Готови са новите метростанции "България" и "Красно село"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7657796 www.24chasa.bg
Метростанция "България" от новата линия на метрото вече е готова. СНИМКА: Десислава Кулелиева

До края на 2019 г. ще са завършени още 8 километра

Станциите “България” и “Красно село” от третата метролиния в София вече са готови. Там текат изпитания на системите за управление и безопасност на движението.

В другите 6 станции от първия етап на линия 3 - “Медицински университет”, “НДК”, “Патриарх Евтимий”, “Орлов мост”, “Театрална” и “Хаджи Димитър”, вече са изпълнени над 96% и започват изпитания. Остават довършителни работи по архитектурното оформление, завършването на някои входове, настройки и изпитания на оборудването. Но през октомври и при тях ще приключи строителството и ще продължат само работи по входовете и изпитанията на системите, съобщи изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.

Пускането на централния участък ще е на два етапа. Първи ще заработят петте станции от “Красно село” до “Патриарх Евтимий”, а след тях и трите - от Орлов мост до бул. “Вл. Вазов”.

Готово е новото депо “Земляне”. В него са 20-те влака “Инспиро”, които ще обслужват третия лъч. На “Сименс” са поръчани още 10, които ще се доставят през следващите 3 г. за разширението на линията с 3 станции от бул. “Вл. Вазов” до “Ботевградско шосе” и 6 през кварталите “Гео Милев” и “Слатина” до “Цариградско шосе”.

Вторият етап на проекта - участъкът в “Овча купел", е изпълнен 75%. Изграждането на 4 км трасе от квартала до околовръстния път при “Горна баня” стартира през лятото на 2017 г. Там се строи и

малка жп гара за

пътуващите с влака

София - Перник

Строителството на 4-те станции от втория етап - “Мизия”, “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, ще приключи през първата половина на 2020 г.

Третата метролиния е с ново поколение автоматика и системи за безопасност. Има и опция в бъдеще

влаковете да се

преоборудват за

автоматично движение

без машинист

Ново ст са и автоматичните предпазни огради по станциите. Високите 1,6 м стъклени прегради са синхронизирани с вратите на влаковете и са най-добрата мярка за безопасност и предотвратяване на инциденти от неволно или умишлено падане на пътници на релсите. 

С пускането на двата етапа на новата линия метрото в София ще е 52 км, с 47 станции и над 40% дял в системата на градския транспорт. Общата стойност на 12-те станции, депото, 20 нови влака и инфраструктурата е 495 млн. евро, като 390 млн. евро са европейско финансиране. Строителството се оценява много високо от Европейската комисия и управляващия орган на ОП “Транспорт”. “Метрополитен” ЕАД получи престижното отличие за най-добро транспортно обслужване на гражданите от “Европейските бизнес награди”.

Новите 12 км метро ще намалят с до 25% трафика в зоните, където то ще минава. Ще се спестят 11 000 т вредни емисии годишно и се очаква с метрото всеки ден да пътуват още по 130 000 души. Спестеното време за пътуване ще бъде 35 000 часа дневно, а дневно 14 000 коли по-малко ще замърсяват въздуха в столицата. Очаква се общият брой пътници по трите метролинии да стигне 600 000 души дневно и над 200 млн. годишно, трафикът да се редуцира с поне 80 000 коли, а вредните газове да са с 90 000 т годишно по-малко.

Малки автобуси возят до метрото в 5 квартала

Малки автобуси ще свързват пет столични квартала с метрото.

Столичната община вече е разработила схемите за три довозващи автобусни линии, съобщи зам.-кметът по транспорта на София Дончо Барбалов.

Първата ще бъде пусната на територията на най-големия столичен квартал - “Люлин”. Тя ще обхваща всички части на комплекса и ще осигури връзка както с метростанциите от първата метролиния, така и с линии на наземния градски транспорт. 

Втората нова автобусна линия ще обслужва изцяло район “Овча купел”. Маршрутът е направен така, че да покрива всички основни жилищни райони в комплекса. Автобусите по нея ще спират на три метростанции от третата метролиния, която предстои да бъде пусната. Става дума за метростанциите при ул. “Бойчо Бойчев” и околовръстния път, при улиците “Централна” и “Братя Прошек” и при бул. “Монтевидео” и ул. 762.

