Красивата архитектура не трябва да е преимущество само на богатите

https://www.24chasa.bg/novini/article/7673371 www.24chasa.bg

10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си. Пилотният проект се реализира съвместно с Пощенска банка и и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании Скейл Фокус и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В тази рубрика ще ви представим десетте избрани компании.

Красивата архитектура не трябва да е преимущество само на богатите. Тя трябва да възпитава добра естетическа култура в хората. Това е мнението на експертите от Funkt - Лора Варийска, Илиан Хаджиин и Мария Балева. Архитектурното студио съществува вече от почти 15 години и е "отговорно" за вида на едни от най-знаковите и популярни места в София.

Funkt разработва концепцията на офиси и ресторанти, сред които Supa Star, Take a Cake, "Ракета ракия бар", "+ това", фабрика "Дъга" и др.

Компанията има и собствена линия мебели, занимава се и с продуктов дизайн. Фирмата се състои от около 10 човека, включително работилницата, в която разработват "нещата, които никой друг не иска да им направи".

Занимават се и с частни проекти, жилищни сгради. Стремежът им е да започнат да правят проекти и за градския дизайн. "Ще ни се да излезем в по-голям мащаб за общественозначими проекти, защото основното на архитектурата като инструмент за въздействие, е че стои 50-100 години. Може да краси или грози. Не е ясно и доколко това не ни формира като хора по начина, по който обитаваме града си. За съжаление при тази красива Витоша, София не е най-прекрасният град", добавя Хаджиин.

Според него проблемите не са само в България. Често архитектурата и дизайнът са като модата и аксесоарите. И тримата са категорични - красивата архитектура не трябва да е за отбрани, а да възпитава естетическа култура в цялото общество.

Варийска казва, че стратегията им за растеж все още "не е много ясна" и добавя: "Надяваме се да ни се изясни през следващите няколко месеца. Със сигурност да включва преориентиране в дейността ни, изключване на някаква част от проекти, които досега сме правили и фокусиране върху други".

Желанието им е да излязат и на чужди пазари, като вече имат няколко проекта в чужбина. "Пазарът в България ни се струва, че малко го поизморихме. Направихме доста неща", смята Хаджиин. "Решихме да кандидатстваме за програмата на Endeavor Dare to Scale, с основен партньор Пощенска банка, и сме доволни, че участваме. Смятаме, че имаме нужда от чужда гледна точка върху нас, начина, по който работим и вероятно проблемите, които ние смятаме за малки, но са ключови за съществуването ни", казва Варийска.

Добавя, че се учат на бизнес в движение, тъй като никой от тях няма бизнес образование. Затова и "някои очевидни неща ги правят по трудния начин". "Ние сме архитекти и един маркетинг специалист, имаме да учим още в икономическата част", обяснява Балева.

"Всеки в България може да даде добър акъл за всичко набързо. Друго е когато е задълбочено, анализирано дълго във времето "даване на акъл", допълва я Варийска.

Желанието им е след програмата с чужда, експертна помощ да избистрят визията си, да отсеят кое ще прави бизнес, но и ще им носи емоционално удовлетворение от работата.

"Захванали сме се с доста неща, не сме сигурни кое искаме да оставим. Защото всичките са ни като дечица - мъчили сме ги през годините", шегува се Хаджиин. След пет години най-идеалният сценарий за тримата би бил да работят по различен начин, с по-малко проекти. И качествено - повече време за по-малко проекти.

"Искаме да разширим екипа си, да работим с млади хора, които да са с оперативна самостоятелност, да движат проекти почти самостоятелно. А ние да се включваме с обща естетическа визия, с експертиза за нещата, които не са съвсем ясни", добавя Варийска.

Но Балева обяснява, че разрастването трябва да е разумно, за да не рефлектира на качеството на работа. "Аз си представям да правим все повече готови продукти, дори построени и след това да ги продаваме на крайни клиенти. Много голяма част от трудността в нашата работа, е точно общуването с клиентите и процесът на това да ги убедим, че това ще е най-доброто решение за тях. Смятам, че имаме доста опит и знаем как да направим един проект, така че да стане доста добър", казва Балева.

Между проекта и реализацията понякога се стига до проблеми и компромиси, които не са добри за никого. Но те се случват, когато има клиент. По-цялостни решения, по-щастливи хора, смятат предприемачите.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Мнозинството от феновете на "Левски" подкрепят сегашното ръководство на клуба начело с Васил Божков. Това стана ясно след срещата на техни представители с премиера Бойко Борисов и министрите Красен Кралев и Владислав Горанов. Привържениците не бранят корпоративни интереси. Тях ги интересува бъдещето на любимия отбор

Камери са заснели измамницата, представила се за имотната Люба Коева, за да изтегли над половин милион лева от сметката на мъртвата пенсионерка! Това разкриха разследващи пред "България Днес" по повод ареста на имотните измамници, женели се за мъртъвци. Авоарите на Люба включвали около един милион лева, апартамент на столичния бул

Ванга ще помага на играчите на "Левски" да счупят прокобата над тима. Вече 10 години "сините" не са спечелили нито един трофей. За да счупят каръка, играчите на Петър Хубчев решиха да потърсят помощ от пророчицата. Те посетиха храма на Ванга на Рупите в сряда следобед. Футболистите използваха почивния си полуден на лагера в Сандански