Meridiam ще развива летище София според най-високите стандарти в бранша

https://www.24chasa.bg/novini/article/7654285 www.24chasa.bg
Визуализация на проекта на летище Ла Гуардия в Ню Йорк

Преустройството ще осигури привлекателни

сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране

и свръхмодерни технологии

- Консорциум “Соф Кънект”, включващ Meridiam, летище Мюнхен и Щрабаг, бе определен за концесионер на летище София за 35 г. Като глобален инвеститор и мениджър на активи, Meridiam е водещият партньор в консорциума. Кои други проекти са част от вашето портфолио?

Щефан Верман, говорител на Meridiam за летище София: Фондът Meridiam е специализиран в осъществяването на дългосрочни публични инфраструктурни проекти с фокус върху тяхното екологично и социално въздействие ѝ. Досега

Meridiam успешно е участвал в инфраструктурни проекти в над 23 различни държави, представляващи общо 55 млрд. евро строителен капитал. Летище София ще се възползва от целия опит, който структурата Meridiam е натрупала, като това включва летища на три други континента: летище LaGuardia в Ню Йорк, летище Queen Alia International в Аман, Йордания, и летища в Мадагаскар.

Проектът на летище LaGuardia представлява инвестиция от 2,5 млрд. щатски долара за реконструкцията на централния терминал на нюйоркското летище. Това е най-близкото летище до центъра на града, доста ограничено откъм пространство, което в момента обслужва 15 млн. пътници годишно, а пускането в експлоатация на първите изходи в края на 2018 г. бе голямо постижение. С нов терминал с площ близо 400 кв. км, 35 изхода, нови концепции за заведения за хранене и продажби на дребно (50 магазина), нови пешеходни мостове, 2 мили допълнителни пътеки за рулиране, преустройството на LaGuardia е техническо и оперативно предизвикателство, което Meridiam успешно ръководи и за което получи наградата Envision Platinum през 2019 г.

Meridiam участва и в множество знакови инфраструктурни проекти като дългата 300 км високоскоростна железница между Париж, Тур и Бордо във Франция (на стойност 8 млрд. евро), пристанище Кале във Франция, което е ключов изход към Великобритания (инвестиция от 800 млн. евро), магистрали в щата Тексас (2,7 млрд. щатски долара), Interstate 66 в щата Вирджиния (3,6 млрд. щатски долара), пристанище на Miami Tunnel (903 млн. щатски долара, САЩ) и двете магистрали A4 и A7 в Германия (съответно 315 млн. евро и 438 млн. евро).

Като цяло Meridiam има портфолио от 70 проекта и никога не e продавал никой от тях, тъй като инвестира дългосрочно. Смятаме, че подобна дългосрочна обвързаност е уникална и рядко се наблюдава днес в практиката.

- Летище Мюнхен е познато като единственото 5-звездно летище в Европа. Какво точно можем да очакваме от Мюнхен по отношение на София? Вие ли ще бъдете оператор на летище София?

Томас Вайер, главен финансов директор, летище Мюнхен: Да, летище Мюнхен ще бъде операторът на летище София. В рамките на консорциума SOF Connect летище Мюнхен е компанията, отговорна за спазването и изпълнението на задълженията за експлоатация и поддръжка.

Ние ще осигурим всички ресурси, необходими за гарантиране на наличността на всички професионални и технически възможности, изисквани за поддръжката и експлоатацията на летището.

Имаме силни амбиции за летище София и те ще бъдат осъществени чрез прилагане на ефикасно и ефективно управление на летището с 5-звездния експертен опит на летище Мюнхен. От наша оперативна гледна точка това включва въвеждане на нови технологии, които повишават безопасността и сигурността; подобряване на нивото на обслужване на базата на отличената с множество награди методология относно преживяванията на пътниците; повишаване на общата квалификация на служителите; подобряване на ефективността на съоръженията на летището и развиване на търговските дейности на същото.

Всички мерки изискват сериозно фокусиране върху екологичните и социалните аспекти и ще бъдат прилагани с пълното ангажиране на обществото, които са ключови за бъдещия успех на летище София.

В Мюнхен например много успешна търговска формула е зоната за свободен достъп, която привлича посетители не-пътници да се забавляват на летището. Освен това летище Мюнхен, което е публична собственост, има опит с привличането на други важни заинтересовани страни като например съседните общности, за да е сигурно, че всички засегнати страни не само са чули, но и се възползват от нашето летище.

