Бумът на автосектора - не само заради евтината работна ръка

https://www.24chasa.bg/novini/article/7426124 www.24chasa.bg

Сред инвеститорите има и производители във високотехнологичния сектор

Производството на части и компоненти за коли е един от секторите, чиято експанзия през последните години се превърна в един от моторите на българската индустрия, а и на икономиката като цяло. Благодарение на общия европейски пазар и глобализацията на производството на коли българските производители на части за коли успяха да се интегрират успешно в европейски и международни вериги на предлагането като доставчици и поддоставчици за световни брандове като BMW, Mercedes, Renault, Nissan, Audi, Ford, Porsche и др., а отскоро дори и за Tesla.

В сектора работят както компании с български капитал, така и такива с чужд. Към края на 2017 г. чуждите инвестиции в производството на превозни средства достигат 340 млн. евро с натрупване, като нарастват близо 4 пъти спрямо 2008 г.

Японският “Язаки” е сред по-известните чужди инвеститори в този сектор с три производствени бази в страната (в Сливен, Ямбол и Димитровград), в които се произвеждат кабелни инсталации за коли и които дават работа на около 5500 души.

Друга мащабна чужда инвестиция в сектора е тази на “Сенсата текнолоджис”, които работят в по-високотехнологичния сегмент. Те имат два завода в страната (в Ботевград и близо до Пловдив), в които произвеждат автомобилни сензори, както и бизнес център и тестова лаборатория в София.

Според информация от Българската агенция за инвестиции (БАИ) други чужди инвеститори в сектора са турската “Са-Ба България” (която отскоро вече е американска), в чийто завод в Димитровград се правят осветителни тела за автомобили, канадската “Магна”, която прави край Пловдив маслени помпи за новата С-класа на “Мерцедес”, френската “Монтюпе”, която произвежда в Русе дисковите спирачки за Ауди Q7, германската “Бер-Хелла термоконтрол”, която произвежда в Божурище климатични инсталации за модели на БМВ, “Ауди”, “Фолксваген” и “Порше Кайен”. Според думите на Стамен Янев, директор на БАИ, във всеки 8 от 10 произведени коли има части, произведени в България.

В някои конкретни сегменти на този сектор българските производители са се превърнали в абсолютен лидер на пазара – така например според неотдавнашен секторен анализ на Colliers International от 2017 г.

90% от всички

сензори за

въздушни

възглавници в

европейските

коли

са произведени в България. Според същия анализ предпочитаните локации за такива производства са около София, Перник, Враца, Мездра, Тракия икономическа зона до Пловдив, Сливен, Ямбол, Кърджали, Търговище, Русе. Въпреки че концентрацията и мащабът на този бизнес са по-големи в Южна България, има и редица предприятия в Северна България.

Секторът в България е изключително разнообразен от гледна точка на продуктовата гама, като в страната се произвеждат както по-тривиални части, които не изискват висококвалифицирана работна ръка, така и по-високотехнологични части и системи, зад които стоят научноизследователска работа и инженерни специалисти.

Като говорим за научноизследoвателска и развойна дейност (т.нар. R&D), е важно да се каже, че в България според по-горе цитирания доклад на Colliers вече има

три R&D центъра

на компании в

производството

на коли,

като и трите са на чуждестранни инвеститори - американските “Вистеон” и “Сенсата текнолоджис” и немската “Бер-Хела термоконтрол”.

Наличието на тези центрове е показателно за добрата среда както за по-стандартни производства, които са привлечени най-вече от относително ниската цена на труда, така и за по-високотехнологични, които се ръководят от наличието на добри инженерни и други специалисти. Сред последните например са електронните системи за управление, цялостният дизайн на електрическите системи, диагностиката и др.

Иначе в страната се произвежда, общо взето, почти всичко за коли, за което човек може да се сети.

Предвид това, че

в България

производство на

коли няма, почти

всичко се изнася

към производствени бази за автомобили по света. През последните години (след кризата от 2008-2009 г.) секторът в световен план набра скорост в унисон с икономическото оживление и това се отрази положително и на българското производство и продажби на части за коли. Износът на части за коли достигна 1,7 млрд. лева през 2018 г. спрямо едва 371 млн. лева 10 години по-рано. Разбира се, все още не можем да наредим този сектор сред основните експортни отрасли на страната с неговия дял в износа от 3,2%, но ръстът на продажбите му е забележителен – само преди 10 години неговият дял в износа бе едва 1,2%.

