил голям заради по-дългия спирачен път и загуба на стабилност на автомобилите при маневра заради намаленото съпротивление на хлъзгане в участъка.

Според прокуратурата целта на Глосов и Атанасов била да набавят облага за “Трейс-Своге”, като не са ги накарали да отстранят дефектите на пътя за своя сметка.

“Целта им е била да не се наруши финансовото състояние на фирмата строител”, обобщи Арнаудова.

Атанасов и

Глосов са на

свобода срещу

10 хил. лева

гаранция

Те са разследвани от Софийската градска прокуратура, а останалите - от Софийската окръжна прокуратура. Обвинени са за смърт по непредпазливост на повече от един човек.

С най-висока гаранция е шефът на “Трейс - София” Бисер Иванов - 15 хил. лева. Останалите са с по 2 хил. лева. По делото са разпитани 155-има свидетели и са направени 9 експертизи, предстоят и нови.

Кои са обвиняемите за лошия път

Светослав Глосов - бивш шеф на АПИ, който подаде оставка на 9 януари т. г. заради скандала с винетките.

Дончо Атанасов - бивш шеф на АПИ, член на УС.

Бисер Иванов - изпълнителен директор на “Трейс-София” ЕАД, ръководител екип, изпълнител по Проект “България - Транзитни пътища V - ЛОТ 17”, път “Своге- Нови Искър”.

Светослав Трифонов - началник на асфалтовата база “Костинброд”, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно договор, сключен с “Трейс – София” на 13 май 2013 г.

Иван Иванов - технически ръководител на обекта

Михаела Табакова - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на “Пътконсулт 2000” ЕООД, на който е възложен строителен надзор при ремонт на пътя съгласно договор от 3 април 2012 г.

Стела Попниколова - шеф на дирекция “Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции” в АПИ. Тя ще бъде обвинена в понеделник.

“Трейс”: Подкрепяме

колегите, вярваме, че

ще се стигне до истината

Подкрепяме колегите си, разследването продължава и вярваме, че то ще достигне до обективната истина. Това се казва в позиция на “Трейс груп холд”, публикувана на сайта на фондовата борса. Ето и пълния текст: “Трейс груп холд” АД подкрепя своите колеги, които са участвали в изпълнението на рехабилитацията на път II-16 Мездра-Своге-Нови Искър.

Всички действия на колегите, работили по проекта, са съобразени с изискванията на договора и на закона. Разследването продължава. Вярваме, че то ще достигне до обективната истина. Продължаваме да оказваме съдействие на компетентните институции, като твърдо стоим зад изказаните от нас и публикувани позиции.

Поклон към хората, които изгубиха живота си, и съболезнования за семействата им.”

Румяна Арнаудова: Не сме разколебани за вината на шофьора

Ако шофьорът на автобуса не беше карал с 53,5 км/ч, а с 40 км/ч, колкото е разрешената в този участък, катастрофата нямаше да настъпи, обяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. Тя добави, че прокуратурата не е разколебана за вината на водача Григор Григоров, който е на свобода срещу 2 хил. лева гаранция.

Експерти установили, че ако не е карал с по-висока от позволената скрост, той можел да завие надясно, без да навлиза в насрещното движение, независимо от некачествения асфалт. Навлизайки в насрещното, автобусът се е удaрил с товарни автомобили “Нисан Примера” и със “Ситроен Берлинго”. След втория удар е напуснал платното за движение от дясната му страна, блъснал се е в мантинелата, която била еластична, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него се преобърнал и паднал на дясната си страна в дерето.

Разследването срещу Григоров се води от Софийската окръжна прокуратура. Той е обвинен за причиняване смърт по непредпазливост на повече от един човек. Шофьорът е с отнета книжка и забрана да напуска страната.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Псевдолечители борят рак с опасен препарат, който наподобява белина! За налудничавия метод алармира читател на "България Днес". Медикаментът се продава в мрежата и много хора вярват, че освен срещу рак помага и за малария, аутизъм, астма и гъбички, като пречиства организма от патогените. Става дума за хлорният диоксид ММС и дестилирана вода ЦДС с

Бившата съпруга на футболиста на "Челси" Педро Родригес - Карол Мартин, използва всеки случай, за да го удари болезнено. Този път тя го направи публично. Дамата отговаряше на въпроси на свои фенове в инстаграм и логично повечето бяха свързани с бащата на трите й деца. Карол и Педро имат три момчета - Брайън, Кайл и Марк.

Процес срещу оръжейна банда отива на поправителен заради объркана цифра! Спецпрокуратурата допусна "техническа грешка", която се оказа препъникамък за делото срещу 70-годишния Сашко Марков. Възрастният мъж остана единствен да се поти на скамейката пред Темида, след като двамата негови авери вече се признаха за виновни и се отърваха с условни