Бум на пенсионерския туризъм в Китай

https://www.24chasa.bg/novini/article/7410250 www.24chasa.bg
Снимка: bulgarian.cri.cn

През зимния сезон, Международният базар в Синдзян е пълен с туристи, сред които се наблюдава не малък брой възрастни хора. Джан Мин и съпругата му бързат да напазаруват и се снимат, обикаляйки разнообразните щандове. „Отдавна планираме да посетим Синдзян, най-накрая успяхме." Джан Мин се пенсионира по-миналата година и със съпругата си организират подробна туристическа програма, информира bulgarian.cri.cn.

Наред с повишаването на жизнения стандарт и промяната на мисленето, през последните години възрастните хора, които имат пари и свободно време, започнаха да пътуват често. Тази тенденция доведе до бум на пенсионерския туризъм. Данни на туристическия сайт „Lvmama" показват, че през 2018 г. туристите над 60-годишна възраст са били с 50% повече от по-миналата година и 70% от тях са пътували групово. Трябва да се отбележи, че 60% от поръчките са платени от техните деца.

„Когато бях млад мечтах да обиколя много места, но не успях. Сега искам да видя повече места, докато съм още здрав," казва г-н Цю, пенсиониран държавен служител от град Фуджоу. Той разказа пред журналист, че заедно със съпругата си получават близо 15 хиляди юана от пенсии и тъй като децата му вече са се реализирали и имат свой живот, двамата използват средствата главно за екскурзии. За последните три години, те са посетили Тибет, Синдзян, Хубей и Гуанси.

Оказва се, че за да привлекат възрастните туристи, много туристически забележителности предлагат отстъпки от цената. От май до октомври миналата година общо 23 340 възрастни хора са посетили езерото Буосътън (Баграшкули на уйгурски) в Синдзян, безплатно или на половин цена.

Ако разполагат с пари, време и здраве, възрастните хора предпочитат да пътуват на повече места по света, а децата им ги поощряват и дори покриват тяхното пътуване, казва мениджър на туристическа агенция в град Урумчи. Груповите екскурзии и пътуванията извън пиковия сезон са спецификите на туристическия пазар за възрастните. Особено през дните извън националните празници, туристическите забележителности са пълни с пенсионери.

В момента в страната населението на възраст над 60 години вече надвишава 200 милиона. Тези хора представляват огромен потенциал за туристическия пазар. В Синята книга „Доклад за условията на живот на възрастното население в Китай" се посочва, че 22,2% от анкетираните възнамеряват да пътуват следващата година. 68% от тях са на възраст между 60 и 69 години, а при тези от 70 до 79 години, процентът е само 26%.

Другото явление, което се наблюдава, е промяната в предпочитаните туристически дестинации. Все повече възрастни хора избират да пътуват в чужбина. Тайланд, Виетнам, Лаос, Камбоджа и Сингапур са особено горещи туристически дестинации. Доклад за туристическия пазар при пенсионерите в град Сямън също показва, че делът на възрастните хора пътували зад граница е 42,7%.

Голям пазарен потенциал

Водещата онлайн туристическа платформа Ctrip наскоро пусна серия от нова продукти и услуга, насочени към пенсионерите.

Изработени бяха много специални маршрути, а качеството на услугите се подобрява непрекъснато. Според туристическите агенции, в миналото възрастните туристи са били загрижени повече за цената, докато днес обръщат повече внимание на удобството. Затова сега се предлагат много луксозни маршрути специално за тях.

Освен традиционните туристически агенции, онлайн платформите са разработили редица специални продукти за възрастните хора като например уикенд екскурзии или почивки. Според тях, въпреки че себестойността на тези екскурзии е сравнително по-висока, но на фона на жестоката конкуренция на традиционните туристически продукти, тези по интернет несъмнено са нещо ново, разкриват един нов пазар и може да заемат водещо място в сферата.

Въпреки това, не малко туристически агенции не смеят да вложат всички усилия в пазара за пенсионерския туризъм. Причината е големият брой подадени жалби, особено ще се отнася до допълнителните такси за възрастни туристи и липсата на отстъпки в цените на билетите.

Проблемите показват, че за момента туристическият бранш още не е напълно готов да развива тази част от пазара, но от друга страна, тенденцията също доказва огромния му потенциал.

Трябва да се разработи и разграничи стриктно пазара

Синдзянската туристическа компания „Езерото Буосътън" е предлага специални продукти и услуги за възрастните клиенти. Буосътън е най-голямото вътрешно езеро в страната. Навсякъде в зоната могат да се видят колички за възрастни хора и служители, които им помагат.

Интересите на възрастните туристи също се променят. От предпочитаните групови екскурзии, до днешната свободна програма. Предпочитанията и изискванията им спрямо тематичните екскурзии също се разнообразяват. Затова трябва да се регулират туристическите ресурси, съоръжения и услуги, да се разработят маршрути, насочени към здравето, културата и др.

Специфично изработените туристически продукти са бъдещата тенденция при тази целева група. Трябва да се положат повече усилия в повишаване качеството на туризма за пенсионерите и се подобрят предлаганите за тях услуги.

Освен това, правителството е необходимо да засили контрола над туристическите агенции в областта на подобряването на услугите, повишаване качеството им, както и гарантиране на медицинските и пътни застраховки, с цел старите хора да пътуват спокойно, както и да се стимулира пазарната жизненост на туризма за тази потребителска група.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Звездата на "Ювентус" Кристиано Роналдо няма да бъде подложен на съдебно преследване в САЩ по обвинения в изнасилване. Това обявиха от окръжната прокуратура в Кларк Каунти. Според властите няма убедителни доказателства за сексуално насилие над Катрин Майорга и случаят се прекратява. Срещу Роналдо започна разследване във връзка с обвиненията на

Изключително тежки работни дни има певицата Лилана. Изпълнителката, която от дълго време е извън светлините на прожекторите, бе заловена от топпапараците на "България Днес" да пазарува. За минути Лилана влезе в супермаркет, откъдето си взе здравословно мляко и кола, след което изхвърча с бърза крачка.

На пазар за гримове се впусна устатият коафьор Валентин Кулагин, видя "България Днес". Участникът във „ВИП брадър“ изпробва качествата на различни четки и мазила за украса на женските лица и видимо остана доволен от продукцията. Гримьорът, който казва, че Бог и майка му са го дарили с невероятен ген и няма нужда от почти нищо,