Ученици от Бургас създадоха баткомобил на ток, пускат го на състезание в Лондон

Повярвахме си, като тръгна, това бе повратният момент, казват момчетата

Кметът Димитър Николов отпуска 18 500 лв. на “Механо тийм” за престижното състезание на Острова

Бургас приема за кауза участието на създадения от ученици електромобил на финала на Shell Eco-marathon, престижното състезание в Лондон, което ще се проведе от 29 юни до 5 юли.

За да е всичко наред по престоя и транспортирането на уникалната кола до английската столица и за участие в квалификациите в Париж догодина, екипът от Професионалнага гимназия по механотехника и електроника ще получи 18 500 лв. помощ от общината. Парите са предложени за гласуване от кмета Димитър Николов на предстоящата сесия на общинския съвет.

Николов е приел присърце проекта, а различни фирми са помогнали с материали за създаването на футуристичния автомобил от алуминий и фибростъкло, наречен закачливо баткомобил. Рамо на проекта дава и училищното ръководство.

“Гордея се с

екипа, ние сме

едно семейство

и с каквото мога, ще помагам”, казва директорката Роза Желева, която заедно с момчетата получават поздравления от цяла България, включително и предложения за серийно производство.

“Получаваме запитвания от отделни хора. Засега не сме мислили да го патентоваме, но и това може да се случи. В края на краищата учениците завършват и трябва да се реализират. Идеята ми с този проект беше да покажа, че има талантливи деца, на които трябва да се даде поле за изява. Върху проекта работихме от любителски подбуди в името на училището, а не с комерсиална цел”, заяви инж. Красимир Кънчев, с чиято помощ младежите създават фантастичната кола.

Баткомобилът ще се състезава в парк “Куин Елизабет” в най-оспорваната категория “Прототипи, задвижвани от електрически батерии” с още два отбора от България.

Колата бе създадена специално за престижния форум. За направата ѝ имат заслуги 11-класниците Велин Георгиев, Атанас Христов, Младен Георгиев и Георги Георгиев под ръководството на преподавателя Кънчев.

Квота за Острова отборът получил, тъй като с друга тяхна електрическа кола записал 2 резултата от по 10 обиколки на писта Tims campus за 18,58 минути на състезание в Турция през септември 2018 г. с ученици и студенти от цял свят. С нея успешно преодолели и квалификациите в Париж през май.

“Усилията дадоха резултат и това ни амбицира”, казва инж. Кънчев.

Успехите във

Франция и Турция

стимулирали

учениците

да направят втората си кола, на която Бургас ще стиска палци в Лондон. Така се появява впечатляващият баткомобил, който изминава 160 км с 1kWh.

“Неговата енергоефективност ще се измерва в Лондон със специално устройство, подобно на електромер, което се прикрепва към колата, докато прави обиколки на писта с дължина близо 2 км. След всяка се отчита изразходваното количество енергия”, обяснява инж. Кънчев. Целта е за определено време да се измери възможно най-ниско потребление на електрическа енергия. Преди да се пусне на пистата, колата ще мине през много стриктна техническа инспекция.

Бургаските ученици не крият гордостта си от колата, която са създали, и вещо обясняват техническите ѝ характеристики. По електрическите возила ги запалил Кънчев, след като изгледал световното състезание по електромобили в Истанбул. Така се родила идеята за сформиране на бургаския “Механо тийм” от името на училището през 2017 г., който за 4 месеца създава първата си кола.

“Повярвахме си, като тръгна, това бе повратният момент, който ни вдъхна голяма увереност”, казват учениците.  

Върху втората електрическа кола - баткомобила, работили 9 месеца. Използвали всяко свободно време - първи идвали на училище с най-ранния автобус и последни си тръгвали, а вместо да почиват в междучасията, се затваряли в работилницата над чертежите.

За формата

се вдъхновили

от компютърна

мишка,

което е видно от заобления ѝ дизайн в горната част.

Дизайна измислил 11-класникът Велин Георгиев, който учи “Промишлена електроника”. За два дни направил чертежите по външния вид на колата.

За гуми използвали колелата на велосипед. “За да са по-здрави и да издържат на по-голямо натоварване обаче, им сменихме лагерните и централните оси”, обяснява Велин.

Проекта за шасито създал неговият съученик Атанас Христов. Колата тежи 50 кг, което е с 15 кг по-малко от първия прототип.

“Намалихме теглото, за да постигнем по-добри резултати в Лондон”, обяснява инж. Кънчев.

Името на

електрическия

автомобил

заимствали

от т. нар. батки

- наименование на яки момчета, което е много популярно в сленга на младежите в Бургас. Отвън корпусът на колата е бял, със синя броня и прозрачен таван. Интериорът е в бежово, с кожен салон. Дори има претенции да е по-модерна като екстри от останалите коли - има централен дисплей на предното стъкло с тъчскрийн, който отчита километража, моментния разход и всички останали параметри по навигацията. От него може да се пуска и музика.

“Усилията за представяне на световно ниво са не само на гимназията, но и на община Бургас и е целесъобразно да бъдат подкрепени с необходимите финансови средства”, обяснява кметът Димитър Николов мотивите си да предложи общинско финансиране на ученическия проект. За осигуряване на парите дори е предложил орязване издръжката на общинската администрация.

Бургас се готви

за бъдещето на

електромобилите,

като поставя зареждащи станции на различни места из града. Последната бе монтирана на парк “Арена ОЗК”, където наскоро се състоя техшоу за елколи с участието и на баткомобила.

“Радостен съм, че всички компании откликнаха и дойдоха да презентират своите електромобили, тротинетки и всичко, движещо се с ток. По този начин се работи за чиста околна среда, която е приоритет за община Бургас”, допълни кметът Димитър Николов.

Автор на статията

Димчо Райков Димчо Райков


Споделете статията

Четете още