В унисон с инвестициите в този сектор и благоприятната конюнктура броят на наетите в него нарасна повече от 2 пъти между 2008 и 2018 г. – от 10 823 души през последното тримесечие на 2008 г. до 24 047 души в същия период на 2018 г., което е над 4% от заетите в промишлеността в края на 2018 г., или около 1% от наетите в икономиката. Що се отнася до работните места, създавани от този сектор, е много важно да се отчете съществената социална роля, която той играе, особено със сегментите си, които не се нуждаят от квалифициран труд. Тези производства създават заетост за неквалифицирани или нискоквалифицирани кадри, които след спукването на имотния балон и резкия спад на заетостта в строителството трудно си намират работа в страната. Между другото част от работодателите в този сектор показват добри практики за работа с ромското население (включително и “Язаки”) и имат изключително важна роля както конкретно за тази уязвима група на пазара на труда, така и по-широко за обществото от гледна точка на преодоляването на различни стереотипи и предразсъдъци към това малцинство.

Като цяло секторът на производство на части за коли в България бележи забележителен подем след кризата, което се дължи както на благоприятната за производството и продажбите на коли конюнктура в европейски и световен план, така и на очевидно атрактивните условия за правене на такъв бизнес в България. Сред основните фактори, които привличат чужди и местни инвеститори към този бранш, е все още ниската цена на труда, включително и заради относително ниските данъци върху труда. Това обаче се променя заради недостига на кадри и откликващия на това ръст на заплатите, което означава, че някои от инвеститорите в този бранш (в по-стандартните и занаятчийските му сегменти) е вероятно да се изтеглят от България в посока дестинации с по-евтина работна ръка в следващите години.

Все пак фактът, че тук идват и работят и компании в по-високотехнологичните сегменти, означава, че този сектор може да се преструктурира и

да продължи

да расте

дори и при изтегляне на част от инвеститорите в него, за които ниските разходи за труд са основен фактор. Изглежда, секторът в страната все още не е достигнал своята точка на насищане - въпреки ръста на заплатите в него през последните години новините за поредния инвеститор са почти ежедневие. Прави впечатление обаче, че повечето от новите инвеститори се насочват към по-слаборазвити региони, в които и заплащането на труда остава относително по-ниско. Такъв пример е Враца, където в момента се изгражда предприятие за електронни части и оборудване от немски инвеститор, а само преди дни бе обявен и стартът на нов проект.

От няколко месеца се очаква и решението на немския концерн “Фолксваген”, който сложи България в краткия списък за бъдещия си завод. Освен че това би била първата инвестиция в производство на завършени коли, тя би била от съвсем друг мащаб – от порядъка над 1,4 млрд. евро по предварителна информация. Една такава инвестиция вече

ще постави

България на

картата на

световните

производители

в този бранш и би изпратила много силен сигнал и към други потенциални инвеститори – не само в автомобилното производство, но и в други сектори. Предвид това е изключително важно институциите, които са въвлечени в преговорите с германския концерн и неговите консултанти, да си свършат добре работата. В противен случай България е обречена да остане в периферията на този сектор въпреки добрите тенденции от последните години.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

На сестрите от клана Кардашиян-Дженър не им върви с баскетболистите. Кендъл Дженър стана поредната, която си навлече любовно разочарование с високо момче. Моделката се раздели с Бен Симънс. Красавицата и баскетболистът на "Филаделфия Севънти Сиксърс" бяха заедно около година. Краят на връзката им изненада всички зад океана.

Разпитът на Кико завършил, преди да е започнал Машина на времето откриха разследващи по мегаделото срещу сочените за топавтоджамбази Яро, Кико, Лъвицата и компания! Следователи са успели да върнат времето назад, като са записали, че разпитът на един от подсъдимите е завършил близо час преди да е започнал.

Данъци и такси не са най-приятното нещо, за което да се дават пари, а Камен Воденичаров си намери чудесно оправдание, за да не плаща! Щом видя огромните опашки пред районното кметство, актьорът направи обратен и се върна в новата си кола. Преди време апаши задигнаха возилото на тв водещия и той бе принуден да се сдобие с ново.