- Защо решихте да се обедините с Meridiam?

Т. В.: Преди всичко, споделяме едни и същи ценности. Това е от съществено значение за успешно партньорство като нашето. От самото начало Meridiam прилага строгите стандарти за опазване на околната среда, решаване на социални въпроси и подобряване на управлението (ESG) и сега оценява положителното въздействие на своите проекти с помощта на рамката на Целите на ООН за устойчиво развитие.

Meridiam поставя силен фокус върху участието на обществото при разработването на проекти. Този аспект е в основата на подхода на Meridiam и е доказан от устойчивото ниво на местната подкрепа, която Meridiam получава в различни части на света. Това вероятно е свързано и с оперативния, и с практическия подход на Meridiam - нестандартно мислене и действия за постигане на оптимални решения за по-широката общественост. Това превръща Meridiam в перфектен партньор за летище Мюнхен, имайки предвид нашия фокус върху качеството на услугите, които предоставяме на потребителите, но също и върху предимствата, генерирани от проекта за всички заинтересовани страни.

Знаем, че Meridiam има капацитета да отговори на това ниво на изисквания за нашата обща визия за летище София – не на последно място и заради характерния му подход на дългосрочен ангажимент към всички негови проекти.

- Как ще се променят летищните такси?

Щ. В.: Стратегията ни е да поддържаме летищните такси ниски. Летищните такси няма да се повишат през първите години, а след това повишението им ще е ограничено и ще се случва само след инвестиции в основни строителни дейности.

Стратегията на SOF Connect всъщност е да увеличи максимално пътникопотока през следващите 35 години. Това се основава на минимални летищни такси и обновени стимули за авиокомпаниите, за да може летище София да остане привлекателно за тях. Този подход ще гарантира, че свързаността на летище София ще се увеличава за периода на концесията паралелно с икономическия растеж и туризма в България.

Можехме да изберем и други начини – например да въведем по-високи такси, или различни такси спрямо профила на авиокомпаниите и потребителите. Това щеше да ни даде възможност да предложим по-висока концесионна такса на държавата. Но ние вярваме, че това би било пагубно за българската икономика и за нейните цели за глобализация, тъй като подобен подход би отблъснал много авиокомпании (включително нискобюджетните превозвачи, които са чувствителни към цената) и естествено ще се отрази негативно на туризма и на свързаността с Европа.

Т. В.: Летище Мюнхен е отличена с награди организация що се отнася до маркетинг на авиокомпаниите и разработване на дестинации. Нашето ноу-хау и мрежа в авиоиндустрията заедно с огромния опит на Meridiam в тази сфера ще издигнат летище София на следващо ниво на развитие. Летище Мюнхен се разрасна до едно от най-натоварените летища в Европа едва за няколко години, след като се премести на нова локация през 1992 г. То се разви в основен хъб за въздушен транспорт, който обслужва над 260 дестинации в целия свят. Нашият стремеж е да възпроизведем този успех на летище София и поемаме ангажимент да използваме нашия опит и дългогодишните ни връзки в авиоиндустрията в цял свят.

- Какво ще се промени, когато влезете в летище София? Какво първо ще усетят пътниците?

Т. В.: Когато пътниците влязат в летище София, ние искаме те да се почувстват потопени в българската култура и летището да е точно отражение на град София и околностите му. Терминал 1 и Терминал 2 ще бъдат преустроени и ще използваме възможността да създадем автентично усещане за мястото. Първото нещо, което хората ще виждат, когато влизат в летище София, ще бъде България!

И на двата терминала ще създадем повече използваемо пространство и ще подобрим обслужването на пътниците, за да запазим и подсилим репутацията на летището по отношение на експедитивност и удобство. Най-общо преустройството на летище София ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и свръхмодерни технологии. Това ще бъде в полза не само на пътниците, но и на посетителите, служителите и партньорите. Преживяването на пътниците ще бъде ключовият фокус и ще се отчита при всяко решение, което вземаме като оператор на летището.

- Предвиждате ли промени в услугите, които се предлагат сега?

Т. В.: Да, разработваме нови инструменти, за да подобрим усещането на пътниците и да въведем най-високите стандарти на летище София.

Ще внедрим нови технологии за тази цел, включително средства за информация и забавление. Възнамеряваме да използваме и нетехнологични иновации и ноу-хау, за да усъвършенстваме бизнес процесите, потока на пътниците, тяхното преживяване и взаимодействието с гостите на летището.

