- Ножицата се разтваря - над два пъти повече са децата с максимален резултат, но 17 501 имат 0 т. на отворените отговори
- 16 са пълните отличници по български, 1 с шестици на двата изпита
Средно 33,62 точки от общо 100 е средният резултат от миниматурата по математиката след 7-и клас.
Средният резултат по български език и литература е 53,06.
Това съобщиха от Министерството на образованието и науката при представянето на анализа на резултатите от изпитите, с които се влиза в гимназия. На математика са се явили 55 474 ученици, а на български език - 55 567.
“За мен като човек, който смята, че математиката е изключително фундаментален за всички останали предмети, резултатът от 33 точки е тревожен. Тази година изпитът е единен и няма как да направим сравнение с миналата година”, коментира зам.-министърът Таня Михайлова.
17 501 ученици -
близо 30%,
не са работили
по отворените
въпроси,
което е причината за ниския резултат. Това са задачите, които искат пълно решение. Те са увеличени с една спрямо миналата година. Тогава, когато изпитът беше на модули, 20 924 седмокласници имаха 0 точки на отворените отговори по математика.
“Най-добрите анализи могат да се направят на ниво училище и на ниво ученик. Проблемите са ясни, те не са от днес. Ние очевидно имаме проблем с резултатите по математика, той е от много години. Основният фактор за доброто обучение си остава подготвеният и мотивираният учител. Трябва да правим повече мотивирани учители с методическа подкрепа. Необходимо е повече подкрепа на децата, натрупали образователни трудности и
чийто майчин
език не е
български
Лесно се натрупват затруднения, ако не се решават задачи”, коментира и министърът на образованието Красимир Вълчев. Според него системата трябва да се настрои да дава функционална грамотност.
Приоритетно ще
се финансират
кабинетите по
математика
и природни науки, където интерактивните методи на обучение могат да подобрят образователните резултати.
Докато в дъното на класацията децата са тревожно много, отличниците също се увеличават - 100 точки по математика са изкарали 141-ма, а миналата година са били 68, т.е. наблюдава се разтваряне на ножицата. 16 ученици са с пълните 100 точки по български, през 2018-а са били трима. Един е получил максимума и по двата предмета. 12 седмокласници пък са с 0 точки и по двата предмета.
Въпреки резултатите по математика все пак единният изпит е довел до значително по-малко ученици, които не работят върху въпросите с отворен отговор, отчитат от МОН.
По български език и литература учениците най-успешно са се справили с намиране на информация в текст, лексикология и разпознаване на факти. Затруднили са се с граматиката, синтактичната синонимия и тълкуването на текст.
По математика ги е затруднил въпросът за вероятност на случайно събитие, както и задачите за еднаквите триъгълници, моделиране с числови изрази, разчитане на данни и задачите с практическо приложение на наученото. Повечето са се справили без проблем с намирането на корен на уравнение, решение на неравенство, прилагане на заучен алгоритъм и формули за съкратено умножение.
През следващата учебна година външното оценяване по литература ще е върху произведения от български автори в 6-и и 7-и клас, а през 2020/2021 г. ще обхваща материала още от 5-и.