Работи се и по третата довозваща линия, която трябва да осигурява връзка с метрото на живеещите в кварталите “Витоша ВЕЦ - Симеоново”, “Малинова долина” и “Хладилника”.

“Тези подпомагащи линии ще работят с целогодишни постоянни разписания и работно време, съобразено с основните линии на масовия градски транспорт. Автобусите, с които ще се изпълнява довозващият транспорт, ще бъдат осигурени с финансиране по Оперативна програма “Околна среда”, по която Столичната община кандидатства. Ще купим изцяло електрически автобуси с нулеви емисии. Те ще са нископодови, климатизирани и с различна големина”, обясни Барбалов.

Засега се обмисля билетът за довеждащия транспорт да е част от този за метрото. Идеята е хората, които пътуват с подземните влакчета, да не плащат допълнително. Тези, които ще го ползват за вътрешноквартален транспорт и няма да ползват метрото, ще трябва да си купят билет.

Цял нов квартал се роди край метрото на булевард “Монтевидео”

Третата линия е пример за масовизиране на жилищното строителство

ХРИСТО НИКОЛОВ

Най-големият пазар на жилищни, търговски и бизнес площи у нас е в столицата. Сградите, които са близо до станция на метрото, се радват на най-голямо търсене, имат голям потенциал за растеж на цените и са сигурно вложение. брокери на недвижими имоти. Но при строителството на третата линия, която свърза “Овча купел” с “Хаджи Димитър” през центъра на столицата, за първи път брокерите наблюдаваха и

истински бум на

строителството

на нови жилищни и търговски проекти близо до трасето.

Още през 2015 г., “Главболгарстрой” получи разрешително за строеж на 19-етажна жилищна сграда с търговски помещения и детска площадка по протежението на булевард “Монтевидео” върху свободен пустеещ терен на бившата АОНСУ. Днес това е емблематичната сграда G-Tower, но докато бъде напълно завършена, околните пространства също се изпълниха със строителна техника, като в повечето случаи става въпрос също за смесени проекти.

Така разширеният бул. “Монтевидео” се оказа добър пример за партньорство между община и предприемачи, който позволи тук да се направи нов жилищен квартал.

Друг подобен терен, в който кипи усилено строителство, и е в близост до бъдещата метростанция 14, точно на пресечката на булевард “Цар Борис Трети” и улица “Житница”. В района се изграждат четири големи сгради със смесено предназначение - за жилищни и търговски нужди.

Трудно е да се каже дали и с колко напредването на третата метролиния повишава цените на имотите в тези райони, защото най-често те няма с какво да се сравнят. Новото строителство по принцип е по-скъпо от съществуващото. Но в имотните сайтове

забележимо се

увеличават обявите,

на които още в първото

изречение се посочва

“в близост до метро”,

което е показателно, че такива жилища се търсят много повече. Следователно при равни други условия би трябвало да са и по-скъпи.

Другият край на трета метролиния - откъм квартал “Хаджи Димитър”, също се превърна в строителна площадка, въпреки че дотам метрото ще стигне на следващ етап. В района преобладават офис строежите, но в свободните пространства между блоковете и между отделните квартали все по-често изникват и жилищни кооперации.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

70% от плодовете, зеленчуците и семената, от които ядем, са благодарение на тях Иво АНГЕЛОВ "Когато изчезнат пчелите, на човечеството ще му остават само четири години живот. Щом няма пчели, няма да има растения, няма да има животни, няма да има хора". Предупреждението е на великия учен Алберт Айнщайн

В цяла Европа са безплатни, а у нас!? Борислав РАДОСЛАВОВ Платено вече е едно от най-жизненоважните и поддържащи живота на трансплантираните у нас. Това разкри пред "България Днес" Евгени Георгиев, председател на Алианса на трансплантираните и оперираните "Бъдеще за всички". "Става дума за медикамента "Майфортик"

Българският дизайнер Живомир Домусчиев е обличал Ел Фанинг и Дженифър Лопес Виктория СТОЯНОВА С уникално българско творение, поп величието Лейди Гага се появи в клипа към последната си песен, разбра "България днес". Парчето в колаборация с поп идолът Ариана Гранде излезе преди дни, а модни критици не пропуснаха да отбележат ексцентричното