Това ще включва създаване и лансиране на инструменти и услуги за улеснение преди пътуване на уебсайта на летището, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори-доставчици на услуги. Тези услуги ще включват полезна информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства.

И накрая, планираме да предоставяме допълнителни услуги на летището (напр. хотел), за да увеличим максимално приходите от други неавиационни дейности.

- Разделили сте техническото си предложение на фази, защо?

Щ. В.: Подходът на консорциума, който следва изискванията на концесията, е да разработва и разширява терминалите и инфраструктурата на летище София спрямо нарастващия пътникопоток, за да гарантира, че летището постоянно ще е адекватно на изискванията на клиентите. Смисълът на този подход е да се ограничи прекъсването поради строителни работи, да се запази привлекателността на летището по време на фазата на разширяване и дейностите да се планират спрямо нуждите на трафика. Поетапната стратегия на нашия концептуален план за развитие се ръководи основно от развитието на пътническите терминали, които ще се разширяват на няколко етапа според нарастването на броя на пътниците. Това осигурява подходящ график на инвестициите и съответно - ограничено увеличаване на летищните такси, които всъщност ще останат непроменени през първите години на концесията, както бе споменато вече.

Не смятаме, че предварителното изграждане на съоръжения е подходящо за едно летище, тъй като тези съоръжения ще са остарели, когато наистина се появи нуждата от тях. Поетапното развитие ще даде възможност на летище София да поддържа най-високи стандарти през целия концесионен период.

Т. В.: На практика тази поетапна стратегия е успешно внедрена от летище Мюнхен чрез генералния план за развитието му, който беше разработен за постигане на ефективност и по-нататъшен растеж.

Стратегическото планиране започна години преди преместването на летището на сегашното му място през 1992 г. Успешното откриване бе последвано от многобройни фази на развитие, като например откриването на летищния хотел “Хилтън” и на Центъра на летище Мюнхен (мултифункционално съоръжение, което съчетава занимания за свободното време и търговски обекти), наскоро построеният сателит на Терминал 2 на летище Мюнхен и настоящото изграждане на разширение на Терминал 1.

Това развитие донесе на летище Мюнхен множество награди. Казаното дотук показва, че генералният план, начертан за летище Мюнхен преди 40 години, е бил направен предвидливо, за да отговори на настоящите тенденции и потребности.

Щ. В.: Всичко горепосочено показва, че основният план, начертан за летище Мюнхен преди 40 години, е направен предвидливо, за да отговори на настоящите тенденции и нужди. Летище Мюнхен стана и днес все още е единственото 5-звездно летище в Европа.

- Първата фаза е до 2022 г. Какво ще се промени дотогава?

Щ. В.: През първата фаза ще преустроим Терминал 1 и терминал 2, за да подобрим тяхната оперативна ефективност, и ще се фокусираме върху повишаване на удовлетвореността на пътниците. Около 19 200 м2 площ ще бъдат обновени и гишетата за проверка за сигурност и паспортен контрол за международните полети ще бъдат увеличени.

Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си, но планът за развитието му ще включва нови локации за атрактивни и привлекателни търговски площи, подобрявайки по този начин преживяването на пътниците. Освен модернизацията на съоръженията за обслужване на пътниците на Терминал 2 търговската зона също ще бъде разширена с нови магазини, предназначени за заминаващите пътници.

През първите 2 години от концесионния период консорциумът планира също така да преустрои Терминал 1 в съответствие с увеличаващия се пътникопоток, да повиши нивото на обслужване и удовлетвореността на пътниците.

Т. В.: Разположението на търговските площи сега не е оптимално. Повечето от тях са разположени от двете страни на терминала между широки коридори - по този начин в центъра остава голямо празно пространство, чийто пълен потенциал като централна зона на терминала остава неизползван. Тази зона ще бъде преустроена и преживяването ще бъде значително подобрено с нови магазини и заведения за заминаващите и пристигащите пътници.

След митнически и паспортен контрол всички пътници ще попаднат в нова Duty Free търговска зона, където ще открият перфектен микс от международни и местни марки. След това първо търговско преживяване пътниците ще открият голяма обща седяща зона с изцяло ново пространство със заведения за хранене, където да релаксират и да се забавляват преди техния полет.

