Китайските астрономи ще търсят къде ще се родят нови слънца с радиотелескопа „FAST"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7520195 www.24chasa.bg
Снимка: "Радио Китай".

Колко нови слънца могат да се появят в Млечния път в бъдеще? Плановете на китайските астрономи са да използват най-големия в света радиотелескоп „FAST", за да търсят места, където е възможно да се родят нови слънца, за да разберат по-добре как се образуват звездите и живата материя, предаде "Радио Китай".

Астрономите от Националната обсерватория към Китайската академия на науките наскоро наблюдаваха раждането на тъмен молекулярен облак за първи път с помощта на три телескопа от САЩ и Европа. Резултатите от тяхното откритие бяха публикувани в списанието „Astrophysical Journal" и отразено като изследователски акцент от сп. „Nature".

Ли Ди, главен учен в обсерваторията, където се намира радиотелескопът „FAST", каза, че водородът, най-разпространеният елемент във вселената и основна суровина за образуването на звезди, съществува предимно във формата на атоми. Единствено след като водородните атоми се превърнат във водородни молекули е възможно да се задейства гравитационният колапс и реакция на ядрен синтез, като по този начин светват нови звезди, обясни Ли Ди. „Ключовата стъпка от превръщането на водородните атоми във водородни молекули се случва на повърхността на космическия прах", добави той.

Учените откриха тъмни региони във вселената, които са богати на атомни и молекулярни газове и космически прах, известни като междузвездни тъмни облаци. Това са места, където се раждат звезди, планети и вероятно живот. Но те са с най-ниската температура в Млечния път, около минус 263 градуса по Целзий. Поради тази причина е трудно да се идентифицират водородните атоми и молекули в тях. Китайските астрономи обаче разработиха нов метод за наблюдение, в който използват радиотелескопи в САЩ и Европа. Благодарение на него те откриват тъмния облак B227, който е обвит от атомен водород, но в ядрото му доминират молекули на водорода.

„Нашите анализи показаха, че тъмният облак е на около 6 милиона години. Той е все още бебе. В него ще се роди ново слънце.", казва Ли Ди.

Учените все още не са наясно колко време е необходимо на атомния водород да се превърне в молекули в тъмния облак. Те предполагат, че за раждането на слънце трябват около 10 милиона години. Но според някои учени това е възможно да се случи само за един милион години.

Най-чувствителният в света телескоп „FAST" се намира в естествена долина в югозападната китайска провинция Гуейджоу. Той бе завършен през 2016 г. и тази година през септември ще започне редовни операции.

На дюнери и цигари кара през последно време режисьорът Нидал Алгафари, видяха топпапараците на "България Днес". Видимо наедрял от нездравословните закуски, Нидал бе изловен на улицата с поредната покупка на арабски сандвич. В другата ръка нагизденият в бяла риза бивш пиар стискаше димящ фас. Нездравословно!

Шеф-готвачът Дани Спартак не е изкусен майстор само в кухнята. Бива го и в механиката! Победителят от първия сезон на "Хелс Китчън" бе уловен от папараците на "България Днес" да поправя кола пред столичен ресторант. Спартак излезе директно от кухнята, като даже нямаше време да махне престилката си, с която забърква гурме ястията.

Част от ул.Иван Вазов, която в момента е в ремонт бе превърната в импровизиран тенис корт от група ентусиасти. Игрището се намира в непосредствена близост до къщата-музей на великият писател центъра на София. снимка: Мариа