Тестват в България коли без шофьор

https://www.24chasa.bg/novini/article/7564010 www.24chasa.bg
“Нова държавна стратегия за развитието на автомобилостроенето у нас подготвят автомобилният клъстер и правителството. СНИМКА: снимка: Правителствена Пресслужба

 Страната ни имала перфектни условия за новия бизнес

Държавата и “Автомобилен клъстер България” ще изграждат тестово трасе за автономни автомобили (движат се без пряко управление от шофьор - бел.ред.) и 5G мрежа. Това каза президентът на България (2012-2017) Росен Плевнелиев след среща на автомобилните производители и правителството в Министерския съвет.

Обмисля се трасето да бъде в базата на летище Доброславци, което е собственост на НСО. В момента то не се използва за нищо , освен това е много близо до столицата, до летище София, както и до Техническия университет, разказа за “24 часа” изпълнителният директор на клъстера Любомир Станиславов.

Според него България има всички предпоставки

да се превърне в

една от водещите

държави

в сферата на автономните автомобили. В момента няколко компании работят активно в развитието им, без да имат подкрепата на държавата, като например “Сенсата” и “Бош”.

“На “Бош” вече са им възложили да разработват в България системи, които следят водача и пътника в автомобила и съобразно тяхното състояние могат да вземат решение самостоятелно. Например ако на водача му прилошее и изгуби управление, колата поема контрола, продължава да се движи сама, намира най-близкото място да паркира, свързва се с тел. 112 и вика Бърза помощ. В момента предстои в някои от автомобилите да се въведе тази система, а в ЕК се обсъжда да е задължителна и за всички нови. Представете си, че всичко това ще се управлява от София. Тоест тези автомобили ще комуникират през интернет нонстоп и тук ще има център, който ще следи какво се случва, ако някъде се получи такава ситуация”, обясни Станиславов.

Според него България има перфектните условия за създаването и поддръжката на софтуера, нужен за антономните автомобили.

Той обяснява, че тези коли

не могат да се

движат без

постоянна връзка

с 5G мрежа

освен в някои кратки участъци, например когато минават през планина. Това се отнася особено за коли от най-високите нива - 4 и 5, които се очаква да се появят след 5-10 години. Те ще са напълно самостоятелни и дори няма да имат волан и педали. В момента се движат коли от трето ниво.

Затова и тестовото трасе изисква изграждането на 5G мрежа. Големите автомобилни компании дори обмислят създаването на собствена мобилна мрежа в Европа, която да не се използва за разговори, а само за обмен на данни, за да се предпазят от хакерски атаки.

За първи път 5G лаборатория ще бъде изградена и в “София Тех парк”, обяви Плевнелиев, който е председател на управителния съвет на автомобилния клъстер. Тя ще се използва от компании, които тестват разработките си за софтуер или хардуер. Лабораторията ще бъде интегрирана и към центъра за европейския суперкомпютър, който ще дойде в България и също ще бъде позициониран в “София Тех парк”.

Наскоро министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че магистралата, която ще свързва Гърция, България и Сърбия, също

пилотно ще бъде

използвана

за тестове

на автономни коли. По нея трябвало да се изгради инфраструктура. Амбицията е това да се случи до 2025 г.

Ние трябва да имаме инфраструктурата, автомобилите и да започнат тестовете, подчерта Желязков и добави, че след 2020 г. ще имаме възможност да получаваме европейско финансиране за увеличаване мащаба на такива проекти.

“Унгария прави точно това - избира участък от магистрала и там прави тестове, слагат се 5G клетки”, обясни Станиславов. По думите му на няколко места в Европа в момента се изграждат тестови трасета, но все още нито едно не е готово, тъй като трябва да се проиграят всякакви ситуации - движение в населени места, при лоши метеорологични условия и други.

Ако у нас се направи такова трасе, това

ще привлече

още компании

с научноизследователски и развойни дейности. “Ако преди 5 години по-малко от 1000 човека са се занимавали в тази индустрия, сега са вече 3 хил. инженери, не е изключено след 2-3 години да станат 7-8 хил.”, смята Станиславов.

Всички тези проекти са част от новата стратегия за развитието на автомобилостроенето в България, която ще е готова до 2 месеца, обясни Плевнелиев. Тя ще предоставя повече държавна помощ и подкрепа от еврофондовете, като целта е да се удвоят броят на компаниите и заетите в автомобилния сектор.

От 2012 г., когато клъстерът е създаден, до сега фирмите в бранша са се увеличили от 30 на 230, оборотът - от 2 млрд. на над 10 млрд. лв., а броят на работещите - от 9 хил. на 60 хил.

Новата стратегия ще предлага и допълнителни стимули от правителството и за първостепенните доставчици на автомобили.

Предвидена е и

образователна

инициатива,

която да помогне на техникумите с дуално обучение да си партнират с технически университети от Европа.

Обмислят се и законодателни промени, каза Любомир Станимиров. Предвиждат се два или три пъти по-бързи процедури за индустриална зона, както и за създаването на нови. В следващите години трябва да се отделят по няколко милиарда годишно в сферата на научната дейност, уточни вицепремиерът Томислав Дончев след срещата в Министерския съвет.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Пребитият служител на "Левски" Цветан Вълчев е получавал заплахи отдавна, научи "България Днес". Те са били отправени от определена фенска групировка заради работата му в клуба. Първите подобни атаки към него са отпреди повече от година и половина, когато собственик беше Спас Русев. В основата са продажбата на рекламни продукти на "Левски".

С присъда заради неизпълнен договор се е уредила фирма на героя от ъндърграунда Димитър Вучев-Демби, показа проверка на "България Днес". С решение на Пловдивския районен съд Демби се задължава да изплати принудително 5398,09 лева главница заедно с натрупаните лихви и съдебни разноски за още над хиляда лева на местно транспортно дружество.

Ексхумация на тялото на легендарния банков обирждия Джон Дилинджър ще бъде направена през септември. Трупът му ще бъде изровен, за да се установи неговата самоличност. Гангстерът е направен на решето през 1934 г., след като влюбената в него българка Анна Акълиева го предава. До ден днешен се носят легенди за истината около смъртта му.