- Предвиждате строителството на нов терминал на летище София в рамките на 10 години. Това потвърден срок ли е?

Щ. В.: Да, това е твърд ангажимент на SOF Connect и концесионното споразумение, което ще подпишем с българското правителство, отразява този ангажимент.

- Какви инвестиции се предвиждат в първите 5 и 10 г. и в какво?

Щ. В.: До 2022 г. ключовите инвестиции, които ще бъдат забелязани незабавно от потребителите, е новото конфигуриране на Терминал 1 и Терминал 2 (в т.ч. ръкавите за качване в самолета) така, както е описано подробно по-горе, и новият паркинг за автомобили.

В допълнение ще има инвестиции в летищното оборудване и инфраструктура, които ще подобрят значително оперативната ефективност на летище София. Това включва преустройство на съоръженията за поддръжка (напр. подобрения в спасителните и противопожарните съоръжения с изцяло ново наземно оборудване за тренинг) и други инвестиции, свързани с летищните дейности (напр. инсталиране на система за наблюдение на диги по бреговете на река Искър, преустройство на обозначителната система на перона на Терминал 1, както и други проекти). Наясно съм, че всичко това може би звучи твърде специфично, за да добиете представа. Но идеята е, че ще въведем най-високите стандарти на летище София, включително “задкулисно” оборудване и инфраструктура, които потребителите няма да виждат, но които имат огромно влияние върху техния комфорт и удовлетвореност и които ще са от голяма полза за служителите и за партньорите на летището.

Що се отнася до първия етап, ще има редица технически инвестиции, като например инвестиции във водоснабдителното съоръжение на пречиствателната станция за отпадни води и мерки за шумоизолация (подобряване на управлението на шума, генериран от въздушния трафик в съседните райони, включително прилагане на мониторингова система за шума и мерки по намаляването му, когато е необходимо), а също и инвестиции във всички инфраструктурни обекти, свързани с летищната дейност (перони, пътеки за рулиране и др.)

След това до 2030 г. ще изградим новия Терминал 3. Това наистина ще е основният фокус за този период и ще се осъществи наред с извеждането от експлоатация на Терминал 1.

- Притеснява ли ви обжалването от всички други участници пред КЗК? Възможно ли е да се появи друг победител?

Щ. В.: Не, считаме, че това е неразделна част от концесионната процедура.

SOF Connect има доверие в цялата процедура за определяне на концесионер, която беше проведена от българското правителство с подкрепата на Международната финансова корпорация (част от Световната банка) в съответствие с международните и браншовите стандарти.

Екипът, отговарящ за процедурата за определяне на концесионер, е изградил тръжната процедура с комбинация от финансови (55%) и технически (45%) критерии. Това е обичаен стандарт при тръжни процедури за сложни инфраструктурни проекти и крайният резултат дава категорично предимство на предложението на SOF Connect пред останалите кандидати.

Вярваме, че методологията на концесионната процедура е балансирана между финансовите и техническите аспекти и гарантира, че основният хъб за въздушен транспорт на България ще се развива в съответствие с най-високите стандарти за качество и изпълнение в бранша, обединявайки интересите на бъдещия концесионер с тези на крайния потребител. Процедурата гарантира, че бъдещото развитие на критична национална инфраструктура като летище София ще бъде движено от обществения интерес и именно с това се ангажира SOF Connect.

За допълнителна

информация: office@amic.bg

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бившият национал на Англия Питър Крауч и съпругата му Аби Кланси едва не загинали по време на романтична разходка с лодка край бреговете на Сардиния. Това разкрива самият той в новата си автобиографична книга. Футболистът и половинката му изпаднали в ужасяваща борба на живот и смърт, за да освободят яхтата и да избегнат разбиването в назъбени

Отказалият се от футбола миналия месец бивш капитан на България Димитър Бербатов се изказа по адрес на анализаторите, които го описваха като муден и мързелив на терена. "Бях артист на терена - заяви той. - В началото не го осъзнавах, но за мен беше важно да правя нещо различно. Ако ме гледаш, със сигурност няма да заспиш или да смениш канала на

Председателят на официалния фенклуб на "Манчестър Юнайтед" в България Емил Йорданов посети хотела на английските национали в София. Диджей Емо и синът му поговориха няколко минути с Хари Магуайър. Бранителят премина на "Олд Трафорд" това лято. 80-милионната покупка на "червените дяволи" бе титуляр срещу България,