От шоколада без мляко на Ивелина, през бирата с какао на Габриела до общността на тези, които правят автентични храни

20 истории, подкрепени от Фондация “Америка за България” и разказани от “24 часа”

В този проект ще ви разкажем 20 истории на българи, които събираме в Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи.

Днес представяме Гергана Кабаиванова и нейната фондация LocalFood.bg, която помага на бизнеса с местни храни да достигне до потребителите.

Ако имате интерес - запишете се от 10 до 12 май във Варна на Академия “Пендара”, организирана от нея. Всеки, който желае да получи насоки за финансиране, изграждане на маркетинг стратегия и помощ с техническата част, може да се запише на адрес www.pendara.localfood.bg 

Повече информация за него, отизви от участниците и още истории на хора от мрежата на LocalFood.bg ще намерите тук: http://bit.ly/localfood-academy

LocalFood.bg тръгва на обиколка из България, за да даде практически съвети на предприемачите

Kрафт бира, здравословни веган десерти, сладко от мента - звучи вкусно, но за да достигнат тези продукти до пазара, е нужно много повече от желанието да правиш автентични храни. А да свържеш тези производители в общност, е предизвикателството, което е привлякло Гергана Кабаиванова.

Тя създава Фондация LocalFood.bg и прави първите фермерски пазари през 2016 г. Започва със сайт как да се организират те и с безплатни съвети за работа със системата за контрол на качеството и безопасността на храните (НАССР).

Точно фермерски пазари помагат на пловдивската компания за шоколад от какаови зърна Casa Kakau да стане популярна. Синът на Ивелина Илчева има хранителна алергия към белтъка на кравето мляко. Една от храните, които може да яде, е черен шоколад, но без следи от мляко.

Оказва се, че в България такъв продукт не съществува, затова семейството започва да си го произвежда само. “Нашите продукти са приготвени с каменна мелница, изцяло с натурални съставки. Имаме само тъмни шоколади с различни вкусове, под формата на бар, напитка, чай от какаови зърна и течен шоколад с български лешници”, разказва собственичката Илчева. Тя купува директно от малки фермери от Латинска Америка какаови зърна.

Ивелина и Габриела Стайкова се откриват чрез мрежата за контакти между малки фирми, която създава фондацията LocalFood.bg.

Габриела е собственик на пивоварна Rhombus Craft Brewery. “Идеята бе продължение на хобито ни да приготвяме домашна бира. Решихме, че това може да се превърне в бизнес”, казва Габриела. Днес тя предлага над 60 вида крафт бири, създадени от малцов хмел, мая и вода. Един от вкусовете им е разработен съвместно с Casa Kakau на Ивелина - бира с кафе и какао.

“Невероятно е как фондацията създаде общност от единомислещи хора”, категорична е Габриела. Тя участва и в конкурса на LocalFood.bg “Новите успели”, който отличава иновативни и устойчиви микробизнеси, които произвеждат автентични храни.

Cледващата стъпка на фондацията е да събере бизнеса и организациите, които работят в тази област. В конференциите са включват експерти по безопасност на местните храни, за да помогнат пазарът на местни храни да стане напълно свободен. Днес проблемът е, че няма ясно разписани правила, които са и крайна цел на фондацията.

Паралелно с това под името “Пендара” в Пловдив и София производителите се обучават на маркетинг стратегии и усвояват системата за контрол на храните. Първите обучения са безплатни, но фондацията си дава сметка, че тази форма не е достатъчно ефективна.

Затова тазгодишните са финансирани частично от Фондация “Америка за България”, а фирмите ще имат самоучастие. Така на обученията ще дойдат топексперти.

На 10-12 май предстои обучение във Варна. Темите са маркетинг и бизнес планиране, помощ с НАССР системата, както и финансиране на бизнеса.

Гергана Кабаиванова основа първия фермерски пазар, сега влиза с практически обучения в ресторанти с българска кухня

Гергана Кабаиванова е сред основателите на фермерските пазари в България. Началото е през 2007 - 2008 г. по подобие на Локаворите - движение в Европа, което защитава производството и консумацията на местни храни. “Първият пазар беше в Пловдив, след това в София, Варна и Бургас, а сега вече почти всеки голям град има ако не регулярни базари, то фестивални земеделски инициативи от време на време. Реално в България никога не е прекъсвала тази традиция, по селата винаги е имало селски събори, които съвсем автентично са форма на базари”, разказва Кабаиванова. В големите градове обаче този обичай е прекъснат, тъй като пазарът на местни храни все още не е извървял целия път да се превърне в свободен. За да ускори този процес, през 2016 г. Кабаиванова основава фондацията LocalFood.bg, която подкрепя стартирането и развитието на микробизнеси за занаятчийски и местни храни.

Гергана е завършила Университета по хранителни технологии в Пловдив. Интересът ѝ към здравословния начин на живот и органичните продукти я провокира да направи списание. Отваря и първия биомагазин в Пловдив, а по-късно и магазин за фермерски храни. Основната ѝ дейност обаче винаги е свързана с маркетинга - работила е като маркетинг мениджър на козметични компании, както и на един от моловете в Пловдив.

След академията, в която обучава производители, планира практически уроци на място. Те ще са и за ресторанти, ориентирани към българската кухня. Първата обиколка ще е в Северозападна България.

Автор на статията

Албена Арабаджиева Албена Арабаджиева


Споделете статията

Четете още