Стойността на инвестиционното предложение на MAG за летище София е 1.5 милиарда евро

https://www.24chasa.bg/novini/article/7455922 www.24chasa.bg

Греъм Фъргюсън е директор по корпоративно развитие на Manchester Airport Group (MAG) и отговаря за идентифицирането на нови възможности за управление на летища по целия свят, за чието развитие компанията би могла да допринесе. Той започва кариерата си в най-голямата британска летищна група през 2012 г., работейки за летище Лондон Станстед, собственост на компанията, като директор на Управителния съвет и началник на правния отдел. След това става търговски директор за товарни превози на всички летища на MAG във Великобритания.

- Г-н Фъргюсън, миналата седмица в Министерството на транспорта бяха отворени офертите по тръжната процедура за отдаване на концесия на летище София. Как оценявате предложението на MAG?

- На първо място искам да поздравя Министерството на транспорта за професионално организираната и прозрачна до този момент процедура. Високите изискванията, както и значителния брой задължителни компоненти, които се очакват от кандидатите, говори за сериозните намерения на България и политическото й ръководство.

Изключително сме доволни от очерталото се ясно предимство на предложените от нас стойности след официалното отваряне на офертите. Предложените от MAG капиталови инвестиции, т.е. парите, които ще инвестираме директно в летището, са значително по-големи от тези на всички останали кандидати - а именно близо 1.5 милиарда евро.

Надявам се, че след отварянето на техническите предложения, идеите ни за цялостно трансформиране на летище София ще получат най-висока оценка. Положили сме много усилия да създадем открояващ се дизайн на летището, с което София може да се гордее.

- При отварянето на офертите вашето инвестиционно предложение беше обявено като 1 милиард евро, а сега твърдите 1.5 милиарда. Защо?

- Има два начина да се представи нашето финансово предложение - номинално и реално. В обобщената част на офертата ни сме показали стойността 1 милиард евро. Но повечето от останалите кандидати са цитирали инвестиционните си намерения след като отчитат инфлацията за периода. Представяйки нашето предложение по същия начин, получаваме истинската му стойност от близо 1.5 милиарда евро – сумата залегнала и в документация на подробното ни предложение.

- Различни цифри бяха споменати по време на този кръг от процедурата. Къде се намира вашата оферта?

- Министър Росен Желязков правилно отбеляза при отварянето на офертите, че това е само една стъпка в дългата процедура по оценяване. Рано е да се дават крайни заключения. Мога да кажа, че на този етап сме повече от уверени в силата на предложението ни.

Миналата седмица бе потвърдено, че сме участникът с най-амбициозен план за инвестиции в летище София. Когато инвестираш 1.5 милиарда евро в едно летище, два и половина пъти повече от предложенията на някои от другите кандидати, летището става далеч по-доходоносно и сумите, които ще плащаме в държавния бюджет ще станат значително по-големи. С нашите планове, както и с едно по-голямо и по-успешно летище в София, сумите за целия период на концесията фактически ще бъдат най-високите, спрямо който и да е друг от кандидатите.

Това също така означава, че българите ще се радват на по-добро летище, с по-добри съоръжения и с уникален по себе си дизайн. Напълно сме убедени, че оценяващата комисия ще изчете задълбочено всички оферти и ще оцени позитивите и инвестициите за България в тяхната цялост.

- Какво бихте казали на тези, които мислят, че летището не трябва да бъде отдавано на концесия, защото е печелившо и трябва да остане управлявано от държавата?

- Летище, което се управлява динамично и с търговски нюх, е добро от една страна за пътниците, тъй като това ще означава повече директни маршрути, и от друга страна за българската икономика, тъй като то ще отвори нови директни търговски връзки с основните международни пазари. Печалбата е само един компонент в процеса по управление на огромно съоръжение като голямо летище. Ние идваме с огромна инвестиция от близо 1.5 милиарда евро - директна инвестиция в българската икономика.

Вярваме в увеличаващия се ефект от значителните инвестиции в летищата и други подобни инфраструктурни проекти. Една мащабна инвестиция в летище София ще допринесе за стимулиране на растежа на БВП на България, тъй като ние се стремим към повишаване на пътникопотока и директните маршрути от летището.

Като опитен летищен оператор, идваме да направим точно това. Не искаме летище София да бъде сателит на Истанбул. Планираме да привлечем с нас всички авиокомпании, с които сега работим по другите си летища и съответно да увеличим директните маршрути до повече от 150 нови дестинации, включително Пекин, Шанхай, Чикаго и много други. С всички тези трансформации, броят на пътници ще нарасне значително, а от там и печалбата и приходите за държавния бюджет.

