Катастрофата край Своге, която отне 20 живота, станала и заради лошо качество на асфалта (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7409739 www.24chasa.bg
Експерти взимат проби от асфалта дни след катастрофата

Фирмата строител вместо едър трошен

камък слагала в настилката варовик.

Седем души, сред които бивши директори

на АПИ и шефът на “Трейс-София”, с обвинения

Изключително лошото качество на пътя е допринесло за катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души, а 8 пострадаха тежко.

Заключението е на австрийски експерти 8 месеца след трагедията, станала на 25 август миналата година. Новите факти доведоха и до нови обвинения.

7 души бяха привлечени под наказателна отговорност, защото вместо да изградят добър път с качествен асфалт, те нарушили десетки нормативни актове и преправяли документи.

“Неспазването

на служебните

задължения

е довело

до смъртта

на 20 души”,

обяви в четвъртък говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.

Обвинени са бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов, шефът на “Трейс - София” Бисер Иванов, шефът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов и още трима. 

До момента обвинение имаше само шофьорът на автобуса Григор Григоров. 

Експертизата, направена в Австрия, показала, че има значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължало на лошото му качество.

Вместо едър трошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50, в горния слой на асфалта бил сложен трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране бил 28. “Трошеният варовик е много по-евтин”, отбеляза Арнаудова.

“Липсата на едър скален материал обаче довела до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка”, посочват експертите.

Заниженият

коефициент

на сцепление има

причинно-

следствена

връзка с

катастрофата, убедени са прокурорите. Те установили, че съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.

В същото време обаче по документи се водело, че в горния слой на асфалта има едър трошен камък.

В асфалтовата база

издавали

документи

с невярно

съдържане

“Нищо от онова, което е описано в документите, не отговаря на истината”, обяви говорителят на главния прокурор. В хода на разследването били направени и почеркови експертизи.

Оказало се също, че в проектната документация дори няма предвидено поставяне на стоманена мантинела. Еластичната преграда, която след трагедията бе сравнена с вафла, била поставена от строителите допълнително. Друга експертиза показала, че сложената мантинела не може да задържи автобус на платното.

Изискването на закона обаче било пътят да е обезопасен със стоманени огради, защото движението по него е много интензивно, и то с камиони.

“Строителният надзор е бил длъжен да контролира, но нищо не е направил”, каза Арнаудова. Затова в понеделник обвинение ще получи и шефът на дирекцията в АПИ, чието пряко задължение е контролът.

Без резултат

останали и

сигналите,

изпращани до АПИ

за лошото качество на пътя. Това е и причината да се повдигнат обвинения на бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов.

През 2017 г. на същия път станали 7 катастрофи, за щастие, без жертви. Началникът на Районното управление в Своге подал сигнал до АПИ за лошия път.

Първият сигнал бил на 23 юни 2017 г. и бил докладван на Глосов.

Вместо да свика заседание на Управителния съвет на АПИ, да се направи инспекция на пътя и да се задължи “Трейс - Своге”, фирмата, пряко ангажирана с пътя, да го ремонтира за своя сметка с гаранцията от 2 млн. евро, Глосов пратил писмо до фирмата. (позиция на “Трейс груп” виж долу) По това време гаранцията от 2 млн. евро все още била валидна, отбеляза Арнаудова.

На 14 юли 2017 г. от фирмата изпратили своя отговор и се

позовали на

заключенията

с невярно

съдържание,

че пътят е изряден.

Според прокуратурата Дончо Атанасов и Светослав Глосов като членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дирекции “Управление на стратегически инфраструктурни проекти” и “Поддържане на пътната инфраструктура”, не са изпълнили служебните си задължения.

Затова и са привлечени под наказателна отговорност за престъпление по служба, от което са настъпили вредни последици и е бил

застрашен

животът на

всички участници

в движението

край Своге

За тях рискът от катастрофи бил голям заради по-дългия спирачен път и загуба на стабилност на автомобилите при маневра заради намаленото съпротивление на хлъзгане в участъка.

Според прокуратурата целта на Глосов и Атанасов била да набавят облага за “Трейс-Своге”, като не са ги накарали да отстранят дефектите на пътя за своя сметка.

“Целта им е била да не се наруши финансовото състояние на фирмата строител”, обобщи Арнаудова.

