Пет агенции дават от 1,3 до 5,1% преднина за ГЕРБ, две - че БСП води с 1% (Инфографика)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7469098 www.24chasa.bg

2,1-2,3 млн. българи ще отидат до урните в неделя, може обаче да са и под 2 млн., смятат социолозите в последните си прогнози преди вота в неделя

Между 1,3 и 5,1% дистанция между ГЕРБ и БСП прогнозират 7 социологически агенции в навечерието на евровота.

Пет от тях - “Алфа рисърч”, “Екзакта”, “Тренд”, “Маркет линкс” и “Медиана”, отчитат преднина за ГЕРБ. Според две от тях - “Галъп” и “Афис”, БСП води.

Според социолозите

сигурните партии

са ГЕРБ, БСП

и ДПС, една

- ВМРО, е на

кантар

В предсказващата лидерство на ГЕРБ група агенции също има разслоение. “Алфа рисърч” дава на ГЕРБ 4,5% преднина, а “Екзакта” - 5,1%. Те извеждат дистанцията между двата опонента над допустимата стандартна грешка, която е между 2,5 и 3%.

В другата група са агенциите, които прогнозират дистанция между ГЕРБ и БСП в рамките на грешката. Според социолозите от “Тренд” ГЕРБ води с 1,1%.

“Медиана” дава преднина на ГЕРБ от 1,3%.

Според “Маркет линкс” ГЕРБ води пред БСП с 2,1%.

В третата група са “Галъп интернешънъл” и “Афис”, които допускат минимален превес от около 1% за БСП, но се застраховат, че в хода на изборите този резултат може да се обърне, защото симпатизантите на ГЕРБ са по-мобилизирани.

Трета сила на евровота се очертава да е ДПС според всички агенции. Резултатът на движението се движи между 11,5 и 15%, показват прогнозните данни.

Голямата дилема в неделя ще бъде дали ВМРО ще прескочи бариерата от 5,89%. Според “Галъп” това вече се е случило - , според проучването от 10-17 май, ВМРО получава 6% подкрепа. Подобни са прогнозите на “Алфа рисърч” (6%) и на “Екзакта” (6,5%).

 (Кликни върху инфографиката, за да я уголемиш).

ВМРО по-скоро е “на кантар” според социолозите от “Тренд” (5,8%), “Маркет линкс” (5,7%) и “Медиана” (5,6%) . Според “Афис” организацията на Каракачанов по-скоро ще остане под бариерата с 4,4% вот.

Не са еднозначни

прогнозите

за “Воля”

- шансовете на партията на Марешки не бива да се подценяват, твърдят от “Афис” (5,5%), “Галъп” (5-6%) и “Медиана” (5,1%). Прогнозите на останалите 4 агенции са “Воля” да остане под бариерата независимо от атрактивната си и много енергична кампания. Според социолози формацията на Марешки е сериозен конкурент на ВМРО, защото привлича негови избиратели.

Резултатът на “Демократична България” се движи между 2,5 и 5%. Най-оптимистични за тази формация “Тренд”, “Алфа рисърч”, “Екзакта”, “Маркет линкс” и “Галъп интернешънъл” - между 4,2 и 5%. Докато “Афис” и “Медиана” са по-резервирани - според тях тя не би получила повече от 2,5-2,6%.

“Атака” ще остане отново извън Европарламента с преобладаващи прогнози за подкрепа от около 2%. “Афис” и “Медиана” предсказват малко повече - между 2,6 и 3,5%. При “Маркет линкс” “Атака” има вот под 1% и е в графата “Други”.

Повечето агенции очакват между 33 и 36% избирателна активност на евровота. “Екзакта” и “Тренд” допускат пред урните в неделя да застанат по-малко от 2 млн. българи. Според повечето социолози обаче

ще гласуват

между 2,1

и 2,3 млн.

избиратели

“Екзакта” прогнозира, че в столицата избирателната активност ще е под средната.

Според данните на “Алфа рисърч” общо 58% от българите остават лоялни на партията, на която симпатизират и са взели решение още преди началото на кампанията. Но почти всеки 2-и анкетиран прави избора си през кампанията.

15% заявяват, че ще го направят в последните 2-3 седмици, а още 27% - в последните дни преди вота и в тази група повечето са млади избиратели и жители на големите градове, показва проучването агенцията.

Социолозите от “Тренд” коментират, че 16% от избирателите ни все още не са решили за кого ще гласуват, 35% са решили вота си още преди кампанията, а 9% - по време на нея.

