Звезда, изхвърлена от центъра на галактиката, се движи с 1700 км в секунда (Видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7587479 www.24chasa.bg
Кадър: Youtube/RealFacts

Астрономи от университета Маккуори в Сидни откриха нова звезда от главната последователност или звезда джудже, която се движи с чудовищната скорост от 1700 километра в секунда и се отдалечава от центъра на Млечния път, съобщи Сайънс алърт.

Учените са уверени, че звездата S5-HVS1 е била изхвърлена от центъра на галактиката в резултат на взаимодействие със свръхмасивната черна дупка Стрелец А. По мнението им, звездата е на 500 милиона години, а продължителността на живота й е 1 милиард години. Тя е от спектрален клас А, т.е. е с бял цвят. Масата й е 2,35 пъти по-голяма от слънчевата, предава БТА.

Статистическите данни сочат, че бързодвижещите се или свръхскоростни звезди от главната последователност са много редки. Те са от спектралните класове О и В, а продължителността на живота им е няколко десетки милиона години. По-често се срещат бързодвижещи се неутронни звезди, които остават след експлозия на свръхнова. Например неутронната звезда RX J0822-4300 се движи със скорост над 1500 километра в секунда. През 2018 г. бяха открити свръхскоростни бели джуджета, които за една секунда изминават 2200 километра.

В случая с неутронните звезди и белите джуджета високата скорост е в резултат на асиметричен взрив, при който звездата се превръща в свръхнова тип II или тип Ia. Звездите от главната последователност обаче придобиват енергия, докато се намират в система, включваща три тела и черна дупка. Местоположението и скоростта на звездата S5-HVS1, която е на 29 хиляди светлинни години от Земята, навеждат на мисълта, че е била изхвърлена от центъра на Млечния път преди около 4,8 милиона години.

Освен това в системата от три тела вероятно има звезда, която кръжи около S5-HVS1 с период 3-40 дни, а масата й е по-малка от слънчевата. Подобни двойни звезди вероятно са много редки и се появяват в центъра на Млечния път при акреция на вещество от черната дупка.

Мотивът на Викторио Александров да убие половинката си Дарина Министерска и бебето им Никол се крие в чатове във фейсбук. Това твърди подсъдимият за двойното убийство, стана ясно от искане на защитата му. Вчера в Софийския градски съд започна процесът срещу бившия сотаджия за разстрела на приятелката му и едногодишната им дъщеричка

Български бизнесмен финансира австрийски евродепутат да си купи втори мандат и се жали пред медии, че не си получава парите обратно. Скандалът гръмна в Австрия, след като местният „Дер Щандарт“ публикува твърденията на сънародника ни, че евродепутатката Барбара Капел му дължи 55 бона. Името на българина не се разкрива

Въздухът в София е реално опасен за човешкото здраве. Тази позиция публикува Европейската агенция по околна среда към Европейската комисия. Според нея въздухът в София е с най-високо замърсяване и е реално опасен за човешкото здраве. По данни на агенцията пикът на смога е бил в неделя срещу понеделник, но и в момента има опасни частици във въздуха.