Европейската сметна палата проверява дали пътищата с пари от ЕС у нас свързват хората

https://www.24chasa.bg/novini/article/7439497 www.24chasa.bg
“Струма” е най-скъпият пътен проект в България, финансиран от ЕС с близо 2 млрд. лева. Магистралата е част от коридор, свързващ Германия с Турция.

До 2030 г. трябва да бъдат завършени 9 коридора с обща дължина около 40 000 км

Европейската сметна палата ще провери дали пътищата в България, направени с пари от ЕС, вършат работа и дали отпуснатите средства осигуряват напредък на държавите към навременно завършване на мрежата и по-добра свързаност за гражданите. Проверки ще има също в Чехия, Полша и Испания.

Целта на ЕС е до 2030 г. да бъдат завършени 9 основни коридора с дължина около 40 000 км - от Балтийско море до Атлантика и от Скандинавия до Средиземноморието. Друга цел е завършване на широкообхватната мрежа до 2050 г., която ще осигури достъпност и свързаност на всички региони в Европа.

Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007-2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро. Основна част от парите отишли в страните от Централна и Източна Европа. България до този момент е получила над 3 млрд. лева от ЕС за магистралите “Тракия”, “Марица” и “Струма” и за по-малки пътища, като всички те попадат в обхвата на европейските транспортни коридори.

Страната ни очаква близо още 3 млрд. лева от ЕС, които ще отидат основно за довършването на “Струма”, за изграждането на магистрална връзка от Калотина до околовръстния път на София, за магистрала от Русе до Велико Търново и още няколко проекта.

“В последните десетилетия финансирането от ЕС е помогнало да се подобрят транспортните връзки между държавите и техните региони, но в пътната мрежа все още съществуват пропуски, липсващи връзки и места с недостатъчен капацитет”, смята Джордже Пуфан, член на Европейската сметна палата, който отговаря за одита. “Има риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме”, предупреждава той.

Очаква се транспортът в ЕС да изисква 500 млрд. евро за периода 2021-2030 г., но инвестициите в инфраструктура били намалени след финансовата криза от 2008 г.

"Одитът на автомагистралите от Европейската сметна палата е регулярен. Проверява се не само на конкретна страна членка, а се проверява и самата дейност на ЕК по отношение на ангажиментите и изпълнение на планираното, които са заложени за изграждане на паневропейските транспортни коридори. Които ние не само спазваме, но и изпълняваме като страна членка. Одитът ще трае до 2020 г.", коментира зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Вратарят Пламен Илиев може да пропусне и двубоя с Чехия утре, научи "България Днес". Той продължава да се оплаква от болки в бедрото. Стражът опита да тренира със съотборниците си на последното занимание преди контролата с Парагвай (0:1). Тигъра е изкарал само част от него, сподели човек от тима. В средата на тренировката отново е почувствал болки

Държавата ще покрие таксите за детски градини на децата на 3 и 4 години от социално слаби семейства. За целта са предвидени 22 милиона лева европейско финансиране. Средствата ще бъдат допълнени към обещаните вчера суми, плащани за обхващане на децата с такъв статус. Парите ще се дават на детските градини за покриване на таксите, а не на родителите,

С печалба от 100 долара Сашо Кадиев почти успя да разгроми казино в Лас Вегас. Артистът от седмица е на турне в САЩ, на което представя хитовото представление "Горката Франция". През свободното си време Кадиев и останалите артисти от постановката, включително и майка му Катето Евро, обикалят забележителностите в градове из Америка.