Омбудсманът на БНТ - денонощната връзка на телевизията със зрителите

https://www.24chasa.bg/novini/article/7655830 www.24chasa.bg
Сградата на БНТ

41,5% от българите не биха подали сигнал към контролните органи, ако станат лично свидетели или имат информация за корупционно действие, а ще предпочетат медиите. Всеки четвърти българин би потърсил помощ от журналисти, ако изпадне в подобна ситуация.

Това са данни от социологическо проучване на “Алфа рисърч”, направено през юни 2018 г. по поръчка на асоциацията “Прозрачност без граници”. Те обаче продължават да са актуални и днес, казва Иван Такев, омбудсман на БНТ.

Може да му се вярва не само защото думите му са подкрепени от проучванията на общественото мнение. А и защото неговата работа всекидневно потвърждава нуждата на гражданите от достоверни и честни медии, както и доверието им към тях и към БНТ като обществена телевизия.

Какво означава омбудсман? Според тълковния речник това е съветник по гражданските права, независимо лице или институция, които проучват жалби на граждани по отношение на държавната или местната администрация и др. Такава е дейността на националния омбудсман, а и на обществените посредници, които сравнително отскоро присъстват в част от общините и дори в големи корпоративни компании.

Какво означава обаче омбудсман на БНТ? Той

не е подчинен

на националния

омбудсман

(в момента временно е Диана Ковачева, заместила Мая Манолова, която напусна, за да се кандидатира за кмет на София), а е самостоятелна и независима институция. С поста си трябва да гарантира прозрачността и обратната връзка в обществените медии - поне така е записано в Декларацията на Европейския съвет за радио и телевизия. Това обаче изобщо не означава, че зрителите търсят омбудсмана само за да се оплачат или похвалят телевизията. Точно обратното - той е човекът за всичко. Една сутрин например в 6,30 ч Такев получава писмо от разтревожен родител за проблем с бившия фонд за лечение на деца. Към 22-23 ч обикновено му звънят с въпроси за предавания.

Преди време пристига писмо от затвора във Варна, където подателят излежава доживотна присъда за убийство. Води обаче дела срещу България в Европейския съд по правата на човека, за да докаже, че е бил осъден несправедливо и показанията са му били взети насила от разследващите и монтирани в процеса. Случаят е известен като “Д. М. срещу България”. Европейският съд признава в делото за нарушени човешки права и му присъжда парично обезщетение. На това основание затворникът иска изтърпяването на присъдата му да бъде спряно от главния прокурор. И пише до омбудсмана на БНТ!

Друг човек - животновъд от Свети Влас, му се оплаква от системен тормоз и опит да унищожат стадото му и да го изгонят от фермата. Иван Такев - като омбудсман, сезира прокуратурата в Несебър. “Сблъсках се обаче с формалното отношение на органите на реда при такива случаи на тормоз и самоуправство”, обяснява Такев.

Преди три години омбудсманът на БНТ почти прави свое разследване по казуса на човек, роден в България от брака между рускиня и българин, който се бори да си върне българското гражданство. Става въпрос за двама братя близнаци, родени от смесен брак у нас. Единият е признат за български гражданин, но на другия това право му се оспорва. В този случай се стига до

своеобразно

сътрудничество

на БНТ и

“24 часа”,

след като вестникът разказва историята. “Тогава ви потърсих за помощ и коопериране на усилията, защото БНТ не успя само със собствен ресурс да разреши казуса”, обяснява Такев. Резултатът е, че човекът получава гражданството си, което има по право. Толкова е благодарен, че пуска в профила си във фейсбук ръчно направен колаж - върху снимка на омбудсмана изписва думите: “Иван Такев - много добър човек. Той помага на хората, правата на които нарушават администрацията и длъжностни лица. Помага на хората да защитят техните права пред бюрократическим режим.”

А едно от най-милите писма, получени от омбудсмана на обществената телевизия през 2016 г., е от наш сънародник - Тодор Габровски, който живеел в САЩ. Човекът поискал за 100-ия си рожден ден БНТ да излъчи негово стихотворение. Такев седнал и на свой ред му написал дълго писмо, в което го помолил да разкаже за себе си, за семейството си, за живота си зад Океана. Всъщност омбудсманът, който дълги години бе журналист в БНТ, си представил историята, разказана в тв репортаж. Така и не получил обаче отговор.

