Учени: Открихме лечение срещу ХИВ

https://www.24chasa.bg/novini/article/7646787 www.24chasa.bg

Многонационален екип от учени твърди, че е открил клас съединения, които разграждат молекулите на вируса на ХИВ и ги правят неактивни.

Международен екип от изследователи от Финландия, Русия, Швейцария, Обединеното кралство и САЩ откриха механизъм, който деактивира молекулата на човешкия имунодефицитен вирус (ХИВ), се казва в прессъобщение на Южноуралския държавен университет (SUSU), предаде Риа Новости, цитирана от vesti.bg.

Според прессъобщението механизмът разкрива цял клас съединения, които могат да бъдат използвани за лечение на различни заболявания, включително рак и ХИВ.

"Значението на това откритие е, че едни и същи лекарства могат да се използват за различни видове заболявания", се казва в съобщението.

Проф. Олег Ракитин, един от учените от екипа, обяснява, че въпросните съединения улесняват отстраняването на цинковия атом от молекулата на вируса на ХИВ, което го прави неактивен.

"От самото начало считахме, че противораковият ефект на този клас лекарства е наш приоритет", каза Ракитин. "Но изведнъж се оказа, че тези съединения проявяват висока и селективна активност срещу вируса на имунодефицита."

Учените подчертават, че този ефект е открит за първи път и че изследванията ще продължат, за да определят какви други заболявания от подобен характер могат да бъдат лекувани.

ХИВ вирусът улеснява прогресиращата недостатъчност на имунната система на човека, позволявайки на други заболявания да процъфтяват в заразеното тяло. Средната продължителност на живота на заразен човек се изчислява на 9 до 11 години, сочат данните на UNAIDS. Според агенцията в момента 37,9 милиона души живеят с ХИВ, като 1,7 милиона са новозаразени през 2018 г. Новите инфекции намаляват от 1998 г., а смъртността, свързана със СПИН, намалява от 2004 г. UNAIDS се стреми да изкорени болестта изцяло до 2030 г.

Звездата на "Реал" (Мадрид) Карим Бензема иска разрешение да играе за друг национален отбор, след като не попада в този на Франция. Нападателят е в изгнание от представителния тим след скандала с изнудването на Матийо Валбуена. Въпреки многобройните призиви да бъде върнат при "петлите", президентът на Френската футболна федерация Ноел Льо Грае