Пилотът герой спаси 233-ма, като не спази инструкциите (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7610099 www.24chasa.bg
Снимки: Ройтерс и "Уралские авиалинии"

“Еърбъс” изисква при такава ситуация колесниците да бъдат спуснати, но Дамир Юсупов решава да не го прави

На 15 август рано сутринта пилотът Дамир Юсупов и помощникът му Георгий Мурзин приземиха “Еърбъс A321” на “Уралские авиалинии” в царевична нива секунди след излитането от московското летище “Жуковски” към Симферопол.

Всичките 226 пътници и 7-членният екипаж оцеляха, като медиите сравняват случката с “Чудото на Хъдзън” от 2009 г. Тогава американецът Чесли Саленбъргър приводни пътнически самолет в реката край Ню Йорк.

На руските

пилоти обаче им

е било по-трудно,

отбелязват специалистите, защото тяхната машина е летяла по-ниско и са имали по-малко време за реакция.

Причината за аварията е ято чайки, като птици попадат и в двата двигателя. Левият отказва напълно, а десният работи още малко с прекъсвания. Съвременните самолети могат да летят без двигатели, като планират известно време. Пилотите трябва да поддържат т.нар. оптимална скорост (Green Dot Speed) и точния ъгъл на снижаване.

Задачата става по-сложна, ако, както е в случая, двигателите откажат на ниска скорост и неголяма височина. Според спецификацията на самолетите от семейството А320 (319, 321) машината може да планира около 4 км, като се снижи с около 300 м.

Самолетът на Саленбъргър се сблъскал с птиците на 930 м над земята и въпреки това не е имал възможност да се върне на летището. Еърбъсът на Юсупов губи мощност само на 128 м височина според специализирания сайт Flightradar24, затова пилотите имат по-малко време за реакция. Те не могат да прекратят излитането, защото още в края на пистата са набрали т. нар. скорост за вземане на решение. Оттам нататък Юсупов и Мурзин действат според инструкциите на “Еърбъс” с едно изключение. Най-вероятно именно то е спасило живота на пътниците и екипажа.

Според споменатите инструкции, приети през 2018 г., когато откажат и двата двигателя, а самолетът не може да стигне до най-близкото летище, пилотът трябва да направи следното:

- Да се опита да включи отново двата двигателя, ако има време;

- Да включи аварийната силова установка, т. нар. “вятърен” двигател, който се задвижва от потока насрещен въздух;

- Да поддържа нужната скорост (Green Dot Speed) и ъгъл на снижаване. Те се различават според модела самолет и момента на полета;

- Да избере място за приземяване - равно поле или водна повърхност;

- При кацане на летището (или при аварийно приземяване) скоростта трябва да е 150 възела (277 км/ч). Ако самолетът се приземява на твърда повърхност, колесниците трябва да бъдат спуснати, а закрилките да са в положение за кацане. Самолетът трябва да се снижава с 8,8 м/сек, а преди самото кацане скоростта да падне двойно;

- Преди самолетът да докосне земята, да го разхерметизира с натискане на специално копче;

- След като самолетът докосне земята, да включи всички пожарогасителни системи и ръчно да активира спирачките.

По всичко изглежда, екипажът на еърбъса на “Уралские авиалинии” е изпълнил точно всички инструкции с изключение на една. Юсупов не пуска колесниците, като

копира

инструкцията

за приводняване

След благополучния край той коментира: “Реших, че така ще е по-безопасно.” Специалисти смятат, че е напълно прав - те са конструирани така, че при голям натиск може да се счупят и парчета от тях да пробият резервоарите, което да доведе до взрив. Именно това стана при катастрофата на Superjet 100 на “Шереметиево” през май.

Освен това пилотът поясни, че е огледал отгоре терена, който му се видял не съвсем равен. Така при спуснати колесници самолетът би могъл да заоре с нос в земята и дори да се преобърне, което е много по-рисково за пътниците.

“Не се чувствам герой. Просто аз и колегите си свършихме работата, направихме това, за което са ни обучавали. Сега ще почивам малко, но със сигурност отново ще летя. Това е моят живот”, каза Дамир Юсупов.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

От неловка среща очи в очи с бившия си любовник, който едва не я прати в гроба, се спаси красавицата Симона Тодорова! Тя можеше да се появи вчера в Бургаския окръжен съд на разпоредителното заседание срещу душманина си Михаил Станчев, но не намери сили да го стори. Това не попречи на младата дама да поиска от някогашната си тръпка 70 бона

Славата на българския спорт обсъдиха насред улицата топжурналистът Крум Савов и бившият президент на "Левски" – София, Томас Лафчис, видяха топпапараците на "България Днес". Легендарният вратар от близкото минало и Савов кахърно дискутираха драмите в родния футбол и гръмотевичните падения на българските национали на зеления килим.

Дегизирана на шопинг. Така топпапараците на "България Днес" изловиха певицата, дизайнер и текстописец Ваня Щерева. Русата авторка си напазарува, без да бъде разпозната от фенове, в столичен магазин, тъй като се бе скрила зад шапка с козирка, дълъг черен панталон и бяла риза, закопчана почти до брадичката.