3,6% ръст на световната реклама за 2019 г., 9,5% - за България

https://www.24chasa.bg/novini/article/7515852 www.24chasa.bg
Рекламата през мобилни устройства се увеличава с най-големи темпове - с 21,4% за 2019 г. СНИМКА: Архив

Инвестициите в телевизията падат по-бързо от предварителните прогнози

Една добра новина за България - ръстът на рекламните инвестиции у нас за 2019 г. се запазва и е 9,1%.

Не толкова добрата новина е, че рекламният пазар у нас като цяло е сравнително малък и парите, които се крият зад тези проценти, не са чак толкова много.

В същото време ръстът на глобалната реклама се забавя, показва актуализираната прогноза на комуникационната група Dentsu Aegis Network. Докладът на световната компания посочва, че растежът на рекламните инвестиции през тази година

ще е 3,6

вместо 3,8%,

каквато беше прогнозата в началото на годината. За сравнение този ръст през 2018 г. беше 4,1%.

По-ниската цифра спрямо януарската прогноза отразява ефекта за индустрията от бавния старт на годината по отношение на икономическия растеж.

Въпреки забавянето на темпа на растеж очакванията са индустрията да въстанови и да ускори ръста си до 4,1% през 2020 г. Според рекламните експерти това ще се случи благодарение на европейското първенство по футбол, летните олимпийски игри в Токио и президентските избори в САЩ.

Тези световни флуктуации не засягат България през 2019 г., тъй като ръстът на рекламата у нас остава стабилен и близо три пъти по-висок от глобалния. У нас не се очаква промяна на годишна база с прогноза от 9,5% ръст през 2019 г. спрямо 9,1% през 2018 г.

Запазва се тенденцията дигиталните медии да са основният двигател за растеж на инвестициите както в световен мащаб, така и у нас. Предвижда се глобално те да нараснат с 11,5% на годишна база през 2019 г., а през 2020 г. да достигнат 45% от общите рекламни инвестиции.

У нас прогнозата е онлайн рекламата да спечели близо една четвърт от общите рекламни инвестиции през 2019 г., а през 2020 - да я надмине. Делът на телевизията в общите рекламни инвестиции през тази година остава 55%. Тенденцията за постепенно и плавно преразпределение на разходите от телевизия към дигитални медии средно с 1-1,57% на година - най-вече към онлайн видео - ще остане валидна и през 2020-а.

През 2019 г. дигиталните медии са в разцвет именно заради мобилната реклама и онлайн видеото.

Прогнозата сочи, че близо 1/3 от глобалните онлайн инвестиции ще бъдат доставени през мобилна реклама, а в България за втора поредна година тя ще задмине разходите за дисплей, достигайки над 46% от общите дигитални инвестиции. През 2020 г. се предвижда мобилната реклама да отхапе над 50% от онлайн разходите за реклама у нас.

Най-важните

медийни

тенденции:

- Глобалните медийни инвестиции ще достигнат 609,9 милиарда долара, отбелязвайки ръст на годишна база от 3,6% през 2019 г.

- По-ниската цифра спрямо януарската прогноза се дължи на световната икономическа несигурност, която влияе върху потребителската активност и намалява повече от очакваното ръста на тв инвестициите от началото на годината. Прогнозата е растежът да се възстанови през 2020 г. до 4,1% в световен мащаб, почти достигайки растежа от 2018 г. (4,3%).

- Дигиталните медии остават основният двигател на растеж за медийните инвестиции и се очаква техният дял да достигне 41,8% от общите разходи за реклама в световен мащаб през 2019 г. Това е увеличение спрямо прогнозата от началото на годината.

- Онлайн видеото (20,5%) и социалните медии (19,8%) са най-бързо развиващите се дигитални канали най-вече заради достъпа им през мобилни устройства. Развитието на

4G и 5G ще

подпомогне

значително

търсенето на

съдържание

през мобилни

устройства

От една страна, ще задоволи нуждата от данни на крайния потребител, защото ще позволи много по-бърза обработка на съдържанието. От друга, създава много повече възможности за предоставяне на иновативно съдържание от страна на брандовете.

- Рекламата през мобилни устройства остава най-бързо развиващата се платформа, като се очаква през 2019 г. тя да нарасне с 21,4%.

- Paid search също показва непрекъснат растеж и е с най-голям дял в общите дигитални рекламни инвестиции в световен мащаб. Основната причина за това през 2019 г. са нововъведенията от страна на Amazon's search advertising.

- Ръстът на инвестициите в телевизия пада по-бързо от предварителните прогнози - през 2019 г. с минус 0,1%, като през 2020 г. прогнозата е растежът да се възстанови с 0,6%.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Актьорът Тончо Токмакчиев е баш дядо, видяха топпапараците на "България Днес". Дъщерята на комика Таня, която живее със семейството си в Испания, се е прибрала за малко в България. По този повод щастливият кукувец гордо разходи 11-месечния си внук в столицата. Компания му правеха жена му и дъщеря му,

Проблеми с киберсигурността и хакерските атаки изпитва Светия Синод, установи проверка на "България Днес". В момента един от официалните сайтове на митрополитите рекламира епилация на краката на китайски език, а друг предлага почивка в Румъния на английски. От своя страна ръководството на Софийската епархия предупреди за измами свързани с

Не успя да подкрепи каузата за промени в закона Ще нарежа убиеца на Криси с бръснарско ножче, заканва се баба Милка на протест за справедливо наказание Влошено здраве спря майката на зверски изнасилените и убити сестри Росица и Христина Белнейски да се включи в протест срещу намаляване на присъдите на жестоките престъпници срещу самопризнания.