“Галъп” си позволила да пусне фалшиво проучване два дни преди изборите

https://www.24chasa.bg/novini/article/7474730 www.24chasa.bg
Боряна Димитрова

Боряна Димитрова от “Алфа рисърч” обвини “Галъп” в лицемерие. Скандалът със социолозите се разраства

Защо някои социолози в навечерието на вота разпространиха данни, които се оказаха тотално сгрешени?

В изборното студио на БНТ в неделя Боряна Димитрова, управляващ партньор на “Алфа рисърч”, обвини “Галъп интернешънъл” в лицемерие и скриване на реалната картина на нагласите сред избирателите дни преди евровота.

“Алфа рисърч” е агенция с репутация за коректни проучвания.

“Изследването на общественото мнение е сложна и отговорна работа, която изисква прецизност, познания и отговорност. Част от шефовете на “Галъп” до последния момент говореха за тенденции, които са коренно различни от това, което сега показват резултатите”, каза Димитрова.

“Социологията изследва обществени процеси и не мога да приема, че можеш да замениш големите социални процеси и важните социални проблеми с числа, които не са в центъра на обществения дебат”, заяви Димитрова. Според нея личните предпочитания на социолозите са едно, но науката трябва да почива на методология и точност.

На 23 май “24 часа” съобщи, че 5 агенции отчитат преднина за ГЕРБ, а 2 - “Галъп” и “Афис”, че БСП води.

Всъщност по последни данни на ЦИК от снощи ГЕРБ с 30,94% води с цели 6,7% пред БСП, която има 24,24%.

“В разпространените тогава данни се казваше, че към 17 май според агенцията БСП е с потенциален вот между 28 и 32%, а ГЕРБ - с потенциален вот между 27 и 31%. Не излязохме с прогноза тъкмо защото не можехме да разчитаме на актуални данни”, обясни в отговор на обвиненията на Димитрова изпълнителният директор на “Галъп” Първан Симеонов и определи поведението на шефката на “Алфа рисърч” като “неколегиално”.

Според политолога проф. Румяна Коларова “Галъп” е разполагала с “доста точна прогноза”, но са я премълчали. Боряна Димитрова заяви, че още през втората половина на май е била ясна тенденцията, че ГЕРБ излиза напред, но “Галъп” продължила да показва почти равни резултати и тя “не може да се бори на терена на лицемерието” с тази агенция.

Дни преди изборите политологът доц. Стойчо Стойчев заяви пред “24 часа”: “Имаме социологически картел. Голяма част от него работи предимно за да се внуши, че БСП води с малко пред ГЕРБ”. Целта според него е да се привлекат конформистки настроените избиратели - които винаги гледат да гласуват за най-вероятния победител.

Доц. Стойчев определя внушението “БСП води с малко” като социологическа димка, чиято цел е да се замъгли реалната ситуация и вместо да се измерват обществените нагласи, да се прави опит те да бъдат произведени.