MAG е пример за публично-частно партньорство и ние правим бизнес по различен начин, комбинирайки най-доброто от опита на частен оператор с етиката на публичния сектор. Фокусираме се да увеличим пътникопотока, за да подпомогнем местната икономика по най-устойчивия начин. Ние можем да бъдем дългосрочен партньор на българското правителство, а не просто краткосрочен финансов инвеститор. Ние сме стратегически оператор, който ще бъде двигател на икономическия растеж в България.

- Има коментари, че летищните такси за пътниците може да се повишат. Можете ли да кажете дали ще ги увеличите?

- Не само, че няма да увеличим таксите, но и имаме планове как да намалим цените за авиокомпаниите. Това е още едно позитивно следствие от мащабната ни инвестиция. Когато се инвестира 1.5 милиарда евро, може да се направи нов терминал, нови търговски площи, нови съоръжения, зони за отдих, храни и напитки. Практиката ни е да преобразяваме цялото пространство в и около летището, предоставяйки много нови възможности за бизнес. Това ще ни даде възможността да намалим таксите като наблегнем на стимулите за растеж и предоставянето на отстъпки на авиокомпаниите и развитието на директната свързаност. Наш фокус е да увеличим дела на неавиационни приходи, така че да направим летището конкурентноспособно спрямо останалите летища в региона.

Веднага мога да дам подобен пример с летище Лондон Станстед, където след като го придобихме, сключихме дългосрочни сделки с нашите партньорски авиокомпании, осигурявайки значително повишаване на пътниците при редуцирани разходи за авиокомпаниите. Този факт е публичен и лесно може да се провери от всеки. Тази наша стратегия доведе много нови авиокомпании на летището, пътникопотокът се увеличи драстично, както и възможностите за развиване на бизнес, а таксите допълнително могат да бъдат намалени. Това е нашето разбиране за устойчив начин за правене на бизнес. От придобиването ни на летище Станстед през 2013 г. увеличихме броя на пътниците от 17 до 28 милиона на година.

- Какви са ви конкурентните предимства?

- Като за начало ще спомена, че сме в България и работим по този проект от три години. Нямаме конкурентни летища в региона и София е основният ни и единствен приоритет за развитие, което е голяма разлика с останалите кандидати.

Основното ни преимущество е, че имаме мащабен инвестиционен план за пълна трансформация на летище София – ще инвестираме директно 1.5 милиарда евро. Фактът, че ще използваме български подизпълнители, фирми и работници гарантира, че тези инвестиции ще влязат директно в местната икономика. Планът ни за трансформация ще доведе до огромно развитие на локалната и националната икономика, отваряне на много нови работни места и изцяло нова бизнес зона в и около летището.

Имаме уникална сама по себе си визия за летище София. Ще създадем летище, отразяващо най-доброто от България и което ще бъде единствено по рода си за Балканите. Неповторимият архитектурен дизайн е достоен да печели награди, което ще позволи на България да се отличи от останалите конкурентни летища в региона.

Партньори са ни BCEG, имащи опита и възможностите, доказани при изграждането на най-голямото летище в света – международното летище Пекин Даксинг. Чрез това партньорство ще се осъществи първата инвестиция за инициативите „16+1“ и „Един пояс, един път“, което ще привлече други китайски компании и инвеститори, сериозно укрепвайки ключовите връзки между България и Китай.

- Защо искате да инвестирате в България?

- Виждаме много възможности тук. Впечатлени сме от страната и хората. Вярваме, че културата й е уникална, а хората имат огромен потенциал. България е на кръстопът между Изтока и Запада – уникална локация за пътнически и товарен хъб, особено предвид англо-китайския произход на членовете на консорциума. Ключова врата на Европа към изток и юг. Имаме ясна визия за летище София като авиационен център за Източна Европа.

Определено виждаме България като страна със стабилни макро-икономически показатели и позитивна перспектива. Вероятно още тази година ще влезете в Шенген и ERM2. Може да се превърнете в хъб и лидер за целия балкански регион. Както вече казах, има много потенциал тук.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бременната годеница на световния шампион във Формула 1 за 2009 г. Дженсън Бътън - Британи Уорд, захвърли дрехите. Моделът на "Плейбой" засне специална фотосесия в чест на очакването на първата си рожба. Двамата с пилота ще станат родители през лятото. Малко преди появата на детето Британи застана пред обектива на известен моден фотограф.

Съпругата на Михаил Белчев - Кристина, събира семенца за култура, от които да покълнат млади певчески таланти. Пред столичната дирекция по култура певицата и актриса събра вчера младежи, за да разкрие тайните на класното пеене, видяха топпапараците на "България Днес". Бляскавата Кристина бе обградена от амбициозните младежи и уверено ги поведе

Млади художници използваха хубавото време днес преди обед за да потърсят вдъхновение за своите творби в центъра на София около църквата "Св.