Атанасов и

Глосов са на

свобода срещу

10 хил. лева

гаранция

Те са разследвани от Софийската градска прокуратура, а останалите - от Софийската окръжна прокуратура. Обвинени са за смърт по непредпазливост на повече от един човек.

С най-висока гаранция е шефът на “Трейс - София” Бисер Иванов - 15 хил. лева. Останалите са с по 2 хил. лева. По делото са разпитани 155-има свидетели и са направени 9 експертизи, предстоят и нови.

Кои са обвиняемите за лошия път

Светослав Глосов - бивш шеф на АПИ, който подаде оставка на 9 януари т. г. заради скандала с винетките.

Дончо Атанасов - бивш шеф на АПИ, член на УС.

Бисер Иванов - изпълнителен директор на “Трейс-София” ЕАД, ръководител екип, изпълнител по Проект “България - Транзитни пътища V - ЛОТ 17”, път “Своге- Нови Искър”.

Светослав Трифонов - началник на асфалтовата база “Костинброд”, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно договор, сключен с “Трейс – София” на 13 май 2013 г.

Иван Иванов - технически ръководител на обекта

Михаела Табакова - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на “Пътконсулт 2000” ЕООД, на който е възложен строителен надзор при ремонт на пътя съгласно договор от 3 април 2012 г.

Стела Попниколова - шеф на дирекция “Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции” в АПИ. Тя ще бъде обвинена в понеделник.

“Трейс”: Подкрепяме

колегите, вярваме, че

ще се стигне до истината

Подкрепяме колегите си, разследването продължава и вярваме, че то ще достигне до обективната истина. Това се казва в позиция на “Трейс груп холд”, публикувана на сайта на фондовата борса. Ето и пълния текст: “Трейс груп холд” АД подкрепя своите колеги, които са участвали в изпълнението на рехабилитацията на път II-16 Мездра-Своге-Нови Искър.

Всички действия на колегите, работили по проекта, са съобразени с изискванията на договора и на закона. Разследването продължава. Вярваме, че то ще достигне до обективната истина. Продължаваме да оказваме съдействие на компетентните институции, като твърдо стоим зад изказаните от нас и публикувани позиции.

Поклон към хората, които изгубиха живота си, и съболезнования за семействата им.”

Румяна Арнаудова: Не сме разколебани за вината на шофьора

Ако шофьорът на автобуса не беше карал с 53,5 км/ч, а с 40 км/ч, колкото е разрешената в този участък, катастрофата нямаше да настъпи, обяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. Тя добави, че прокуратурата не е разколебана за вината на водача Григор Григоров, който е на свобода срещу 2 хил. лева гаранция.

Експерти установили, че ако не е карал с по-висока от позволената скрост, той можел да завие надясно, без да навлиза в насрещното движение, независимо от некачествения асфалт. Навлизайки в насрещното, автобусът се е удaрил с товарни автомобили “Нисан Примера” и със “Ситроен Берлинго”. След втория удар е напуснал платното за движение от дясната му страна, блъснал се е в мантинелата, която била еластична, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него се преобърнал и паднал на дясната си страна в дерето.

Разследването срещу Григоров се води от Софийската окръжна прокуратура. Той е обвинен за причиняване смърт по непредпазливост на повече от един човек. Шофьорът е с отнета книжка и забрана да напуска страната.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Една от най-сексапилните дами във футбола Алекс Морган обяви бойкот на Доналд Тръмп. Звездата на американския национален отбор няма да уважи покана за Белия дом, ако тимът триумфира със световната титла. Причината за това е солидарност със съпруга й Сервандо Караско. Той е мексиканец, а самата Алекс не е съгласна с имиграционната политика на

Легендарният английски футболист Гари Линекер има нова жена до себе си. Дамата, която спечели сърцето му, е популярна телевизионна кулинарна водеща. Това е доста по-млата от него Гизи Ерскин. Тя е на 39 години, докато Линекер е на 58. Бившият нападател се раздели със съпругата си Даниел Бъкс преди две години.

Дъщерята на Бърни Екълстоун - Тамара, е имала сериозна разпра с майка си Славица. След нея двете не си говорили почти година. Преди това бившата жена на екс собственика на Формула 1 и дъщеря й бяха изключително близки. Причината за скандала между тях е вмешателството на Славица в живота на наследничката й.