Микеланджело, Леонардо, Караваджо, Рафаело блясват рано с таланта си
Малко след като навършват 20 години, много от талантите на Ренесанса не само че творят усилено с четки и длето, а и създават творби, които се превръщат в шедьоври за всички времена.
Как става така, че на 20 години някои още не знаят какво искат да правят в живота, а други надскачат времето си?
Микеланджело Буонароти е едва
на 22 г.,
когато почва
да извайва
“Пиета”
– мраморната
скулптура, смятана за най-големия шедьовър на всички времена. Когато идва в Рим през 1496 г., тосканският артист се сближава особено много с банкера Якопо Гали. Именно той става нещо като посредник и гарант за най-различни поръчки, които художникът получава от група кардинали.
Най-известната е тази за мраморната статуя “Пиета”, която му поръчва френският кардинал Жан Билер – той е посланикът на Шарл VIII при папа Александър VI. Тя е предназначена първоначално за капелата “Света Петронила”, където кардиналът по-късно е погребан.
През 1497 г. Микеланджело получава като аванс за поръчката една трета от 500-те дуката, които е договорил, след което се заема за работа. Възсяда един кон и се отправя към Карара, за да си избере подходящ къс мрамор. Договорът му обаче е подписан едва през 1498 г., като условието е статуята да бъде готова до година. Тя наистина е готова тогава и предизвиква веднага възхита у всички, които я виждат. Младежът
Микеланджело
обаче я
подписва
по-късно,
и то само защото чува как двама мъже, говорещи помежду си, я приписват на скулптора Кристофоро Солари. Малко преди 1517 г. скулптурата е преместена в базиликата “Свети Петър”.
Какво прави на 20 години геният Леонардо да Винчи? Според историците през този период той сътворява картината си “Пейзаж с река”, която подписва през 1473 г., или 21-годишен. Днес творбата, изобразяваща река Арно от птичи поглед, се намира във флорентинската галерия “Уфици”. Вниманието на художника към автентичното отражение на природата се превръща в постоянна черта на творчеството му. Оттам следват и други творби, които говорят категорично, че
Леонардо
превъзхожда
учителя си
Верокио,
в чието ателие се учи на занаят. Затова и Верокио решава да се посвети на скулптурата.
За творение на Леонардо да Винчи още когато е 17-годишен се смята и картината “Мадона Дрейфус” (известна като “Мадоната с детето и нара”). Това е първата творба, подписана от юношата Леонардо. През 1475 г. Лоренцо ди Креди прави копие на загубената картина на Леонардо - днес тя се намира в Националната галерия на Вашингтон. На 21 г. Леонардо рисува “Мадоната с карамфила” (1473). Въпреки че съществува полемика за бащинството на Леонардо над “Благовещение” - картината, която излиза от ателието на Верокио, в крайна сметка експертите стигат до извода, че тя е нарисувана именно от ръката на 20-годишния Леонардо.
На 22 г. Леонардо сътворява и “Портрет на жена” – тя се идентифицира с Джиневра де Бенчи, дъщерята на известен флорентински търговец. Това означава, че
още 20-годишен
Леонардо вече
получава поръчки
от богатата флорентинска буржоазия.
И друг ренесансов майстор на четката – Рафаело Санцио, прави художествения си прощъпалник още в юношеска възраст. Рафело губи баща си, от когото се учи на занаят, още на 11 години. Това действа като катализатор на израстването му. Рафаело отива да се учи при Перуджино. Смята се, че първата творба, за която може да се каже, че е негова, е “Мадоната с детето” – тогава той е едва 15-годишен. Тя е под формата на фреска в стаята в Урбино, в която се смята, че е роден самият Рафаело.
На 16-17 години
Рафаело рисува
серия от важни
картини с
религиозни
сюжети
- славата му се разнася из цяла Умбрия, което го превръща и в един от най-търсените художници там.
Караваджо също смайва с художествения си гений още от съвсем млад. Микеланджело Меризи, както е истинското име на твореца, оставя на 21 години Милано и отива в Рим. Така започва периодът, от който излизат едни от най-големите шедьоври на художника. Картината “Момче с кошница с плодове”, която рисува 21-годишен, е пример за това – тя може да се види днес в римската галерия “Боргезе”.