София въвежда регламент за е-тротинетките (Видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7545375 www.24chasa.bg
Зам.-председателят на транспортната комисия на СОС Зафир Зарков преди дни проучи опита на Виена в регулацията на е-тротинетки. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Общинари проучвали опита във Виена и искат да ги няма на тротоарите

София въвежда регламент за електрическите тротинетки, след като стотици столичани вече кръстосват улици, паркове и тротоари с двуколесните превозни средства, които са на мода в Западна Европа от няколко години насам.

Освен това четири фирми - две български и две чужди, искат да започнат да предоставят под наем електрически тротинетки в столицата.

“Регламентът

ще е готов до

1-2 седмици Подготвяме споразумение между Столичната община и операторите, които ще предоставят споделени електрически тротинетки”, обясни общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков.

Той е проучил опита на Виена в тази сфера, като целта е в своя регламент столицата да избегне проблемите, появили се при предоставянето на тази услуга в други големи европейски градове. Във Виена има 7000 е-тротинетки за споделено придвижване, като там е въведено ограничение и една компания може да предлага под наем до 1500 двуколесни превозни средства. 

В София ще се обособят над 200 места за паркиране на е-тротинетки и велосипеди. Те ще са в синята и зелената зона за паркиране.

“Искаме да има регламент, който да не позволява да се оставят навсякъде и да пречат. Операторите на услугата ще решат дали това да се регулира с глоба, ако е-тротинетката не бъде оставена на определените места, или по друг начин.

Те няма да могат

да се движат по

тротоарите, за да

предотвратим

инциденти с

пешеходци,

а само по пътните платна и велоалеите. Ще бъдат приравнени с велосипедите”, добави Зарков. 

Освен това София въвежда и ограничение на скоростта от 25 км в час, с което ще трябва да се съобразят каращите електрически тротинетки.

Две от фирмите, проявяващи интерес към предоставяне на услугата, имат готовност да я стартират веднага. Всяка от тях била готова да започне с между 200 и 300 е-тротинетки. Все още не е ясна цената на услугата, но неофициално се коментирало левче на минута. Вероятно обаче тя ще бъде намалена значително, тъй като фирмите тепърва ще си правят проучване, за да я определят.

Столичните общинари ще подготвят и предложения за законодателни промени, тъй като е-тротинетките отсъстват в сегашния регламент за движение по пътищата. В Австрия услугата се предоставяла от 2 г., но в края на миналата година правилата за е-тротинетките са уредени в закона, а в Германия такъв регламент бил приет преди месец.

Студенти, юпита и IT специалисти най-често използват возилото с малък елдвигател, но не липсват и служители от държавната администрация, както и общинари. Все повече хора се възползват от най-новата тенденция в градската мобилност.

“Не се потиш,

както с колелото Стигаш сравнително бързо на големи разстояния, вместо да се тъпчеш в градския транспорт. Бързо и лесно я сгъваш и влизаш в метрото, ако се наложи. И засега си интересен, защото още не е толкова масово”, изрежда предимствата на електрическата тротинетка мъж, с когото разговаряме, докато чака да премине на зелен светофар заедно с останалите пешеходци.

Електрическата тротинетка не се регистрира и Законът за движение по пътищата не я лови, освен ако не получи глоба като пешеходец. “За нас елтротинетката е като скейтборда или ролковите кънки”, казват служители на Пътна полиция. Инциденти с хора на електрически тротинетки са единични случаи, както и случаите на напрежение между тях и пешеходците.

“До миналото лято ходих на работа с колело. Велоалеите - там, където ги има, се превърнаха в паркинги, а шофьорите не ни пазят. Габаритите на колелото са по-големи, по-трудно се слаломира между пешеходци на тротоара. С електрическата тротинетка нямам такива проблеми. 

Стигам с 8

минути по-бавно

до работа,

но е далеч по-сигурно и приятно”, разказва IT специалист, който от няколко месеца не слиза от возилото и дори го ползва при посещение на нощни заведения. Компактните размери на тротинетката, когато е сгъната, позволява да бъде със собственика си навсякъде.

На пазара вече има достатъчно предлагане на електрически тротинетки. Масово обаче потребителите ги поръчват онлайн от страната и чужбина. Цената е от 500 лв. за най-елементарния модел с малък капацитет на батерията до над 3 хил. лв. за такива с по-голям размер на гумите и съответно на акумулатора. Зарежда се за 3 до 5 часа вкъщи, а електроенергията, необходима за това, струва стотинки.

Масовите модели

развиват

максимална

скорост 20 км/ч, което означава, че по цялата ул. “Граф Игнатиев” например тротинетката ще стигне по-бързо от началото на ул. “Алабин” до Борисовата градина.

Едно от ограниченията на моделите е пробегът, който може да се измине с едно зареждане. Той е от 20-25 км, след което трябва отново да се включи в мрежата. За сметка на това водачите не правят никакви физически усилия освен балансиране. Както и велосипедите, електрическите тротинетки имат предно и задно окачване, светлини за нощно каране, механични и електрически спирачки.

Теглото на устройството е 10-12 кг, колкото скъпа китара от качествено дърво например.

Според търговци обаче изборът на модел зависи от маршрута на движение. Ако се минават около 3 до 6 км в града, може да се купи и по-лек вариант на тротинетката - до 7 кг, което я прави още по-лека и удобна за пренасяне и комбинирано движение по маршрута с метро, автобус и дори автомобил. Повечето модели обаче не могат да се ползват от пълни хора - издържат до 100 кг. В този смисъл няма как да повозите и гаджето, както на рамката на колелото например.

“По малките модели са с по-малки гуми. По паветата например не е удобно да ги караш. Трябва гладка повърхност. Тези с по-големите гуми са по-проходими, но са и по-скъпи”, казва собственик на елтротинетка от Пловдив. Преди да купи своята, е ползвал такива под наем. Струва 40 лв. на ден ( с депозит от двойно повече), но за това получава карта на града, предпазни средства като каска и наколенки. Услугата е достъпна за хора над 16 г. при задължителна застраховка за деня и показване на лични документи. 

В Европа – таван на

скоростта и солени глоби

Сред аплаузи на природозащитници и ропот на шофьори, колоездачи и пешеходци от 15 юни Германия разреши електрическите тротинетки по градските улици. Но за любителите на този екологичен транспорт се въвеждат строги правила. Те трябва да са над 14 г. и да не фучат с над 20 км/ч. Могат да се движат по велоалеите и пътищата, но не и по тротоарите. Задължително е тротинетката да има светлини и звънец. Глобата за нарушителите е от 70 евро за липса на лиценз до 15 евро за каране в забранени зони или паралелно с друга тротинетка. Тези без застрахователен стикер ще се наказват с 40 евро.

Регулациите за е-скутерите в много държави от ЕС все още са в зоната на здрача. През 2016 г. Брюксел одобри ползването им по европейските улици, но

остави всяка

страна да

определя сама

правилата за

движението им

Оттогава в държави и градове по въпроса се водят горещи дебати, тъй като броят на инцидентите с тротинетки расте, те често предизвикват транспортен хаос и застрашават пешеходците.

Откакто Виена ги разреши миналия октомври, там над 200 души пострадаха. В Испания само за 2018 г. ранените са 272-ма, а 5-има починаха. В Париж, където кръстосват над 20 000 возила, от 2017 насам

са пострадали

над 700 души

Парижкото кметство забрани движението на захранваните с батерия превозни средства в пешеходните зони. Пускат ги в алеите за джогинг, но при скорост до 6 км/ч. Във велоалеите им отпускат до 20 км/ч, но искат книжка за управление на мотоциклет. Глобата за каране на тротоара е 125 евро, а за паркиране извън разрешените места – 35 евро.

В повечето държави допустимата максимална скорост е 20-25 км. Проблемът е, че тя е твърде висока за пешеходните и велоалеите и твърде ниска за повечето шосета. Някои вземат крути мерки – Барселона практически отряза тротинетките от центъра на града – не ги допуска на специалните алеи и глобява 100 евро за нерегистриранролер.

Холандия ги прогони от трасетата за колоездачи и ограничи издаването на разрешителни за ползването им. През май шведското транспортно министерство поиска моторизираните тротинетки да се забранят след поредната жертва – 27-годишен младеж.

Крути мерки се вземат и срещу фирмите за скутери под наем, които бързо се роят и вече действат в над 20 европейски града в 10 страни. Наскоро Мадрид заплаши да затвори тези без редовни документи, ако до 72 часа не се легализират. Париж обмисля да съкрати броя на операторите за наемане на е-ролери, които там са цели 12 - повече, отколкото в САЩ.

Лисабон пък

въведе глоба

от 300 евро

за онези компании за споделени тротинетки, които ги подреждат по тротоарите и други обществени места в центъра на града. Те трябва да поемат и разходите, които общинските служители са направили, за да отстранят возилата.

Великобритания единствена от големите държави в Европа още не е разрешила движението на електрически скутери. Те може да се карат само на частни терени, и то с разрешение на собственика.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

От неловка среща очи в очи с бившия си любовник, който едва не я прати в гроба, се спаси красавицата Симона Тодорова! Тя можеше да се появи вчера в Бургаския окръжен съд на разпоредителното заседание срещу душманина си Михаил Станчев, но не намери сили да го стори. Това не попречи на младата дама да поиска от някогашната си тръпка 70 бона

Славата на българския спорт обсъдиха насред улицата топжурналистът Крум Савов и бившият президент на "Левски" – София, Томас Лафчис, видяха топпапараците на "България Днес". Легендарният вратар от близкото минало и Савов кахърно дискутираха драмите в родния футбол и гръмотевичните падения на българските национали на зеления килим.

Дегизирана на шопинг. Така топпапараците на "България Днес" изловиха певицата, дизайнер и текстописец Ваня Щерева. Русата авторка си напазарува, без да бъде разпозната от фенове, в столичен магазин, тъй като се бе скрила зад шапка с козирка, дълъг черен панталон и бяла риза, закопчана почти до брадичката.