Проверявайте офертите в интернет чрез други източници
Aндрю и Шарън от Ливърпул близо година планират сватбата си. Избират луксозен хотелски комплекс в Лас Вегас и се доверяват на “Томас Кук” да организира превозването на гостите им от Великобритания до САЩ и сватбената церемония. Няколко дни преди да отпътуват обаче, разбират, че туристическата компания е фалирала. Звънят отчаяно в хотела и питат дали има шанс сватбата им все пак да се състои. От управата му им се притичват на помощ. Намират алтернативна авиокомания, с която да пристигнат в Лас Вегас, и тържеството започва. Точно когато си казват “да” пред олтара, се случва нещо неочаквано. Към тях се приближава сънародникът им Род Стюарт. Легендарният музикант по това време има планирани концерти в хотела и случайно научава за техните премеждия. Решава да ги изненада с песен, един вид малка компенсация за целия преживян стрес. “Не мога да си представя колко сте били разочаровани, че не сте успели да пътувате с “Томас Кук”, сигурно е било ужасно, но важното е, че сега сте тук с приятелите си”, казва им той.
Видеото от неговата изненада бързо обикаля социалните мрежи. Появяват се и други клипове, показващи мили жестове около фалита на туристическия гигант. Един например е документирал как пътниците на последния самолет на „Томас Кук” към Острова събират 5000 паунда за разплакания му екипаж. Подобни прояви на солидарност не са изненадващи, тъй като за 178 г. съществуване най-старият туроператор в света се бе превърнал в безценен помощник на хората, които не могат сами да организират почивката си. Затова с неговото изчезване и последвалите фалити на свързани туристически фирми, сред които и българската “Астрал холидейз”, се очаква да настъпят сериозни промени в начина, по който туристите тръгват на път.
Прогнозите са, че много от свикналите да пътуват с туристически агенции ще се насочат към популярните интернет портали за туризъм. Само че при тях нещата са доста по-различни. Те не работят единствено с проверени партньори, а с широк кръг и разчитат основно на мнението на клиентите им. Затова понякога се случва дори да рекламират нещо, което вече го няма или пък въобще не е съществувало, както разкри наскоро репортер на Би Би Си. Той разказа за сблъсъка на строителен предприемач с такъв сайт. През 2015 г. Чарлз Гудъл купува затворена кръчма в графство Дърам. Някога тя е носела романтичното име „Механата до моста”, но от 2011 г. не работи и се руши. Изненадата му обаче е голяма, когато в световноизвестния сайт за пътешествия TripAdvisor прочита ревю от клиент, който твърди, че преди седмица е ял в нея печено, но не останал много доволен от обслужването. Чарлз пише до интернет платформата, за да ги информира, че това няма как да е вярно, но въпреки това фалшивите рецензии не изчезват, макар след известно време да се появява все пак съобщение, че кръчмата не работи.
Миналата година пък друг британски журналист показа нагледно как може да вкара в класацията на TripAdvisor за най-добрите ресторанти в Лондон измислено заведение само чрез писане на положителни коментари за него в продължение на 5 месеца.
Според Британската асоциация за защита на потребителите подобни “грешки” въобще не са изолиран случай и е добре хората да знаят как да ги разпознават, за да не останат разочаровани от своята почивка. Първият показател е голям брой рецензенти, които никога не са писали за нищо друго, освен за това място. Вторият е бързо превръщане на нещо в хит, независимо дали става въпрос за положителни или отрицателни коментари. Много сигурен индикатор, че става въпрос за нещо съмнително, е и ако няма никаква друга информация за него в интернет.
Затова британските защитници на потребителите съветват хората да проверяват мястото, към което имат интерес, през повече информационни източници. Освен това да не се поддават на нечестни маркетингови трикове, които някои сайтове използват за психологически натиск върху клиента. Те дават пример с платформата за хотелски резервации Booking, която често използва червени надписи, че това е последната стая на тази цена или пък че остават само три свободни стаи в даден хотел. Обикновено в такива случаи човек инстинктивно посяга към банковата си карта, за да направи резервация. Страхува се да не изпусне примамвливата оферта и няма време да я провери. Ако обаче успее да се въздържи и го направи, ще открие например на сайта на въпросния хотел, че има още много стаи на тази цена. Причината е, че сайтове като Booking получават право да продават малка част от тях, тъй като вземат процент от цената. Обикновено хотелиерите използват тяхната популярност преди всичко да се рекламират.
Разбира се, това не означава, че TripAdvisor и Booking са лоши сайтове и трябва да се избягват. Напротив, те предоставят полезна информация, от която човек може добре да се ориентира и да организира сам своето пътуване и почивка. Те спестяват много време и усилия, но е добре да се подхожда към тях с доза здрав разум, а не просто само да се хвърля поглед на цифровата оценка, която дават за даден хотел. Обикновено тя е между 5 и 10 и се формира на база направените коментари от клиенти.
Полезно е да се четат и самите мнения, тъй като в тях често има впечатления за хигиената, храната и съпътстващите услуги, предлагани от хотела, което може да ви спести неприятни изненади на място, посочват от Българската асоциация на потребителите. Личното отношение на персонала и нивото на обслужване също може да ви бъде от полза при вземане на решение, а то може да се провери лесно с едно обаждане по телефона. Също не бива да се избира единствено на база най-ниска предложена цена, тъй като въпреки кризата и борбата за пазарен дял никой туроператор не предлага безплатен отдих. Нереално ниските оферти често са съпътствани с допълнителни разходи, които не са обявени или пък са записани с прекалено дребен шрифт в тях. Например може да се окаже, че до въпросния хотел няма удобен обществен транспорт и може да стигнете единствено с такси. Или пък пък не разполага със собствен паркинг, а разчита на платен в близост.