Светла Несторова: Законите ни оценяват различно един човешки живот

https://www.24chasa.bg/novini/article/7497895 www.24chasa.bg
Светла Несторова

Предстоят промени в системата “Зелена карта”, казва  председателят на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи

- Какво е състоянието на застрахователния сектор като част от финансовата система, г- жо Несторова? Вървят едни съмнения, че може да има изненади, подобни на тази с “Олимпик” . Внесете успокоение, за предпочитане с цифри.

- Застрахователният сектор премина две публични проверки на балансите от еврорегулатора. Всяка година се прави проверка на балансите и от нашия регулатор. Това е в допълнение към годишния одит, който от миналата година е двоен, т.е. прави се от двама независими одитора.

Системите за наблюдение и контрол са достигнали до нива, които могат да се определят като свръхопити да си гарантираме и на нас, и на клиентите ни свръхсигурност. Отиването в крайности по отношение на регулацията обаче започва да пречи на бизнеса, затруднява и клиентите ни. Сега чакаме докладите за платежоспособност и тези за самооценка на риска, но до момента нямаме информация за какъвто и да било проблем.

Нека напомня, че “Олимпик” бе лицензирана и регулирана от кипърския регулатор, т.е. генезисът на проблема дойде отвън. Отделен въпрос е, че тук бе използван за политическо говорене. Това не бива да бъде забравяно.

- Наскоро имаше и атака срещу “Бул Инс”, според нейния изпълнителен директор заради първоначален отказ да изплати обезщетения на загиналите край Своге. От този казус следват ли уроци - и за застрахованите, и за компаниите?

- Разговаряхме. Бяхме в контакт и с тях, и с КФН, и с медиите. За мен от този случай има няколко много важни урока. Първият и най-важен е, че проблемите на изплащането на обезщетения са от компетенцията само и единствено на българския съд. Всеки опит решението им да се премести някъде другаде създава повече проблеми, отколкото решава. В случая ставаше въпрос за действителен опит от компанията да се установи доколко са спазени законовите разпоредби. Извън исканията на пострадалите негативното публично говорене по-скоро дойде от страна на една НПО.

Имаше и некоректно

представяне на

обстоятелства Например говоренето за 10 лв. като за единствено обезщетение, което пострадалите са получили. Всъщност застрахователят по “Гражданска отговорност” (ГО), който е и член на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), изплати почти веднага обезщетенията по ГО на всички пострадали. Но позволихме на шумното и популистко говорене да вземе връх.

- Докъде стигна работата по методиката за оценка на обезщетенията? Тя трябваше да е готова, защо се бави? Около какви суми има консенсус?

- Проектът се развива от гаранционния фонд, очаква се консултантът да представи своя анализ на европейската практика по въпроса. Очаквано е асоциацията да е част от работната група за разработване на методиката. Всъщност чрез нея се адресира сериозен системен проблем и за да изпълни предназначението си, тя трябва да се превърне в работещ, използван инструмент. За да стане такава, е необходимо обществено съгласие, постигнато през обществено обсъждане.

Затова при разработването ѝ трябва да са привлечени и другите заинтересовани страни, институциите - ВСС и адвокатският съвет, социалното и правосъдното министерство. Дебатът има ли цена човешкия живот и как се определя тя, какво е справедливо обезщетение, при какви обстоятелства то се изплаща, не е провеждан в нашето общество. Методиката е чудесен повод това да се случи.

- Бави се и наредбата за системата “Бонус - малус”. Ще отпаднат ли глобите като фактор за присъждане на точки? Говори се, че ще има нови проценти за корекция на стандартната цена. Какви ще са те?

- Изработването на наредбата и въвеждането на системата е от компетенциите на държавните институции. Ние като застрахователи сме обект на тази регулация. Това е политическа воля и политически акт, който трябва да се реализира през съответната наредба. Доколкото знам, се работи усилено. Очаква се подготвените варианти да бъдат предложени за обществено обсъждане през есента.

Разбира се, много се вълнуваме, защото интересът на застрахователите, който съвпада с обществения, е да се постигне промяна в поведението на водачите. Само така ще намалим броя на жертвите на пътя и материалните щети. Ние стоим зад тази система, защото се знае, че ударът по джоба е мощен инструмент за въздействие. За нас тя е по-интересна с превантивната роля и възпиращия ефект.

- Личното ви мнение какво е - да отпаднат ли административните санкции?

- Системата трябва да е изчислена така, че да стимулира и съответно наказва в достатъчна степен. Не трябва да бъде толкова строга, че да откаже хората. Но пък и да не е твърде фриволна, защото

нагласата на

автомобилистите

обикновено е “точно

това на мен няма

да се случи”

Ако изпуснем този баланс, значи сме пропуснали целта.

- Решено ли е как ще се прехвърля досието от колата към водачите - чрез вписване в полицата на лицата, които имат право да шофират автомобила, или в талона?

- Нямаме информация дали има и какъв подход ще бъде използван. Той е част от една цялостна система, зависи от начина, по който се администрира собствеността и правоуправлението. По отношение на режима на собствеността и нейната смяна има много какво да се подобри. Покрай промените в Закона за движение по пътищата дадохме своето експертно становище, насочено и към предотвратяване на т.нар. румънски измами. И “Бонус - малус” трябва да е съобразен с тези факти.

