С. Арнаудова: TollPass.bg ще ползва над 150 сървъра за обработка на данни за тол такси

https://www.24chasa.bg/novini/article/7594821 www.24chasa.bg

Станислава Арнаудова заема длъжността Изпълнителен директор и е мажоритарен собственик в Интелигентни трафик системи АД - Национален доставчик на услуги и основен партньор на Агенция „Пътна инфраструктура“ за предоставяне на услуги за електронно таксуване на пътни такси.

Своя бизнес опит започва още през 1996 година, когато създава компания за дистрибуция на мобилни телефони и услуги под бранда 2be. Веригата се развива успешно и се налага като лидер на пазара и достига над 200 магазина и 1100 служителя. През 2009 година компанията е успешно продадена на един от българските мобилни оператори. От 2012 до 2018 година Станислава Арнаудова развива и подготвя компанията Интелигентни трафик системи АД за старта на проекта по продажба на електронни винетки и втора фаза тол на българската електронна система за отчитане и таксуване на пътни такси.

- Тол системата е една от горещите теми това лято. Разкажете ни за процеса по въвеждане на услугата, който „Интелигентни трафик системи“ в момента извършва.

„Интелигентни трафик системи“ АД е първата компания, която реално изпълни изискванията на българските държавни институции по отношение на продажбата на електронни пътни такси. Бяхме вписани в регистъра на националните доставчици на услуги, след което подписахме договор с АПИ, и той влезе в сила едва след като постигнахме успешна оперативна съвместимост със системата на АПИ. Съобразихме се изцяло със спецификациите и изискванията на държавата. Това е пътят, който изминахме, за да функционираме първи като партньор на АПИ и национален доставчик на услуги за продажба на електронни винетки. В момента работим по подготовката от наша страна във връзка с доказването на оперативна съвместимост в частта таксуване на база изминато разстояние – тол.

Представянето на сложните технологични процеси, касаещи тол таксуването, като нещо елементарно създава погрешни представи в българската общественост. Всъщност това са иновативни софтуерни решения, които изискват значителни инвестиции, подготвен и висококвалифициран екип, време и работа за създаването и интеграцията им.

- Толкова сложни ли са наистина тези системи и уеб платформи?

Много са сложни, първо защото ние държим на качеството, удобството за клиентите и на напоследък горещата тема за сигурността им. Сложността им е на нивото на банковия софтуер и ние преди пускането им правим стрес тестове с най-висока степен на защита на данните. Резултатите от тези пенeтрейшън тестове гарантират, че нашите системи осигуряват защита на данните и непрекъсваемост на услугата.

По темата за сигурността – имаше и твърдения, изпратени до медиите, че ние разполагаме с данните от банковите карти на гражданите, че плащанията минават през ИТС, че това е заплаха за банковата информация на нашите клиенти и дори за националната сигурност, като се правеха спекулативни аналогии с изтеклите данни от НАП и др. подобни неверни манипулативни вариации по темата. Истината е, че банковите плащания минават през Борика и банковите детайли като сметки и номера се съхраняват от Борика, а не от ИТС. Дадох този пример, защото той е показателен за тази опасна тенденция да се говори опростено, невярно и умишлено да се създава недоверие, паника и напрежение в обществото по отношение на тол системата.

На второ място, сложността на нашите системи е свързана с факта, че България изгражда тол система от най-съвременен тип, която е иновативна и за европейските държави. Тя е базирана на GNSS технология и е напълно автоматична, от т.нар.free flow тип, при който няма тол-станции, бариери или каса за плащане, а автомобилите не е необходимо да спират, за да заплатят таксите.

„Интелигентни трафик системи” АД като национален доставчик на услуги за електронно таксуване на пътни такси разработва иновативна автоматична система за отчитане на тол-такси за камиони и автобуси над 3,5 тона. TollPass.bg e втората фаза на нашия проект, след пускането в продажба на електронните винетки през януари 2019 г.

- Вероятно е трудно подобна техническа тематика да бъде обяснена, но все пак кажете какво представлява проекта за електронно заплащане на тол такси от тежкотоварните превозвачи, върху който работи сега екипът на „Интелигентни трафик системи”?

Проектът е огромен и в неговата разработка участват над 100 висококвалифицирани специалисти от България, Австрия, Германия, Франция, Полша и Великобритания и още над 10 различни, софтуерни доставчика с техните вътрешни специалисти.

В това число не влизат специалистите на партньорите на ИТС, големите търговски вериги, които също интегрират и имплементират системата в своите собствени платформи - всеки със собствените си специалисти и специфични системи. Съвместно с тях предлагаме на потребителите над 7000 точки за продажба на електронни винетки.

Създаването на партньорска мрежа с такъв мащаб е един дълъг и отговорен процес сам по себе си. Добре звучат изказвания като това, че всяка бензиностанция може да продава винетки и тол такси, но на практика далеч не е толкова лесно това да се случи.

