Граждани предлагат изравняване на тол таксите за железницата и пътищата

https://www.24chasa.bg/novini/article/7650958 www.24chasa.bg
СНИМКА: Архив

От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт изпратиха становище по проекта за изменение и допълнение на Методиката за изчисляване на жп инфраструктурните такси у нас. Гражданите настояват за изравняване на „тол таксите“ за железницата и за пътната инфраструктура, тъй като в настоящия момент, те са в пъти по-високи за железницата, без да има реално основание за това.

От инициативата са пресметнали колко би струвал преносът на вагон с въглища от мини „Бобов дол“ до ТЕЦ Бобов дол според сегашното състояние и очакваното в бъдеще за тол системата. Оказва се, че таксата за жп вагон в общия случай ще продължи да е поне 2 пъти по-висока, като тук не се взима пред вид консумираната и таксувана ел. енергия. За разстояние от 16 км „тол“ таксата за 1 вагон ще бъде 15,64 лв., докато за 1 камион от 2020 г. – едва 4,16 лв. Когато цената се приравни към 1 тон тегло (защото един вагон събира повече от един камион), това означа 21 стотинки/тон такса за железницата, срещу 10 стотинки/тон за автотранспорта. Това според гражданите дава и обяснение – защо предпочитаният транспорт за превоз на въглища са камионите, които разрушават местната пътна инфраструктура. От друга страна това е изключително несправедливо, тъй като железницата носи по-малко външни разходи за обществото (замърсяване, катастрофи и др.), заявяват от инициативата.

„Настояваме Агенция пътна инфраструктура да бъде преобразувана в Държавно предприятие Пътна инфраструктура, така че да има пълна равнопоставеност. Настояваме чисто институционално, тя да бъде прехвърлена в МТИТС с оглед на това, всички транспортни инфраструктури да имат обща координация и да работят в синхрон. В момента, в МТИТС са инфраструктурите на водния и на въздушния транспорт, както и на железопътния транспорт, но не и пътната инфраструктура, което показва привилигированото и дезинтегрирано състояние на държавната политика към пътната мрежа и останалите транспортни инфраструктури“, казва Георги Статков от инициативата.

Той допълва още, че крайно необходимо за равнопоставеността между видовете транспорт, е също както ДП НКЖИ, и пътната инфраструктура да отчита амортизационни отчисления за своите активи, защото липсата им води до тежка неравнопоставеност и увреждане на конкурентоспособността на железопътния транспорт и развитието на транспортните пазари, предаде "Канал 3". 

Тъй като в мотивите към изменението на Методиката се посочва Директива 2012/34/ на ЕС, гражданите за пореден път обръщат внимание, че е крайно време за обратно обединение на ДП НКЖИ и Холдинг БДЖ. То не е забранено в директивата. Единствената необходимост е от обособяване на различни отдели и счетоводни сметки с оглед проследимост и прозрачност на приходите и разходите, както и недискриминационен достъп до железопътната инфраструктура. От инициативата са поискали и повторно публикуване на документацията, тъй като предлаганият вариант не е публикуван в сайта за публични консултации, заявяват гражданите.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Борислава дори вече не живее в къщата в Барселона, разкрива братът Премиерът Бойко Борисов няма нищо общо със сестра ми Борислава! Това обяви бившият футболист на ЦСКА Станко Йовчев. 31-годишният мъж проговори единствено пред "България Днес", след като бе набеден за шурей на министър-председателя. Приписваната любовна афера на Бойко с

Да станеш шесткратен европейски шампион и олимпийски първенец по борба е лесно в сравнение с това да си намериш място за паркиране в София. В това се убеди звездата от тепиха Армен Назарян, който почти половин час обикаля за паркомясто с лъскавия си "Мерцедес", видяха топпапараците на "България Днес"

Нападателят на "Пари Сен Жермен" Мауро Икарди се оказа под пълния контрол на жена си Уанда Нара. Дори когато тя не е вкъщи. Сексбомбата следи всяка негова крачка чрез инсталирани в дома им камери. Блондинката може да вижда какво се случва направо на мобилния си телефон. Камерите са общо 43. "Те не са само в Милано - призна Уанда