Няма никаква изненада във всички тези сигнали и писма, които омбудсманът на БНТ получава. Медиите винаги са били “последната надежда на обикновения човек за справедливост”, казва Такев. Преди години в телевизията съществуваше отдел “Писма на зрителите”, така както и до днес в качествените вестници има “Писма на читателите”. Впрочем в БНТ продължава да работи и телефон на зрителя. Най-важната функция на тези отдели (сред тях и на омбудсмана) е обратната връзка с хората, които знаят, че именно медиите могат и ще упражнят вместо тях граждански контрол. А в повечето случаи и ще решат конкретния проблем.

В БНТ институцията омбудсман е създадена преди пет години в началото на втория мандат на Вяра Анкова. Първият омбудсман на БНТ е Бойко Станкушев. Преди три години на неговото място идва Иван Такев.

Иван Такев: Медиите са последната надежда на обикновения човек за справедливост

- Г-н Такев, защо в БНТ има омбудсман?

- Омбудсманът и медиите са последната надежда на обикновения човек за справедливост. Това е резултат от ниската степен на доверие на гражданите в институциите, които имат основни правомощия при разследване и наказване на корупцията, лошите административни практики и нарушаване на основни граждански права. Гражданите продължават да вярват, че даването на публичност чрез медиите ще им помогне да разрешат проблемите си. Въпреки негативните класации за свободата на словото и медиите в България гражданите продължават да припознават медиите (и в частност БНТ) за истински омбудсмани и реални защитници на гражданските им права. Затова и новият генерален директор на БНТ Емил Кошлуков е решен да разшири и подобри дейността на омбудсмана като част от структурата за обратна връзка със зрителите.

- С какво се занимавате, за какво ви звънят зрителите?

- Сигналите са различни и разнопосочни, като най-често са свързани с лоши административни практики на местно и общинско равнище, проблеми на потребителите с монополни структури, колекторски фирми, нерешени трудово-правни спорове, измами, нарушени човешки и граждански права. Всички сигнали се проверяват и отговарям писмено на жалбоподателите в едноседмичен до едномесечен срок според трудността на проверката. Повечето сигнали стават сюжети на журналистически проверки и репортажи в информационните и публицистични предавания на БНТ. Често сигналите са свързани с качеството на някои предавания и програмни дефицити.

- Как може да се свърже човек с вас?

- На официалната страница на БНТ в интернет има директория “Омбудсман”, на която са обявени електронната ми поща и телефонът, които са достъпни 24 часа в денонощието за подаване на сигнали. Има и активно поле, в което зрителите могат да напишат мнението си.

- Наличието на омбудсман в обществените медии е и европейска практика. Как е организирана тази институция в чужбина?

- В телевизията в Словения има звено омбудсман от 2008 г., създадено да защитава интереса на зрителите и да изпълнява ролята на посредник от тяхно име. Също и да съблюдава за нарушения на нормативната рамка и професионалноетичните кодекси, като от него се очаква да защитава интегритета и независимостта на журналистите и програмните работници срещу несъстоятелни обвинения.

Във Франция ролята на омбудсмана (mediateurs) е институирана през 1998 г. След юни 2002 г., когато е създаден кабинет на омбудсманите, тяхната мисия и предоставените им средства се увеличават. France Televisions има петима омбудсмани, чиито становища се публикуват главно в интернет, ако това е уместно. Освен това предаването LHebdo du mediateur (всяка събота по France 2), както и програмата Votre Tele (излъчвана веднъж месечно в неделя) дават възможност да се общува със зрителите.

- Вие публикувате ли резултатите от вашата дейност в интернет?

- Тя влиза в отчетите на БНТ пред Съвета за електронни медии, като те се публикуват в интернет страниците на телевизията и на СЕМ.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Американският промоутър Боб Аръм похвали българския боксьор в тежка категория Кубрат Пулев. Той е главен организатор на следващия мач на Кобрата. 38-годишният софиянец ще кръстоса ръкавици с Райдъл Букър на 9 ноември във Фресно (САЩ). "Кубрат е толкова нахъсан за битка, че може да излезе за световната титла още днес - каза Аръм

Тв водещият Иван Христов се отдели от професионалната си половинка Андрей Арнаудов, за да отиде на пазар, видяха папараците на "България Днес". Макар хората да са свикнали, че двамата вървят в комплект, Иван се справя повече от прекрасно сам. Продуцентът напазарува за вкъщи само полезни неща, като плодове, яйца, мляко, и то без никакъв списък,

За пореден "майсторски" ремонт на улица сигнализира в социалните мрежи софиянец. На снимката ясно се вижда чисто ново парче асфалт върху съвсем малка част от незавършена за ремонт улица, което обаче грижливо е било