„Яж сока“ или как родна фирма откри начин да пакетира плодово-зеленчуково смути

https://www.24chasa.bg/novini/article/7664674 www.24chasa.bg

10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си. Пилотният проект се реализира съвместно с Пощенска банка и и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании Скейл Фокус и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В тази рубрика ще ви представим десетте избрани компании.

Здравословното хранене има много измерения и под този знаменател през годините потребителите са виждали доста модни тенденции. Част от тях с течение на времето биват замествани от други, а някои се радват на дълголетие.

През 90-те години например на пазара първо във Великобритания се появиха смутитата – вид прясно изцеден сок и пюре от плодове или зеленчуци, в който обаче се съдържа по-голяма част от пулпа на растенията. Точно в пулпа се крият фибрите и куп други ценни хранителни вещества от плода.

В различните му варианти в смутито може да се добавя натрошен лед, кисело или прясно мляко, различни подсладители, мед, сироп, сладолед и др.

След още едно десетилетие тази напитка започна да се разпространява и в други европейски държави, предимно приготвяна в заведения. Може да се каже, че в момента смутито е на върха на популярността си и беше въпрос на време и у нас да се появи предприемач, който да се опита да лансира на пазара предварително бутилирано смути.

Фирма „Сантулита“ ООД, която стои зад марката „Frudada“, е създадена преди 3 години и в момента в нея работят 13-14 човека. Малките стъклени бутилки с надпис „Frudada” започнаха да се появяват все по-често в магазините за здравословни храни, но и в хладилните витрини на големи супермаркети.

„Смутито е много добър начин човек да увеличи приема на плодове и зеленчуци по един вкусен и лесен начин и това ме е ръководило още в началото“, разказва основателката на фирмата Злателина Бежева.

Тъй като най-важното нещо за едно смути са плодовете и зеленчуците, във фирмата избират най-добрите и вкусни сортове плодове – свежи или замразени, спрямо сезона, и от региона, който е най-подходящ за тях. Например горското смути се прави от български горски плодове, като се използват замразени боровинки, малини и къпини.

С помощта на различни комбинации от пресоващи шнекове и сита, се произвежда едновременно пюре и сок и така се извличат максимално полезните вещества на целите плодове – фибри и витамини.

Целият производствен процес от пресоването във вакуумна камера до бутилирането се случва в среда, бедна на кислород и това позволява накрая да излязат сокове и пюрета със значително по-високо съдържание на полифеноли (антиоксиданти), както и за максимално запазване на вкуса и хранителните качества. В него няма никакви добавки, при това не само консерванти, а дори и захар или друг подсладител. Сладкият вкус се дължи изцяло на естествено съдържащата се в плодовете фруктоза.

За да може все пак продуктът да се продава и в магазините, той минава т.нар. лека или щадяща пастьоризация за секунди, т.е. загряване, но на по-ниска температура от обичайната. Това унищожава вредните бактерии и така увеличава срока на годност на напитката в сравнение с прясно изцедения сок, който трае само няколко часа. Освен това процесът прави продукта годен за консумация и от хора с по-чувствителни стомаси, малки деца и бременни.

Не на последно място „Frudada“ напитките се правят в стъклена бутилка, а от миналата година сладоледите се предлагат и в картонена опаковка.

„Стремим се непрекъснато да лансираме нови и интереснипродукти на пазара. В момента например лансираме доматен сок фреш, а от миналата година предлагаме сладолед без мляко, изцяло на растителна основа и изцяло натурален“, казва Бежева.

Но тя е наясно, че програма като Dare to Scale на Endeavor може да допринесе много за растежа и стабилността на бизнеса

“Във фирмата сме в преломен момент и много бих се радвала да имаме дългосроченрастеж и стабилност. В програмата ме изкушава менторската част, това, че ще срещна хора, които са врели и кипели в бизнеса и ще науча много нови неща“, споделя основателката на фирмата.

В момента например „Frudada“ се продава най-вече в София, Бургас и Варна. Изнася се също в Гърция и и Румъния. Но потенциалният пазар на тези продукти постепенно се разраства

Вероятно една от причините за досегашния успех на марката е, че освен смутитата от фирмата произвежда вече и студено пресовани сокове и лимонади..

Бежева мечтае след 5 години фирмата да е запазила и дори увеличила сегашното темпо на растеж. И разбира се, в България да има повече образователни програми за здравословно хранене, насочени най-вече към децата.

„Трябва да се разбере, че продукти като нашите осигуряват една или две от порциите плодове и зеленчуци нужни на ден, без в тях да има каквото и да било ненужно или вредно. Едно смути може да задоволи о нуждата от есладко на един човек, без да прибягва до сладки преработени храни, които ще му дадат само концентрирана захар без никаква хранителна стойност“, казва тя.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Нападателят на "Пари Сен Жермен" Мауро Икарди е зачеркнал сестра си Ивана и не иска да има нищо общо с нея. Причината е войната й с жена му Уанда Нара. Сексапилната роднина на голаджията не може да понася снаха си. И не го крие. Ивана не пропуска възможност да нападне Уанда. "Брат ми и аз не сключихме мир - признава Ивана

Николай Михайлов най-вероятно повече няма да играе за "Левски", научи "България днес". Стражът приключва втория си период в родния клуб, въпреки че има договор за още 1,5 г. В момента вратарят не тренира с тима, а се подготвя отделно. Официалната информация е, че има контузия в левия глезен. Не се очаква да попадне в групата за последните два мача

В отворено писмо "Пайнер" отвърна на нападките на бившата си певица Андреа, която ги атакува около последния концерт на музикалната компания. Публикуваме текста без редакторска намеса: "В дните около концерта "Планета на 18" бивша певица от каталога на фирмата заля мрежата с измислиците си. Длъжни сме да внесем малко реалност и нормалност.