Загадката с метана на Марс продължава

https://www.24chasa.bg/novini/article/7524350 www.24chasa.bg
Снимка: НАСА

Загадката с метана на Червената планета продължава - след като миналата седмица марсоходът "Кюриосити" отчете рекордно високи нива в атмосферата, сега се оказва, че газът е "изчезнал", съобщиха Франс прес и сайтът Синет.

За роувъра "Кюриосити", който изследва Марс от 2012 г., изминалите дни бяха доста натоварени. След като миналата седмица марсоходът отчете рекордно високи нива на метан в атмосферата на Червената планета, от НАСА преустановиха останалите му научни занимания, за да се фокусират върху откритието. Данните от последвал експеримент, получени от американското космическо управление в понеделник, показват, че метанът на практика е "изчезнал", информира БТА.

Новината за отчетения рекорден "скок" в нивата на метан в атмосферата на Марс, оповестена през уикенда, предизвика вълнение. Мнозина предположиха, че високото атмосферно съдържание на газа може да е индикация за живот на Червената планета. На Земята метан произвеждат много живи организми, сред които микроби.

Пол Махафи от космическия център "Годард" на НАСА обясни, че миналата сряда марсоходът "Кюриосити" е отчел необичайно високи нива на метана по време на рутинен тест за проверка на концентрацията му в атмосферата. Според получените данни нивата на газа са били 21 части на милиард - около три пъти по-високи от отчитаните преди. През 2013 г. "Кюриосити" и "Марс Експрес" на Европейската космическа агенция (ЕКА) отчетоха покачване в нивата на метана, равняващо се на 7 части на милиард и продължило два месеца, припомни в. "Ню Йорк таймс".

След откритието плановете на "Кюриосити" за уикенда "пропаднаха", за да може марсоходът да повтори експеримента.

Новите данни показват, че концентрацията на метана е спаднала до базовото си ниво от под 1 част на милиард.

Оповестявайки вълнуващата вест за рекордното повишение на газа, от НАСА предупредиха, че то вероятно е преходно, както и че "Кюриосити" не разполага с необходимите инструменти, за да различи дали метанът е с биологичен или геоложки произход.

Означава ли нещо метанът за живот на Марс? Не много. Въпреки че наличието му беше потвърдено, на този етап източникът му остава мистерия, която може да бъде разрешена от бъдещи мисии до Червената планета.

"Загадката с метана на Марс остава. Мотивирани сме повече от всякога да продължим измерването на газа на Червената планета и да разберем поведението му в марсианската атмосфера", казва Ашуин Васавада от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена, където е конструиран "Кюриосити".

Тя винаги е била неудобна, а търсенето й занимание самотно КОЙ Е ТОЙ Журналистът Павел Владимиров ще бъде водещ на най-новия уеб сериал у нас. "Скритата истина" ще търси отговори на редица обществени проблеми основно чрез скечове и шеги, а първият епизод, който е посветен на убития в катастрофа навръх Великден телевизионен водещ Милен Цветков