„Интелигентни трафик системи” АД има договори за партньорство с 15 компании за продажбата на електронни винетки и тол такси. Наши партньори станаха утвърдени компании с доказан капацитет и висок стандарт на обслужване на клиентите.

Тези екипи и стотици хора от различни компании трябва да работят в синхрон, за да постигнат общата цел. Всеки един от доставчиците има свои договори, условия, особености и ИТС управлява и координира всички дейности. Работим седем дни в седмицата вече цяла година, за да постигнем добър резултат. Това не е работа, започнала вчера, а едногодишен труд.

Нашите продукти изискват значителни по размер финансови инвестиции не само за разработването и интегрирането, но и за поддръжката им. Като илюстрация ще спомена, че само софтуерната платформа за продажба на винетки използва близо 40 сървъра, а цялостната система за тол такси ще използва над 150 сървъра.

Необходимата процесорна мощ е над 720 vCPU, с общо над 2100 GB RAM и дисково пространство над 26600 GB. Споменавам тези технически детайли, защото специалистите ще разберат наистина какво означава това и каква инвестиция се изисква в поддръжката на този работещ 24/7 ресурс.

- До какъв етап сте стигнали в работата си върху електронната система за събиране на пътни такси?

Минали сме на денонощен режим на работа. Ако трябва да опростя тематиката – интегрираме много и сложни системи. За да бъдем по-конкретни, системата интегрира множество различни софтуери от различен тип. Ще дам пример:

• Система за пътно таксуване;

• Система за маршрутизация и картово позиционираме, тъй нареченият mapmatcher;

• ERP система, управляваща логистиката, финансите и отчетността, както и осигуряваща оперативните справки;

• BI система, използвана за бизнес анализи и общ мониторинг на системите и тяхната непрекъсната работоспособност;

• Уеб платформа за продажба на електронни винетки (Vinetki.bg);

Тол платформа за пътни такси за тежкотоварни автомобили (TollPass.bg);

• Интеграционна платформа за връзка с партньори чрез уеб услуги;

• Система за управление на задачи (т.нар. тикетинг система);

• Софтуер за управление на кол центъра и интеграция със системата за управление на задачи.

Това са над 200 бизнес процеса, които трябва да работят в синхрон. Много малка част от нашата дейност е видима за потребителите, при използването на сайтовете ни TollPass.bg и Vinetki.bg. Но те са резултатът и видимата част от една много по-сложна дейност.

Уеб платформите ни са лесни за използване от потребителите. Усъвършенстваме ги непрекъснато, така например уеб платформата ни Vinetki.bg вече работи на осем езика – освен на български, също така и на английски, турски, гръцки, румънски, сръбски, руски и немски език.

- Какво прави ИТС за бъдещето безпроблемно заплащане на тол таксите от шофьорите?

В момента работим усилено и в тази насока – обслужването на високо ниво на потребителите. Физическите ни точки за продажба ще възлизат на над 7000, в допълнение разработваме и портал за самообслужване.

Чрез него всеки ще може да закупува еднократни маршрутни карти, да заяви и получи бордово устройство или тракер за автоматичен толинг (при това сме предвидили това да става удобно и абсолютно електронно, дори без нужда от разпечатване на хартия), да добавя, премахва и управлява своите превозни средства, да преглежда своите сметки и изтегля съответните фактури, да заплаща своите тол такси по всички възможни съвременни начини (по банков път, чрез директен дебит, с всички кредитни и дебитни карти, на каса в брой, с карти за гориво).

Изграждаме и кол център, който ще работи 24 часа в денонощието, всеки ден. На големите потребители и професионални превозвачи ще предлагаме обслужване на място чрез персонални мениджъри.

- Кое е най-голямото предизвикателство пред Вас през следващите месеци?

Безспорно най-голямото предизвикателство е въвеждането на тол системата, за което работим в изпълнение на договора си с АПИ. Но не по-малко значение за ИТС има и разбирането, доверието и подкрепата от обществото не само конкретно към нашата компания, а по-скоро към въвеждането на българската тол система като едно модерно технологично решение в полза на обществото.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Видимо угрижена, Деси Банова обядва със своя близка приятелка, видяха зорките папараци на "България Днес". За неангажиращата среща бившата синоптичка залага на дантелена черна рокля, която синхронизира идеално с дългите й руси коси. Впечатление прави червеният конец против уроки, който Деси е вързала на лявата си ръка.

Актьорът Тончо Токмакчиев е баш дядо, видяха топпапараците на "България Днес". Дъщерята на комика Таня, която живее със семейството си в Испания, се е прибрала за малко в България. По този повод щастливият кукувец гордо разходи 11-месечния си внук в столицата. Компания му правеха жена му и дъщеря му,

Проблеми с киберсигурността и хакерските атаки изпитва Светия Синод, установи проверка на "България Днес". В момента един от официалните сайтове на митрополитите рекламира епилация на краката на китайски език, а друг предлага почивка в Румъния на английски. От своя страна ръководството на Софийската епархия предупреди за измами свързани с