l За година се увеличиха
с над 100
l Ще могат да обменят опит
чрез електронна платформа
395 станаха иновативните училища тази учебна година, само за година се увеличиха с над 100. Иновации вече има в 133 населени места във всички области. Най-много са основните училища - 49, а най-голямата концентрация на иновации е в София-град - в 79 училища. Това съобщи за “24 часа” Наталия Михалевска, шеф на дирекция “Образование на българите зад граница и училищна мрежа”.
Мониторингът
вече ще е
целогодишен
и тематичен - ще се проследява има ли развитие, независимо дали иновацията се случва в учебния час, или са свързани с промяна на средата, в лаборатории.
“Ще ги подкрепяме не само да правим оценка, но и да мултиплицираме този опит. Те ще могат да обменят опит чрез анализите, които правим. Това може да стане чрез електронната платформа, която изработваме за тях, но може и на място да показват своите иновации в други училища чрез програмата “Иновации в действие”. Може да правят презентации, може заедно да изработят проект”, обяснява специалистката.
Според нея трябва да се знае, че тези училища са креативни, че правят повече. Родителите също трябва да знаят това. Затова е и наградата за креативен учител, за новатор в образованието, за вдъхновител, която министърът на образованието и науката Красимир Вълчев ще учреди.
“Тези учители с поведението си могат да променят живота на детето, мисленето му. Има такива учители, за които си струва да знаем как го правят, какво правят. Също трябва да знаем кой вдъхнови тези учители, за да могат те да вдъхновяват”, казва още Наталия Михалевска.
Когато те бъдат номинирани на училищно, областно или национално ниво, ще могат да посочват хората и събитията, които са ги вдъхновявали, и заедно с тях да вървят по стълбицата на наградата.
Ако се знае какви усилия и резултати постигат чрез иновациите, биха ги приложили и на други места, и в други училища, казва Михалевска.
Наградата на учителите отличници всъщност няма да е нито статуетка, нито някакъв еднократен паричен бонус. И финансово, и организационно Министерството на образованието и науката
ще подкрепи
световните
им изяви
Те ще презентират работата си на международни изложения като популярните форуми за образование и иновации в Лондон и Дубай. Ще се издава и ежегодник с техните иновации, за да може да ги разпространим и в училищата в страната, и в целия свят, обясни още специалистката.
Според регламента до края на януари първите отличници ще бъдат номинирани на национално равнище, а по-късно ще бъдат наградени.
Наградените учители ще сформират
клуба на
иноваторите
в образованието,
ще бъдат подкрепени от МОН да развиват своите иновации, но и да ги популяризират навсякъде в училищата в страната. И всяка година ще стават все повече и повече членовете на този клуб.
Предвижда се за най-добрите, номинирани на национален кръг, да има електронно гласуване в цялата страна и сред българските неделни училища в чужбина, където има техни колеги - учители и възпитаници.
“Иновациите са най-различни. Много интересна иновация например е свързана с екологията. Това не е просто теоретизиране на идеята за опазване на природата. Екологията е
свързана с
практични неща
от живота на
младите хора -
и храненето, и начина на живот. Това е част от възпитанието. Уважаваме усилията на учителите да въвеждат нови или интегрирани учебни предмети. Свързват например музиката и танците с други учебни предмети. Иновациите могат да дават перспектива - и житейска, и професионална”, разказва Наталия Михалевска.