Според данните на “Тренд” 30% ще се възползват от правото си на преференция, а 39% - не.

В коментара на прогнозата си “Алфа рисърч” отбелязва, че в кампанията си

социалистите

не са успели да

наложат нови

теми

извън тази за предсрочните избори. Докато избирателите на ГЕРБ отдавали повече тежест на евровота. Отбелязват, че остриетата, на които е заложила К. Нинова, не са успели да се превърнат в рейтингови политици, способни да издърпат листата, особено след личното включване на Борисов в кампанията.

Според “Екзакта” победата на ГЕРБ ще зависи от вота на нерешилите и колебаещите се.

“Афис” пък твърди, че независимо от преднината за БСП, която прогнозира,

електоратът

на ГЕРБ е

по-мобилизиран

от този на БСП,

и това може да обърне резултата.

“Алфа рисърч” предвижда технологична загуба на няколко процента от БСП, които отиват към “Коалиция за България”. Според социолозите от агенцията формацията около АБВ печели 3,2%, сред тях 4/5 са бивши избиратели на БСП. Подобно е мнението и на колегите им от “Галъп”.

Според социолозите от “Афис” по традиция най-висока е мобилизацията на ДПС, но и ВМРО е провела кампанията си много успешно.

Данни на “Афис” показват, че 6,6% от решилите да гласуват са мотивирани да го направят, за да попречат определена партия да не спечели. Това според социолозите от “Афис” е протестният вот срещу големите партии, който отива за малки формации и независими кандидати. Прогнозират, че делът на маркиращите квадратчето в бюлетината

“Не подкрепям

никого”, няма да

надхвърли 2,6%

Между 600 и 700 хиляди гласа ще вземе ГЕРБ, а БСП - 500-600 хил., прогнозират от “Тренд”. ДПС се очертава да спечели 340-380 хил. гласа, ВМРО - 115-150 хиляди, а “Воля” - 90-115 хиляди. Между 60 и 90 хил. българи ще подкрепят “Демократична България”. “Коалиция за България” около АБВ има шанса да спечели 30-40 хиляди подкрепа. По-малко от тях - 25-35 хиляди, ще подкрепят “Атака”. прогнозират изследователите от “Тренд”.

“Екзакта” прогнозира 7 евромандата за ГЕРБ, 6 за БСП, 3 за ДПС и 1 за ВМРО.

Проучването на “Тренд” е възложено и финансирано от в. “24 часа”. Проведено е в периода 11-17 май т.г. сред 1007 избиратели.

Проучването на “Маркет линкс” е възможено и финансирано от Би Ти Ви. Проведено е в периода 11-19 май сред 1024 българи над 18 г.

Проучването на “Алфа рисърч” е със собствени средства в периода 19-22 май 2019 г.. сред 1016 пълнолетни.

Прогнозата на “Екзакта” е върху проучване, проведено между 18 и 22 май 2019 г.. с 1000 пълнолетни българи в 91 населени места. Реализирано е със собствени средства на “Екзакта рисърч груп”.

Проучването на “Галъп” е проведено между 10 и 17 май сред 1003 избиратели и е независимо от външно финансиране.

Проучването на “Афис” е от периода 10-15 май к 1604 пълнолетни в цялата страна и е финансирано със собствени средства.

Проучването на “Медиана” с 1008 пълнолетни българи, е проведено в периода 17-21 май т.г. и е финансирано със собствени средства.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

70% от плодовете, зеленчуците и семената, от които ядем, са благодарение на тях Иво АНГЕЛОВ "Когато изчезнат пчелите, на човечеството ще му остават само четири години живот. Щом няма пчели, няма да има растения, няма да има животни, няма да има хора". Предупреждението е на великия учен Алберт Айнщайн

В цяла Европа са безплатни, а у нас!? Борислав РАДОСЛАВОВ Платено вече е едно от най-жизненоважните и поддържащи живота на трансплантираните у нас. Това разкри пред "България Днес" Евгени Георгиев, председател на Алианса на трансплантираните и оперираните "Бъдеще за всички". "Става дума за медикамента "Майфортик"

Българският дизайнер Живомир Домусчиев е обличал Ел Фанинг и Дженифър Лопес Виктория СТОЯНОВА С уникално българско творение, поп величието Лейди Гага се появи в клипа към последната си песен, разбра "България днес". Парчето в колаборация с поп идолът Ариана Гранде излезе преди дни, а модни критици не пропуснаха да отбележат ексцентричното