Как българското училище да дава ключовите за 21-и век умения за успех

https://www.24chasa.bg/novini/article/7697642 www.24chasa.bg
Евродепутатът Ева Майдел, заместник-председателят на Европейската комисия Юрки Катайнен, министър Красимир Вълчев и изпълнителният директор на “Образование България 2030” Веселин Димитров (от ляво на дясно) по време на дискусията СНИМКА: Йордан Симeонов

Дискусия с участието на зам.-председател на ЕК, преподаватели и бизнес лидери, организирана от "Образование България 2030"

Ева Майдел: В България трябва да има повече щастливо реализирали се млади хора

Два приоритета, които да изпълним в сферата на образованието, очерта българският евродепутат от ГЕРБ/ЕНП Ева Майдел - всяко българско дете да може да чете и да разбира какво чете и да имаме повече щастливо реализирали се млади хора на пазара на труда.

Всичко, което трябва да знаете за:

Тя взе участие в дискусията “Предизвикателства 2030: Ключови компетенции за успех”, организирана от сдружение “Образование България 2030” с медийното партньорство в. “24 часа” . В нея взеха участие и вицепрезидентът на ЕК Юрки Катайнен, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, изпълнителният директор на “Образование България 2030” Веселин Димитров, както и представители на бизнеса, неправителствени организации и експерти в сферата на образованието и заетостта.

Ева Майдел припомни как сдружение “Образование България 2030” е било сформирано с нейно участие преди 4 г. в същата зала 10 на НДК, където се проведе и дискусията. Оттогава Министерството на образованието и науката е направило огромни стъпки, за да имаме по-подготвени кадри в икономиката. “Обществото трябва да прегърне образованието като общ национален приоритет”, категорична беше Майдел.

“България е една от страните членки с активна образователна система. Тази инициатива е важна, защото събира различни заинтересовани страни. Тя може да е пример за останалите държави, които се борят със същите проблеми, аз ги насърчавам да създадат подобен форум”, заяви Катайнен. Той похвали страната ни, че има осезаеми промени в образователната система, но изтъкна и слабите ни места - уменията, които се изучават, не са свързани с пазара на труда,

ранното

напускане

на училището

или неходенето изобщо, демографската ситуация в страната.

Приоритет на ЕК са дигиталните умения - България е една от страните с най-много хора, които не притежават такива. 25% от работната сила у нас нямат никакви, докато в Европа процентът е 10. Необходимо е и изграждане на критично мислене, способност за решаване на проблеми, работа и координация на хора, както и за преход между различни работни места. Затова комисията е предложила всеки човек да разполага със свое лично учебно досие, тъй като хората се учат цял живот.

Катайнен изтъкна и

важността на

програмата

за обмен

“Еразъм+”,

в която са участвали 57 хил. българи. Той нарече програмата “бисер в нашите ръце, основен инструмент, за да се превърнем в реална европейска образователна зона”. Тя обаче трябва да се използва не само от ученици, но и от учители.

“Предизвикателство пред нас е ефективно да въведем компетентностния подход, да променим доминиращата култура в системата - по-малко въз основа на инструкциите, повече въз основа на енергията на учителите и училищата да използват иновативни методи, да провокират интереса за учене на децата въз основа на обмяната на опит между учители и училища”, каза министър Красимир Вълчев.

Според него в момента компетентностният подход не се прилага достатъчно ефективно. Промяната на учебните програми не била достатъчна и изисква време. “В момента системата, ако е автомобил, той е по наклон в обратната посока, в посоката на 20-и век. Ние всички трябва да опрем ръце, за да достигне точката, от която

да започне

да върви в

другата посока

Не може да променим методите на обучение и доминиращата култура с разпоредба в нормативен документ”, каза още министърът. Според него ролята на учителя трябва да се промени от лектор към лидер на образователния процес и ментор.

Темата за уменията на учителите беше една от основните в дискусията. От “Заедно в час” говориха за създаването на европейски институт за учители, който да задава модел за педагогическите факултети. Идеята беше приета и от министър Вълчев, и от Катайнен. На първо време обаче той предложи помощ от ЕК да оцени образователните ни системи.

От “Образование без раници” също бяха категорични, че ролята на преподавателите се променя от лектор към вдъхновител, и предложиха едно от решенията за по-лесно изминаване на този преход - онлайн платформи, които предлагат готово интерактивно съдържание. Генералният директор на “Хюлет-Пакард” за България Ираван Хира пък припомни започналата вече това лято инициатива на “Образование България 2030” и Българския форум на бизнес лидерите - “Мениджърска академия за училищни директори”, която по негови думи трябва да се надгради.

Подобряване на финансовата култура в училищата поиска Теодора Петкова, главен изпълнителен директор на “Уникредит Булбанк”. Препоръча и подобряване на способността да се учи ефективно.

Да се наблегне на проучванията накъде върви образованието в България, за сътрудничеството между университетите и частния сектор предложи постоянният представител на Световната банка за България Фабрицио Дзарконе. Той каза още, че заедно с министерството могат да стигнат до правилния начин, по който да развиваме иновации и да инвестираме по-целенасочено в ресурсите - и финансовите, и човешките.

Златка Димитрова, координатор на

сдружение “Образование България 2030”:

Учителите да насърчават децата да учат чрез преживяване

Промяната в образованието става много бавно

- Защо “Образование България 2030” подкрепя програмата “Мотивирани учители”?

- Програмата е важна, защото цели преодоляването на значим проблем - недостига на учители в най-уязвимите райони и там, където резултатите са най-ниски. Ако промените бъдат приети, програмата ще се отвори и за бакалаври, а не само за магистри, както досега. Допълнителният финансов стимул за учителите ще се увеличи от 300 на 500 лв. на месец и 200 лв. допълнително за наем на жилище за 1 г. Тези мерки имат потенциала да привлекат повече качествени хора към учителската професия. Те могат да мотивират опитните учители да изберат да преподават в училища, които срещат проблемите, които водят до неравенствата в качеството на образованието. Това са бедността в даден район, сегрегацията, множеството ученици с майчин език, различен от български.

- Какъв според вас е креативният учител и какъв трябва да бъде той през 2030 г.?

- Днес към учителите има изключително много очаквания. Може би най-доброто, което може да искаме от тях през 2030 г., е да бъдат отворени към света, да са готови да експериментират и да учат постоянно. Въпреки че образователната система е все още консервативна, има тенденция да се дава повече свобода на учителя да избира как да преподава в клас. Едни учители избират да инвестират време и усилия в прилагането на нови методи на преподаване, а други предпочитат да работят по вече утвърдени модели в тяхната практика. Но тези модели в много малка степен могат да отговорят на променящия се свят. Днес, както и през 2030 г., дигиталните технологии могат да помогнат на учителя да прилага иновативни идеи, но те не са най-определящи за креативността. По-скоро от учителите ще се очаква да придобият уменията да боравят с различни източници на информация. Те ще трябва да насърчават учениците да учат чрез преживяване, а не чрез “зубрене” и да създават позитивна среда.

- Как “Образование България 2030” помага на образованието?

- Ключовото е, че обединяваме около 40 организации от бизнеса, гражданския сектор и публични институции и работим заедно за по-качествено образование до 2030 г. За целта правим ежегоден мониторинг и анализ на политиките в образованието, информираме обществото за тенденциите и се застъпваме за нужните промени. Досега сме публикували 4 доклада за образованието, съорганизирали сме последните 3 най-големи форума за образование в България, обучили сме над 1000 ученици на умения на 21-и в. и сме представили становища за промени на нормативната уредба. Надяваме се, че подобно уникално обединение на различни заинтересовани страни може да допринесе за ефективни промени в образованието.

- Какво показва мониторингът, който правите на образованието?

- Промяната в образованието става много бавно. Въпреки усилията резултатите на учениците продължават да са твърде ниски на фона на ЕС и са силно обвързани с техния произход. Очакванията към учениците са отново най-вече да запаметяват и възпроизвеждат информация и по-малко да развиват умения и нагласи за успех. Част от учениците все още напускат преждевременно системата, а недостигът на учители по точни науки и чужди езици води след себе си редица други проблеми. Има и положителни тенденции. Завършилите професионално образование се реализират по-добре на пазара на труда. Създават се повече условия за взаимодействие между бизнеса и образованието. На училищата се дава повече свобода за иновации.

- Реално ли е през 2030 г. всички младежи да завършват средно образование?

- Важното е не дали е реално, а че ако не се случи, последиците за България ще бъдат крайно негативни. С всяка година броят на младите хора в България намалява. С оглед на това имаме още по-голяма причина тези, които са тук, да получат най-малко средно образование, за да може българската икономика да бъде конкурентна. Необходима е цялостна държавна политика, която да бъде подплатена с капацитет, ефективност и финансови средства.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Фен на мексиканския "Тигрес" ще получи доживотна забрана да посещава мачове. Причината е, че докосна гърдите на футболистката на тима София Хуерта. Запалянкото я помолил да си направят селфи след края на контролата на отбора с "Хюстън Даш" на университетския стадион в Монтерей. Тя откликнала и дори взела телефона му

Световният шампион с Испания Шаби Алонсо може да се озове в затвора. Той е обвинен в данъчни измами за няколко милиона евро. Ако се докаже, че е виновен, може да лежи до пет години. Бившият халф на "Реал" е поредният футболист с проблеми с данъчните след Кристиано Роналдо и Лионел

Мелиса Сата отново се носи на крилете на любовта. Тя буквално грее в присъствието на съпруга си Кевин-Принс Боатенг, отчетоха медиите в Италия. Моделката и халфът се събраха след почти едногодишна раздяла. И не пропускат да покажат колко са щастливи заедно. За последно го направиха на ревюто на известна марка в Милано