Консорциум от французи и германци взема летище София за 35 г. (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7564055 www.24chasa.bg

Неуспелите могат да обжалват в

10-дневен срок решението за победител

Консорциум “Соф Кънект”, където водеща е френската компания “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс” в партньорство с оператора на летище Мюнхен - “Флугхафен Мюнхен”, е определен за концесионер на летище София за 35 години след окончателната оценка на офертите.

Това съобщи в сряда министърът на транспорта Росен Желязков. Той е приел протокола на комисията, която оценяваше финансовите и техническите предложения на петимата участници в продължение на 90 дни, както и проекта за решение кой да е победител в процедурата. В сряда Желязков решил да одобри класирането, което предлага комисията.

Консорциум “Соф Кънект” оферира годишно концесионно възнаграждение за държавата от 32% от приходите. За 35 г. това са близо 858,9 млн. евро. Вложенията за срока на концесията са 608 млн. евро.

Летището в

Мюнхен е

второто по

натовареност

в Германия

по брой обслужени пътници след Франкфурт и седмото в Европа.

Определеният за победител консорциум е оценен с 86,12 точки. Техническото предложение е разделено на фази. Първата, която е до 2022 г., предвижда през софийското летище да минават 8,8 млн. пътници. През това време ще бъде обновен терминал 1, ще се разширят зоните за проверка и паспортен контрол. На терминал 2 ще бъде оформен коридор, за да се разделят пристигащите и заминаващите пътници.

Планира се и ремонт на съществуващите зони, ще има нови стоянки за самолети и нов паркинг.

Във втората фаза консорциумът планира 12,3 млн. пътници до 2030 г. Тогава ще се изгражда терминал 3, който ще замени терминал 1. Ще се правят още 11 стоянки за самолети, като до 7 от тях пътниците ще преминават пеша от сградата до самолета. Мост ще свързва директно зоната за пристигане на паркинга със зоната за чекиране на терминал 3.

Третата фаза предвижда 14,5 млн. пътници годишно до 2035 г. Ще се разширява терминал 3, ще има още 10 стоянки. Предвижда се нов карго терминал на мястото на терминал 1.

Четвъртата фаза е за 18-19 млн. пътници до 2043 г., ново разширение на терминал 3, още 9 стоянки и нов покрит паркинг.

Прогнозира се ръст на пътниците от 6,9 млн. на 23,3 млн. до края на концесията. В търговската дейност се предвижда сегментиране на клиентите, още площи и заведения за хранене, дигитални онлайн услуги. Обновяването и новото строителство ще бъдат изпълнявани от австрийската “Щрабаг”, която построи терминал 2.

На второ място е класиран консорциумът, в който са “Еърпортс Де Пари” (Group ADP) и турската “ТАВ хавалиманларъ холдинг”. При отварянето на офертите стана ясно, че те

предлагат

годишно

възнаграждение

от 42,8%

от приходите. За 35 г. това прави над 1,148 млрд. евро. Обявените инвестиции са 903 млн. евро. Като финансова част те се очертаваха като фаворити, но явно са натежали и предложенията в техническите оферти при крайното класиране. Комисията е оценила общо финансовото предложение и техническата оферта с 80,31 точки.

“Фрапорт

България” е

на трето място

с 80,19 точки. Компанията предложи годишно концесионно възнаграждение от 27,39%, което прави 735 млн. евро за 35 г. Оферираните вложения за 35 г. са 615 млн. евро.

Четвърти е консорциумът “Витоша”, в който са “Манчестър еърпорт” и британското дружество на китайската “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”, който има 78,45 точки.

Финансовото им предложение е концесионно възнаграждение 26,01% от приходите. Това прави за 35 г. над 698 млн. евро. Инвестициите в офертата са малко над 1 млрд. лв.

Пети е “ССБ София еърпорт Джей Ви” с летищен оператор “Копенхаген еърпортс”. Консорциумът е оценен с 66,15 точки. Водеща в него е швейцарската инфраструктурна компания “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и партньори “Копенхаген еърпортс” и турската “ЕРГ Интернешънъл”.

Желязков заяви, че всички кандидати са със силни оферти, които осигуряват развитието на летище София.

Припомни още, че 55% тежест има финансовото предложение, т.е. парите, които ще влизат в държавата от концесионното възнаграждение, а 45% има техническата оферта.

Три консорциума са получили максималните 100 точки на техническите си предложения. Това са “Соф Кънект”, “Фрапорт България” и “Витоша”, обяви Желязков.

Техническата

част е била

съществена

при определяне на крайния размер на точките, с които се определя класирането на кандидатите. При оценката на отделните компоненти в техническото предложение комисията е взела предвид изпълнимостта, достоверността и устойчивостта на предлагания модел за развитие, каза министърът. Компонентите са общ план за развитие на летището, бизнес и финансов план, стратегия и предвиждания за срока на концесията - за трафик, авиокомпании, пътници.

Желязков заяви, че договорът може да бъде сключен след 15 дни, като се брои от днес, ако няма обжалване. То може да се направи в 10-дневен срок и е двуинстанционно - пред КЗК и ВАС. Съдът трябва да се произнесе в едномесечен срок от постъпване на решението на КЗК. Дори да има оспорване на решението, процедурата ще се развие в кратки обозрими срокове, заяви министърът.

Няколко часа след като министърът обяви класирането, от Groupe ADP съобщиха, че обмислят да обжалват решението пред българските правозащитни органи, “тъй като някои елементи от оценяването, касаещи техническите предложения, изглеждат твърде спорни и предизвикват въпроси”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Софиянец стигна до крайност като постави камери за видеонаблюдение на балкона си в желанието си да опази ценната зимнина от посегателствата на недоброжелатели. Снимка:

В пласьор на комунистически календари за идващата 2020 г. се е превърнал подземният бос Димитър Вучев-Демби, показа проверка на "България Днес". Календарът, който Демби предлага, е дело на Българската комунистическа партия, която заедно с още няколко подобни организации се бори за честта да бъде единствен представител на автентичната лява идея у

Скоро няма да има нужда от тях на терена, всичко ще се решава пред екрана Системата за видеоасистент арбитри (ВАР) е вредна за футбола! Такова мнение изрази един от най-успешните български съдии Атанас Узунов. В последните дни се води дискусия на най-високо държавно ниво дали системата трябва да бъде въведена в българския футбол.