- Как ще приключи сагата с мониторинга над Бюрото “Зелена карта”?

- Това е първият случай на мониторинг в системата “Зелена карта”, а ефектът от него е, че осветли някои слабости в самата система. Факт е, че тя е създадена при други икономически и исторически обстоятелства и не отчита всички особености на свободния европейски пазар, възможностите, но и рисковете, които идват със свободата на предоставяне на услуги, свободата на придвижване и т.н. Много се е обогатила практиката на застрахователните измами. Въпросите, които бяха повдигнати, ще бъдат отразени в регулаторните инициативи на новия европейски парламент.

Всъщност от цялата ситуация за нас ще произтекат и позитиви - ще имаме общ презастрахователен договор, който събира този интерес на едно място, и ще гарантира определено качество на презастраховането. Това ще повиши и външното, и вътрешното доверие към пазара.

- Периодично се говори за въвеждане на други задължителни застраховки освен ГО. За кои може да се дискутира?

- Аз като професионалист не съм голям фен на задължителното застраховане, защото така се местим от пазар към политика. Има немалко сектори, в които очевидно са направени стъпки към въвеждане на задължителни застраховки. Например в сектора на отговорностите - с предпоследните промени в Кодекса за застраховането се предвидиха доста по-сериозни лимити по отговорност. Но се оказва, и това е притеснително, че всеки от другите сектори прави големи усилия да пренапише законодателството. Виждаме го и при одитори, и в туризма, и при лекари. А от това никой не печели. Ще дам един фрапантен пример - за отговорността на лекарите. И там говорим за човешки живот, но лимитите на отговорност са стотици пъти по-ниски от тази на автомобилистите. Оказва се, че един човешки живот може да бъде оценяван различно в нашето законодателство. И само когато се случи тежко събитие, започваме да си задаваме въпроси за застрахователните лимити и размера им.

Такъв частен случай е и земеделието - там проникването е малко, големите стопани предпочитат сами да си носят риска и не се застраховат. Техните земеделски площи са големи и разчитат, че една градушка няма как да увреди цялата им продукция наведнъж. Но си вземат субсидии. Така поради липсата на достатъчно интерес към този вид застраховки не може да се постигне добра цена за по-малките стопани и те остават в неизгодна позиция. От цялата ситуация губят всички – и застрахователи, и земеделци, губи обществото.

- Виждате ли основания за поскъпване на застрахователни продукти? Ако да, на кои?

- Ще се повторя, но

цената е въпрос

на математика,

а не на политика

Когато статистиката не излиза, това директно се отразява в цената. Ако искате да видите как една застраховка ще се движи ценово, проверете техническия ѝ резултат. Загубите насочват цената нагоре, но пазарната конкуренция натиска цената в обратната посока. Просто защото няма как при сравнително ниски доходи цените да растат твърде много или твърде бързо. Затова се постига баланс.

- Банковата система вече се консолидира, дали предстоят подобни движения и при застрахователите?

- Този процес никога не е спирал у нас, част е от нормалния икономически живот. През последните 10 г. компании излизаха от пазара, продаваха се, купуваха се, вземаха се лицензи и се връщаха. Всичко това винаги е протичало без големи пазарни сътресения.

- С изключение на “Олимпик” засега...

- В случая решението е в компетенциите на кипърския съд.

- Утвърди ли се асоциацията ви като медиатор, като посредник,като представител на важен бранш?

- Посрещаме 2019 г. с нов устав и с нов екип, с разширено портфолио услуги за членовете, стабилна позиция в европейските структури. На път сме да постигнем дългосрочна стратегия и програма за работа на сектора. Наближава финалът на този екип. Аз лично съм на финала на този мандат. Вярвам, че има много какво да се направи по отношение на финансовата грамотност, популяризирането на услугите и имаме планове в тази насока. Много е важно да разберем, че ние сме част от европейските процеси и можем да влияем на европейските политики. Вярвам, че ние като асоциация сме направили своя избор да сме активни и последователни.

      CV

Светла Несторова от 2015 г. е председател на Асоциацията на застрахователите в България. Член е също на управата на Фондация “Проф. д-р Велеслав Гаврийски” и на Стратегическия комитет на Insurance Europe.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Гледачите в столичния зоопарк вземат дезинфекциращ душ преди влизане при прасетата. Мярката е заради разпространяващата се африканска чума на територията на нашата страна. Въпреки че заразата все още не е достигнала Софийско, в зоологическата градина вземат мерки, за да опазят здравето на животните.

Дениз и Елица са секси морските патрули на "България Днес" Снимки: Ивайло ПЕТРОВ www.ivaylopetrovphotography.eu Черната и русата! Не една, а две горещи спасителки на плажа бдят за спокойствието на народа. И особено за мъжката част. Дениз Хайрула и Елица Младенова са секси морските патрули на "България Днес",

10 лева броят фетишисти, за да си купят носени и непрани дамски гащи. Ароматният бизнес набира популярност в платформите за онлайн търговия, а скандалните обяви зачестяват през последните месеци. "Гащичките ми са напоени със соковете ми и са с неустоимо възбуждащ аромат", гласи една от най-провокативните реклами,