Нова, червена, зона за паркиране в идеалния център на София и двойно поскъпване на сегашната синя зона. Това са част от мерките, заложени в плана за устойчива градска мобилност, който днес Столичният общински съвет трябва да гласува.
Стратегическият документ е с хоризонт до 2035 г. Целта е да се намалят пътуванията с лични коли, да се ползва градски транспорт, велосипед или да се ходи пеша.
Според плана до 2025 г. трябва да се обособи нова, червена, зона за паркиране от бул. “В. Левски” през бул. “Ал. Дондуков” до бул. “Витоша”, оттам през ул. “Алабин” и по ул. “Граф Игнатиев” - обратно до “В. Левски”. Там ще може да се спира само до 1 час, паркирането ще е най-скъпо, но не е ясно колко.
Сред мерките е и поскъпване на цената за паркиране в синята зона с 50%, тоест по 3 лв. на час. Планира се тя да се разшири за сметка на сегашната зелена зона, а тя от своя страна също да обхване нови територии. Разширяването на синята зона ще е към Докторската градина и по улиците северно от “Дондуков”.
Нови зелени
зони ще има и
в кварталите -
около Бизнес парка и в част от район “Люлин 1” например. Освен червената зона в плана е заложено и въвеждане на жълта - става дума за спирането около обществени сгради и болници. Там също ще се паркира до 1 час, когато жълтите места са в червена и синя зона, и до 2 ч - в зелената.
За да не стоят дълго колите в зоните, се предлага след първия или втория час цената да се вдига. Средната заетост над 85% на паркоместата е условие за повишаване цените. А в момента на синята е 94%, на зелената - 82%. Между 11 и 17 ч местата и в двете почти свършват.
Местата за служебен абонамент ще се ограничат и ще поскъпнат.
По-скъп ще е и винетният стикер за паркиране за живеещите в зоните. Ще има ограничение
до 2 стикера
за имот, а в
червената зона
- само един
Друга идея е паяците да контролират паркирането и в неделя, когато зоните не работят.
Паралелно с рестрикциите се предвижда изграждане на платени паркинги около центъра. Експертите дават пример с престоя в буферните паркинги в други европейски градове - при заплащане на паркирането всички пътници от колата ползват безплатен обществен транспорт. Така се стимулира груповото пътуване с една кола.
Планът вади транзитния трафик от центъра. Предлагат се 2 варианта - директно прекъсване на трафика в зоната на Ларгото, като достъпът с коли до центъра остава възможен, но се спира преминаването през него. Впоследствие, след като трафикът и гражданите се адаптират, се предлага затваряне на част от улиците в центъра или споделено движение. Вторият вариант е за прекъсване на движението по бул. “Цар Освободител”, после затваряне на част от улиците и накрая спиране на преминаването при Ларгото. И при двата подхода сърцето на София става предимно пешеходно.
Увеличаване на данъка за дизеловите автомобили след 2025 г. е друга мярка в плана. Сега данъците не отчитат степента на замърсяване и се изчисляват на база мощност и големина на двигателя. Планът предвижда създаване на градска толсистема за влизане на товарни автомобили.
Сега автомобилното движение заема над 30% от всички пътувания, а автопаркът расте средно с 2% годишно. Степента на моторизация на София е по-висока от тази във Виена и Берлин - тук всеки втори има кола.
Сред стимулите софиянци да ползват градския транспорт са пускане на нови автобусни линии в “Овча купел” и “Люлин”, които ще се свързват с 3-ата метролиния, жп транспорт за крайградски и вътрешноградски пътувания, нов
трамвай по бул.
“Т. Каблешков”
и др. А за да се стимулира придвижването с велосипед, до 2035 г. трябва да се изградят 300 км велоалеи. Развитие на метрото и скоростни трамваи трябва да направят по-бърз и привлекателен за хората градския транспорт.
Индикатор за постигането на заложените цели е 80% от всички пътувания през 2035 г. в София да са пешеходни, с колело или обществен транспорт, а само 20% - с лични коли. За целта ще са нужни 3,8 млрд. лв. - от еврофондове, общинския бюджет и др.
“В момента не се предвижда нито поскъпване на синята зона за паркиране, нито създаване на нови зони. Това е стратегически документ, който дава рамката за развитие на града с приоритет върху обществения и велотранспорта и придвижването пеша. Тепърва ще започне работата по изработване на нов генерален план за организацията на движението в София. Това ще отнеме поне 1 г. Чак тогава ще се реши кои предложения от плана за устойчива градска мобилност да залегнат в него”, обясни зам.-шефът на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков.