Ядрото на Земята изтича към мантията

https://www.24chasa.bg/novini/article/7555602 www.24chasa.bg
Снимка: Pixabay

Ядрото на Земята изтича към мантията. Причината за този процес остава загадка, но той тревожи учените.

Магнитното поле на Земята защитава и прави нашата планета обитаема, като спира високоенергийните частици идващи от космоса, включително от Слънцето. Източникът на това магнитно поле е ядрото в центъра на нашата планета, пишат в Theconversation Ханика Ризо, асистент в университета „Карлтън”, Дейвид Мърфи, преподавател по геонауки в Куинсландския технологичен университет и Денис Андро, професор в университета „Клермон” в Оверн.

Без магнитното поле космическата радиация би разрушила земната хидросфера и би превърнала Земята в място негодно за живот, допълва vesti.bg.

Групата изследователи публикува изследване, което разкрива, че през последните 2,5 милиарда години нагорещеното течно външно ядро на Земята изтича към по-горния слой на нашата планета, наречен мантия.

Учените са установили, че магмените скали на повърхността на Земята, образувани в този период, съдържат различно съотношение на комбинация от два изотопа на волфрама - волфрам-182 и волфрам-184.

Съдържанието на волфрам-182 в мантията е значително по-високо. И това е видимо в скалите, образувани на повърхността преди 4,3-2,7 млрд. години.

В по-нови скали обаче съотношението на волфрам-182 към волфрам-184 намалява.

Става въпрос за промяна в части на милион, а концентрацията на волфрам в скалите е десетки части на милиард. По-малко от пет лаборатории в света могат да направят този тип анализ.

Фактът, че промяната на съотношението на изотопите на волфрама е открита в скали, образувани от сравнително нови изригвания, показва, че течното ядро с температура от 5 000 градуса по Целзий е започнало да изтича в мантията. Това вероятно е станало преди около 2,5 милиарда години.

Изследователите обаче не са сигурни какво причинява изтичането. Според една от техните хипотези, това е може да е резултат от субдукцията – подпъхването на тектонските плочи една под друга, което вкарва кислород под земната кора. А увеличаването на концентрацията на кислород във външното ядро може да доведе до отделяне на волфрама и изтичането му в мантията.

Друга хипотеза предполага, че процесът на изтичане е причинен от постепенното втвърдяване на вътрешното ядро, което първоначално се е състояло изцяло от течен метал.

Остава неясно и дали изтичането на материя от външното ядро на планетата в мантията може да повлияе на функционирането на вътрешното ядро и в крайна сметка да окаже влияние върху магнитното поле на Земята.

Изследването дава насоки, които могат да се използват за проучване на взаимодействието между ядрото и мантията и промяната на вътрешната динамика на нашата планета, както и за разбиране на това как и кога е започнало да действа магнитното поле на Земята.

В Гърция се премести Лора Крумова. Бившата водеща на "Комбина" реши да избяга от родината за неопределен период. Журналистката и цялото й семейство вече живеят на остров Лемнос. През 2018-а Лора излезе в майчинство, за да се грижи за дъщеричката си Мина и повече не си намери ново място в тв ефира.

Труп на бебе делфинче изплува на централния плаж във Варна. Мъртвото животно е забелязана вчера рано сутринта. След сигнал от разтревожени хора екоинспекцията в морската столица ще направи проверка по случая. Служители ще свалят биометрични данни на бозайника, за да установят причината за смъртта. 38 са загиналите китоподобни по нашето Черноморие